Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading, og cycling av Spektrum batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading, og cycling av Spektrum batteri

    Noen som vet om du kan få kjøpt en slik overgang som brukes mellom Spektrum batteri og selve radioen? har fått et tips om et jeg bær cycle pakken endel ganger, og har mest lyst til å gjøre dette utenfor radioen.

    Noen tips til passende ladestrøm for dette? Om jeg skal bruke 1 tiendels regelen kommer jo dette til å ta uker...

  • #2
    Lodd på en ekstra batteriplugg Det måtte jeg gjøre.
    -=-Trondheim Mfk-=-
    * Raptor 50 Titan (SE)
    * T-Rex 450SE
    * E-Sky CP2 (Solgt)
    * Vortex
    * E-Starter
    * Slow Stick
    * Spektrum DX7

    No helicopters were harmed in the creation of this post

    Comment


    • #3
      hva er eit spektrum batteri da?
      Må du ha en overgang mellom batteriet og radioen?
      Er det slik att du skal bruke eit batteri som ikke hører til radioen,og dette batteriet har ikke samme kontakt type som er i radioen din?
      Eller har eg misforstått noe.
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #4
        Neida, det er orignalt. Men jeg kunne tenkt meg en identisk plugg, tilsvarende det som står inni radioen. Slik at når jeg skal ladde batteriet, så tar jeg det ut, og kobler det til laderen direkte. Nå må jeg gå via radioen, noe som jeg er usikker på om er det smarteste. Spesielt når/hvis jeg ønsker å lade på 1C eller mer om jeg skulle ha det travelt.

        Comment


        • #5
          Hvorfor vil du gjøre det utenfor radioen? Har du mange batterier du skal "cycle"?

          Jeg vet at i alle fall noen Spektrum sendere leveres uten diode i kretsen til den eksterne ladekontakten. Sjekk om det er tilfelle med din. I så fall ville jeg personlig foretrukket å gjøre både opp- og utlading gjennom den kontakten, med mindre jeg hadde mange batterier.

          Hvis du lader om natten så er ikke 0,1C så ubekvemt. Du trenger ikke så mange sykluser. Senderen har nokså beskjedent strømforbruk så du kan godt la vanlig bruk inngå som del av utladingen. Har du hastverk med lading så kan du (spesielt etter den første) skru opp strømmen litt så det passer med skjemaet ditt. På 0,2C så er ladingen ferdig til du har stått opp og spist frokost hvis du setter den på kvelden i forveien.

          Har ikke peiling på hvor du evt. får tak i sånn kontakt du ettersøker. Personlig hadde jeg kanskje rotet i samlingen over gamle PC-kort for å se om jeg ikke fant noe jeg kunne lodde av og bruke. Mye man kan få til med litt fikling. Men forslaget til Strutings er ikke dumt. Bare pass på at du har ledig plass i batterirommet til den ekstra pluggen.

          Elektrodude, Spektrum er et radiomerke. De er JRs satsing på 2,4GHz til RC-formål. Regner med at batteriene og pluggen er nøyaktig samme som JR.

          Comment


          • #6
            I mitt spektum DX7 følger det med 1500 NiMH batt. Trenger ikke å cycle dem. Bare NiCd batterier
            Last edited by retlaw; 02-06-07, 15:05.
            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

            walter@retlaw.no

            Comment


            • #7
              Du trenger ikke å "cycle" NiMH batterier. Hvis du ikke gjør det vil du ha redusert ytelse de første gangene du bruker dem. Det kan man leve med i en sender. Etter noen gangers bruk og opplading blir de bedre.

              Det som er viktig er at den første ladingen skjer med lav strømstyrke, 0,1C.

              Ikke alle Spektrum sendere kommer med NiMH. Noen kommer med 600mAh NiCd, muligens også noen med 1100mAh NiCd.

              For spesielt interesserte: Battery University

              Comment


              • #8
                Originally posted by lipo
                Elektrodude, Spektrum er et radiomerke.
                Ja har faktisk spektrum sender selv også.Men det fulgte ikke med
                "spektrum batteri" hva nå det er
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

                Comment


                • #9
                  Hei.

                  2 forslag:

                  1. Du kan jo bare la radioen stå på over natten for å tappe den for strøm.

                  2. En hunn-servokabel hvor man tar bort "dekselet" er en enkel måte å lage en plugg som passer i batterikontakten.

                  Jeg lader med 0,1A, og det tar som du sier lang tid (hele natten) men til gjengjeld går det uker mellom hver gang jeg lader.

                  Hilsen Arnt.

                  Comment


                  • #10
                    NiMh og cycling!

                    Etter en tid med mye smålading på senderen din vil du se at den vil miste kapasitet under bruk. Dette vil igjen si at også NiMh trenger vedlikehold i form av cycling.Batteriene tappes ut til 1 V pr celle og lades opp igjen. Det gjør ingenting å gjenta prosessen.
                    Invester i en lader som du kan bestemme strømstyrkene selv, og lag de kontaktene som behøvs.
                    Da vil du få batterier som ikke svikter deg.
                    Fly well-make my day!

                    Comment

                    Working...
                    X