Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med DX7, haster!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med DX7, haster!

    Skal få en fyr til å hjelpe meg med å sette opp T-Rex'en i dag. Så lurer på noe ang. lading.

    Hvor mye Ampere og Volt bør jeg stille inn ved UTLADING av et 9,6V 1500mAh Ni-MH-sendebatteri? Det er det som følger med DX7. LADER med 1,5A og bruker Eos 5i. Når jeg prøver å sette i gang, piper det, og det kommer opp denne meldingen: NO BATTERY.

    Også er det noe som jeg ikke skjønner. Når mottakeren skal bindes til DX7 så trenger jeg et batteri som skal kobles til bryteren. Men de eneste batteriene jeg har er lipo med Deans-plugg + senderbatteri. Pluggen på batteriet som trengs her er akkurat som et mottakerbatteri. Går det på ingen måte å bruke den lipo-pakka slik at jeg kobler ut motor og så kobler batteriet til ESC, og deretter mottakerkabelen inn i bryterledningen?

    Håper dere forstod det, ble litt hulter til bulter.

    Haster, haster!
    Last edited by Mathias; 11-07-07, 08:29.
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

  • #2
    Det er ikke nødvendig å lade ut det batteriet. Om det er blitt gammelt og varer kort kan du kanskje hente noe på å cycle det, men et nytt batteri behøver ikke dette. Om du absolutt vil gjøre det så hadde jeg satt det på svak utlading omtrent tilsvarende det radioen drar eller noe mer, dvs 1/4-1/2C eller deromkring. (0,4-8,8A). Jeg ville også brukt en noe lavere ladestrøm selvom det sikkert tåler 1C greit. Cut-off spenningen skal vel være 0,9-1 volt per celle dvs 7,2-8 volt for den pakka med 8 celler.
    Det høres ut som om du prøver å lade ut med batteriet i radioen og det går nok ikke da ladeporten på radioen er beskyttet mot feilkobling. Du må ta ut batteriet for å lade det ut.

    Fulgte det ikke mottaker batteri med radioen ?
    Skjønner ikke hvilken bryter du snakker om (har jo ikke en DX7..?) men den burde gå greit å bruke strøm fra escen om du kobler ut motoren.

    Comment


    • #3
      Du trenger ikke noe eget batteri.

      Gjør som følger:
      - Sett på BIND pluggen på mottageren
      - Ha ESC'n koblet til mottageren og koble til batteriet på den (lyset vil blinke på mottageren, ihvertfall på AR6100 som jeg har)
      - Sett stikkene i ønsket fail safe posisjon
      - Press og hold BIND knappen på radioen og skru den på
      - Når det lyser konstant på mottageren og senderen (BIND knappen), slipp knappen
      - Fjern BIND pluggen i fra mottageren

      Morten
      - Morten Fagermoen - Twitter
      - Team Fagermoen - OHK - Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Tusen takk for svar begge to. Tenkte at det kanskje gikk an å bruke ESC som en "overgang", og det gjorde det heldigvis.

        Det stod "NO BATTERY" fordi at det er en diode inni senderen som skal hindre kortsluttning. Klarte å lage en kontakt som passet til sendebatteri-kontakten av en RX-kabel.

        Tintin, det følger verken lader eller mottakerbatteri med DX7. Bryteren jeg snakker om er bind-knappen.
        Last edited by Mathias; 11-07-07, 13:53.
        Mathias
        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

        Comment

        Working...
        X