Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av NiMh batterier.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av NiMh batterier.

    Hei.
    Har lest litt rundt på forumer om lading av NiMh batterier. Er det slik å forstå at alle NiMh batterier tåler 1C lading?

    Har følgende batterier jeg lurer på:
    Dynomax 9,6V senderbatteri 2000mAh
    Dynomax 4,8V mottakerbatteri 1600mAh
    Varta 4,8V mottakerbatteri 2700mAh

    Det sies at det finnes datablader for batteriene, men jeg finner ikke disse på produsentenes side.
    Geir Inge

    Fly:
    Piper J3 Cub 25
    WorldStar 40
    Spirit 60
    Piper Cherokee 40
    Alpha 25

  • #2
    Er ingen kløpper på lading av batterier, men jeg lader både NiCd og NiMh batterier på 1C når jeg har dårlig tid - sånn rett før man drar på stripa. Har jeg bedre tid så bruker jeg 0,2 til 0,3 C ved god tid - dvs kvelden før. De eldste batteriene jeg har er ca 4 år og funger godt ennå med lading som nevnt ovenfor.

    Tror ikke du vil ødelegge batteriene ved å lade ved 1C hele tiden men du vil nok få en noe redusert ytelse over tid.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Hei
      Jeg kjenner ikke til varta batteriet, men på dynomax så står det vel en beskrivelse på den ene siden om lading. Jeg har et selv på 1600ma.
      std charge: 160 ma/15 t, fast: 800ma/2.5 t.

      RS
      Ronny Sundbye
      Young man, was that a landing or were you shot down?

      Comment


      • #4
        lader mine NIMH vanligvis på 0.2c når jeg har god tid, men har også ladet de på 2C enkelte ganger uten at jeg har merket at de har tapt seg. Det ene er over 3 år gammelt.
        David Gabrielsen,
        Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

        Comment


        • #5
          1C skal ikke være noe problem i perioder, men Ni-Cad og Ni-Mh har god av en langtidsopplading i ny og ne, jeg gjør det ikke og har ikke hatt problemer med det. Men anbefalt er nok hver 10-15 gang.

          Jeg lader passe hardt, 1,5-2C men passer på temperaturen på cellene under lading, de burde ikke overstige 40-45 grader (da er de passe behagelig å holde i hånden.)

          Dette er dog noe erfaringen min har lært meg da. Har du forøvrig dårlig tid så er sikkert 1C OK i ny og ne.

          EDIT : Forøvrig kan du sikkert sende et PM til brukeren "JOO" her på forumet, vet han er en av elektroseilergutta og har sikkert masse erfaring med denne type lading.
          Last edited by TheBirg; 06-07-07, 22:33.
          Ønsker dere en god dag på feltet !
          Birger Mork

          Mine besittelser :
          Flygreier (Massevis)
          Heligreier (En Mini Titan)
          Bilgreier (Et par stk.)

          Comment


          • #6
            Hvor mye Ampere og Volt bør jeg stille inn ved utladning av et 9,6V 1500mAh Ni-MH-sendebatteri?
            Last edited by Mathias; 10-07-07, 19:27.
            Mathias
            Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

            Comment


            • #7
              Noen som vet?
              Mathias
              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

              Comment

              Working...
              X