Announcement

Collapse
No announcement yet.

11.1V 1000mAh lipo - flytid redusert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 11.1V 1000mAh lipo - flytid redusert

    Hei

    Har ladet opp dette batteriet (3-cell LI-Po) ved hjelp av et eksternt bilbatteri ca. 10 ganger nå. Jeg bruker standard E-sky charger mellom bilbatteriet og selve lipo-batteriet og lader ca. 2timer hver gang helt til det ene lyset slukker på laderen og batteriet skal være fulladet.
    Da jeg skulle sette igang helikopteret idag fungerte alt som det skulle, men plutselig etter bare 2minutters flyving begynte batteriet å bli tomt. Jeg har alltid sluttet å fly straks jeg merket at batteriet begynte å bli tomt (80%flytid av batterikapasitet)

    Er en balanseringsplugg eller hva det kalles som ekstrautsyr til laderen et absolutt must?

  • #2
    LIPo balanserer var det jeg tenkte på. Slik som en:
    Hyperion EOS LBA10 Balance Charge Adapter 2-6S 10A
    Siden finnes ikke

    Trenger man dette for at batteriene skal bli ladet opp skikkelig mellom hver gang?

    Comment


    • #3
      Hmmm, prøvde det andre batteriet nå og akkurat det samme skjedde igjen. Fikk flydd i 1 minutt og så begynte batteriet å bli svakt. Jeg lader fra et bilbatteri, men begynner å lure på om bilbatteriet ikke gir tilstrekkelig strøm til laderen så LiPo-batteriene ikke blir oppladet ordentlig?

      Har satt bilbatteriet til lading nå, og på bilbatteriladeren står det at bilbatteriet har ca. 5 Ampere. Er dette for lite Amp til å lade opp et LiPo-batteri?

      Comment


      • #4
        Nei, 5 amp er mer en nok. Du lader vel mest sannsynlig på 1C.
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          På bilbatteriladeren av merke Modernum med 7amp sikringer står det snabb og normal for lademodus, og hvis jeg velger snabb lading og 12volt står det at bilbatteriet har ca. 5 amp men den faller ned til 1 amp hvis jeg velger normal lading.

          Hvor lenge ca. skal et bilbatteri lades for "full effekt?"

          Comment


          • #6
            Blybatterier (bilbatterier) som er utladet skal lades med max 1/10 av kapasiteten i 12 timer.

            Har du et bilbatteri på 50Ah skal det lades med maks 5A i 12 timer.

            Comment


            • #7
              Den viser nok heller at laderen lader med 5A i hurtigmodus, ikke at det er 5A på batteriet. Så bilbatteriet ditt er nok temmelig flatt... Amperemeteret går ned til 0 når batteriet er ladet opp.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Per
                Den viser nok heller at laderen lader med 5A i hurtigmodus, ikke at det er 5A på batteriet. Så bilbatteriet ditt er nok temmelig flatt... Amperemeteret går ned til 0 når batteriet er ladet opp.
                '

                - Er ikke helt enig med deg, Per.

                I hurtigmodus vil en lader levere mer enn anbefalt ladestøm, slik jeg oppga den (1/10 av kapasiteten), antakelig opp mot det laderen selv er kapabel til (selvsagt med en øvre spenningsgrense)

                At laderen leverer 1A i normalmodus tolker jeg som at det er rundt 70% ferdig. Hadde batteriet vært tomt ville det trukket rundt 5A i denne modusen (gitt at batteriet er på ca 50Ah).
                Last edited by Torstein; 05-05-07, 20:35.

                Comment


                • #9
                  Hei

                  Den enkleste løsningnen er og bruke en lader som oppdager at Bly batteriet er fullt og som da går over til vedlikeholds lading.
                  Da kan laderen stå på mer eller mindre hele tiden.
                  Siden den kan stå på hele tiden , trenger den ikke høy lade strøm. Jeg bruker en fra biltema som leverer 2A.
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

                  http://www.vingmfk.com

                  Comment


                  • #10
                    Aha! Takker for god info
                    Regner med at LiPo batteriene vil få ordentlig lading og fungere igjen straks bilbatteriet er ladet opp. (Trodde ampere-metere på bilbatteriladeren målte hvor mye futt det var i selve bilbatteriet )

                    Hvordan er det å lade LiPo-batteriene samtidig som at selve bilbatteriet lades med bilbatteri-laderen? Får LiPo batteriene tilstrekkelig lading på en slik måte?
                    (Bestilte heli-pakke fra UK og transformator-stikkontakten har feil plugg så jeg må benytte meg av en noe kronglete løsning inntil jeg får rett plugg til UK-utgaven)

                    Comment


                    • #11
                      - Er ikke helt enig med deg, Per.
                      Jeg gikk ut fra det jeg kan lese av på min egen lader som er akkurat det samme som solariz leste av sin. Batteriet må være fullstendeig flatt for at laderen skal gå over 1-1,5A på normallading og lader da 6A på hurtig... Ved nesten flatt (såvidt startern drar rundt motoren) gir laderen 1A eller 5 ved hurtiglading som synker etterhvert som batteriet lades. Siden batteriet til daglig er hekta på en 75A lader har jeg heller aldri vært bekymret for at den vesle ladern skulle overlade batteriet

                      Hvordan er det å lade LiPo-batteriene samtidig som at selve bilbatteriet lades med bilbatteri-laderen?
                      Tror det er lurt å vente til batteriet ditt er ladet ferdig så du får stabil spenning til LiPo-laderen.

                      Comment


                      • #12
                        I stedet for å lure på om bilbatteriet er utladet eller ikke, hvorfor ikke kjøpe et multimeter hos nærmeste Europris, Biltema e.l. koster vel en knapp hundrings. Da kan du måle spenninga på bilbatteriet, sjekke spenninga på Lipoen etter lading for å se om den er blitt ladet fullt opp, sjekke cellespenninga på balansekontakten på Lipoen o.s.v.
                        Det ville forundre meg dersom laderen oppfører seg som normalt dersom bilbatteriet er nesten utladet.
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #13
                          Om du flyr til du merker at heliet mister krefter så har du flydd for lenge.
                          De nevnte 80% er 80% av kapasiteten ikke av flytiden dvs, du skal putte tilbake maks 800 mah noe du ikke kan måle med den laderen som forøvrig vel gir 0.8A. Jeg tror du kan regne med at du har overutladet de batteriene og at de er ferdige....

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tintin
                            Om du flyr til du merker at heliet mister krefter så har du flydd for lenge.
                            De nevnte 80% er 80% av kapasiteten ikke av flytiden dvs, du skal putte tilbake maks 800 mah noe du ikke kan måle med den laderen som forøvrig vel gir 0.8A. Jeg tror du kan regne med at du har overutladet de batteriene og at de er ferdige....
                            Batteriene kaputt allerede etter ca. 10 flyturer? : / Jeg har sluttet å fly straks jeg merker at helikopteret trenger mer gass for å holde seg oppe.

                            Blåser kraftig ute idag så jeg skal lade opp bilbatteriet maks og sjekke om LI-Po batteriene lades ordentlig igjen etter det.
                            Last edited by solariz1978; 06-05-07, 13:38.

                            Comment


                            • #15
                              Tror desverre eg må støtter teorien til tintin.Skaff deg en skikkelig lader,og fly med timer,så slipper du å bruke penger unødvendig.
                              Alt som kan fjernstyres.
                              ---------------------------------------------
                              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                              Steinar Kvarme.

                              Comment

                              Working...
                              X