Announcement

Collapse
No announcement yet.

NiCd celler som ble overladet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NiCd celler som ble overladet

    Har kjøpt 10 nye 1700mah Sanyo NiCd Celler som jeg skal ha i en Taxi 2400 som mottagerbatterier.

    Under første opplading hadde jeg glemt å sette "capacity limit" på laderen til 1700, sto på 3300. Ladestrømmen var 0,5A.

    Lot batteriene stå å lade seg i går kveld mens jeg tok en titt på TV, og regnet jo med at laderen stoppet... Men det gikk inn 3338mAh på batteriene. (5 cellers pakke).

    Kan batteriene ha tatt skade av denne overladingen?

    Har tidligere opplevd at man kan få inn ca. 10% mer på en pakke en det den er oppgitt til, men det dobbelte var litt i drøyeste laget synes jeg...

    Håper det er noen batteri guruer her som kan gi meg et godt svar på dette
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

    "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

  • #2
    500mAh er under 1/3C.
    Ved hurtiglading (over 1C) så tar tomme pakker omtrent 160% av kapasitet. Overskuddet går vekk i form av varme.

    Du ladet litt lenger men med lavere strømstyrke så det er en god sjangs for at cellene er ok. Men uansett, cycle de noen ganger for å sjekke at de oppfører seg stabilt og at de lader/leverer det de skal.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

    Comment


    • #3
      Takk for svar.

      Er uansett ikke noe stort tap, men 200.- er penger det og. Pleier uansett å kjøre noen opp/utladinger før jeg setter pakkene i drift med små ladestrømmer.

      Kjører 2-3 cycler nå for å se hvordan den fungerer
      Med vennlig hilsen
      Baard Lindberg
      Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

      "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

      Comment

      Working...
      X