Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilbatterilader som ladekilde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilbatterilader som ladekilde

    Hei

    Fikk endelig mitt nye HB King2 i posten idag, men det var britiske plugger på AC/DC transformatoren. Har bestilt utstyr så pluggene passer i huskontakten senere, men trenger å lade opp batteriene før den tid

    Prøvde å putte laderen i sigarettenneren på bilen, men den funker bare hvis tenningen er på : / Endte opp med å koble laderen direkte til bilbatteriet og da lyste alle lysene som du skulle på laderen.

    Har en bilbatterilader som er 12 volt med 4.5amp, kan jeg koble denne til Esky laderen så jeg slipper fly fram og tilbake til bilen hele tiden?

  • #2
    Nei.

    Du trenger en stabil strømforsyning med glatt spenning. Det som kommer ut av en batterilader vanligvis ikke glattet ordentlig, men er full av støy.

    Håper du får overgang raskt. Sånne er vanligvis lett å få tak i. Tror jeg har noen selv

    Comment


    • #3
      Ok takk for info

      Har lett rundt i huset etter andre adaptere med rett plugg, men tar ikke sjansen på å bruke 12V-adaptere fra gamle kalkulatorer etc.

      Men, det er trygt å lade direkte fra bilbatteriet?

      Comment


      • #4
        Kjøpte meg en transformator fra 230V til 12,V 5 amp på Mekk for 220-230,- kroner hvis jeg ikke husker feil.

        Fungerer helt utmerket til å lade på! Dette for du tak i på de fleste duppedingssjappene som Claes Olssen, Biltema og så videre...
        Kenneth Davidsen

        Comment


        • #5
          Originally posted by solariz1978
          Men, det er trygt å lade direkte fra bilbatteriet?
          Ja. Du kan jo godt henge en sikring på en av lederne for sikkerhets skyld.

          Comment


          • #6
            Originally posted by solariz1978
            Har lett rundt i huset etter andre adaptere med rett plugg, men tar ikke sjansen på å bruke 12V-adaptere fra gamle kalkulatorer etc.
            De har nok samme problemet de. Det du trenger er en stabilisert (regulated på engelsk) strømforsyning. Jeg kjenner ikke laderen din, men den kan kanskje bruke noe mellom 11 og 15 volt eller noe sånt. En stabilisert strømforsyning har et likhetstegnsymbol (=). En ustabilisert likerettet strømforsyning har den ene streken i likhetstegnet brutt slik at den blir prikker. En strømforsyning som gir vekselstrøm har et bølgesymbol (~)

            Ingen grunn til å kjøpe en slik strømforsyning bare for dette ene formålet. En adapter til ca. kr. 10 gjør nytten.
            Originally posted by solariz1978
            Men, det er trygt å lade direkte fra bilbatteriet?
            Bilbatteri er perfekt for formålet. Eneste problemet er at du kan tømme bilbatteriet for mye, men da skal du nok holde på en stund

            Comment


            • #7
              Om det var britisk plugg så kanskje den også er beregnet for 110V ?
              Mener at det er det de bruker der borte... (Er lov å arrestere meg her)

              Men greit å sjekke opp.

              Er det 220V det er snakk om her er det jo bare å klippe av den orginale og kjøpe en vanlig kontakt i den lokale jernvare-sjappa eller matvareforretningen,hender de har det der også. Og skru den på.
              Ønsker dere en god dag på feltet !
              Birger Mork

              Mine besittelser :
              Flygreier (Massevis)
              Heligreier (En Mini Titan)
              Bilgreier (Et par stk.)

              Comment


              • #8
                Britene bruker 220V, men amerikanerne bruker mest 110V.

                Jeg har ikke sett adapteret hans, men det er vanlig at pluggen er en integrert del av adapteret. Da er det ikke bare å klippe den av. Men overganger finnes og er ikke vanskelig å få tak i.

                Comment


                • #9
                  europris,claes ohlson,biltema,elkjøp og lignende foretninger. de har sånn adapter.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tyor
                    europris,claes ohlson,biltema,elkjøp og lignende foretninger. de har sånn adapter.
                    And at any airport/ferry harbour/railway station for international travel...
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

                    Comment

                    Working...
                    X