Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo som har blåst seg opp under lagring !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det er en fastsatt voltstyrke . Man får bare valgt om den skal ignorere / redusere eller kutte . når spenningen blir for lav . Esc er en ELF HOBBY FM30A
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

    Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
    -------------------------------------------

    Comment


    • #17
      OK, hvilken voltstyrke er fastsatt da?

      Er rimelig overbevist om at den ikke står høyt nok, dvs 3.2-3.3 volt per celle eller deromkring.
      Å fly til cutoff, særlig om du ikke vet hva den er, er en klassiker innen det å ta livet av lipoer.

      Om du ikke velger en lipoalarm så fly 4-5 min og lad batteriet (nye batterier)
      Sjekk hvor mye du lader. OM du er under 80% av kapasiteten med hyggelig margin så legg på et minutt på flytiden og lad igjen. Fortsett slik til du vet hvor mange minutter du kan fly før du har brukt 80% av kapasiteten.
      Så stiller du timeren på litt kortere tid og slutter da.

      Å fly til du taper krefter er å fly for lenge.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Tintin
        OK, hvilken voltstyrke er fastsatt da?

        Er rimelig overbevist om at den ikke står høyt nok, dvs 3.2-3.3 volt per celle eller deromkring.
        Å fly til cutoff, særlig om du ikke vet hva den er, er en klassiker innen det å ta livet av lipoer.

        Om du ikke velger en lipoalarm så fly 4-5 min og lad batteriet (nye batterier)
        Sjekk hvor mye du lader. OM du er under 80% av kapasiteten med hyggelig margin så legg på et minutt på flytiden og lad igjen. Fortsett slik til du vet hvor mange minutter du kan fly før du har brukt 80% av kapasiteten.
        Så stiller du timeren på litt kortere tid og slutter da.

        Å fly til du taper krefter er å fly for lenge.
        Hvilken voltstyrke som er fastsatt vet jeg ikke da manualen ikke sier noe om dette .
        Ladet batteriet fullt nå og det gikk på litt over 1300 mah . 80% av 1700mah er 1360 mah . Så det ligger på grensa av hva du snakker om her . tiden jeg har flydd har jeg ikke tatt , noe jeg skal gjøre for og prøve og ta bedre vare på batteriene mine .
        Falcon
        -------------------------------------------
        Morten Rolfsen
        Kristiansund

        Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
        -------------------------------------------

        Comment


        • #19
          Med en slik sikrer du deg mot overutlading av enkelte celler i en pakke: CellShield.
          Fred Larssen

          Comment


          • #20
            Om batteriet fortsatt har full kapasitet så er regnestykket ditt rett. Jeg overutladet noen 1800 mah celler før jeg kjøpte meg lipoalarm. Disse har fått redusert sin kapasitet til hhv 1200 og 1500 mah, cirka. På slike misbrukte celler kan du ikke bruke den opprinnelige kapasiteten i regnestykket men den reduserte.

            Comment

            Working...
            X