Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sjekking av LiPo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sjekking av LiPo

    Når vi skulle sjekke batteriene i "gamle dager" så fantes det jo all verdens fancy små elegante batterisjekkere som Hitecs eller Futabas, der kunne man lese av spenning under belastning etc.

    Hva bruker dere til å sjekke LiPo pakkene, er det kommet lignende batteritestere til slike pakker?

    Jeg har noen 3s pakker til T-Rex og noen 10s pakker til Joker2 og elektrisk Raptor, og er usikker på hvordan jeg sjekker dem.




  • #2
    Hei,

    Jeg holder høye med hvor mye jeg lader inn på batteriene etter at jeg har brukt dem. I tillegg har jeg satt lipo-cut-off på regulatoren til 3.0V og ikke 2.7V som default på min regulator (JAZZ). Men i tillegg flyr jeg på timer og lander før regulatoren begynner å varsle om lav spenning.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      Vet ikke om det finnes noe enkelt som måler og belaster samtidig, men en del ballanserere har dataport hvor det sendes ut data slik at cellespenninger kan vises bl.a. på enkelte ladere. Jeg bruker selv LBA10 med hjemmelaget kabel til PC .
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Multimeter, computerlader, balanserer og gjerne en eller anna type e-logger er ting som er kjekt å ha.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          For bruk av multimeter på ballansekontakten kan man lage seg en ledning (to-leder) hvor ene enden er utstyrt med kontakter som passer meteret (vanligvis 4mm banan), mens andre enden utstyres med en kontakt med to pinner (f.eks. fra servo skjøtekabel, kontakter fra GWS børstemotorer e.l.). Da er det lettere å få kontakt, man minsker risikoen for kortslutning og unngår at man trykker ned mothakene som er på en del kontakttyper.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by heliro2r
            Når vi skulle sjekke batteriene i "gamle dager" så fantes det jo all verdens fancy små elegante batterisjekkere som Hitecs eller Futabas, der kunne man lese av spenning under belastning etc.

            Hva bruker dere til å sjekke LiPo pakkene, er det kommet lignende batteritestere til slike pakker?

            Jeg har noen 3s pakker til T-Rex og noen 10s pakker til Joker2 og elektrisk Raptor, og er usikker på hvordan jeg sjekker dem.
            Til ditt bruk ser jeg ikke den store verdien av å sjekke batteriet før en flight. Man har jo som regel ladet batteripakken like før man skal bruke den. Når man så bruker den, flyr man til den er tom (i alle fall gjør jeg det). De fleste regulatorer har en funksjon som lar deg vite at nå er det på tide å lande.
            Du får forkjellige metere som sjekker hvor mye du belaster batteripakka. Hyperion har vel en slik.

            For å sjekke kapasiteten til Lipo batteriene mine, lader jeg de helt opp, og ut til 3 volt pr celle.

            Hvis man bruker Lipo eller LiIon til mottageren, slik som er vanlig i store bensinfly, kan man bruke Fromeco's 8-Ball batteritester. Denne sjekker batteriene med 0, 1 Ah og 1,5Ah belastning, og du får et visst inntrykk av om det er trygt å fly.

            Lars
            Last edited by larshkj; 17-07-07, 13:11.
            Lars Henrik Kjølberg

            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

            Klubber:
            Jets of Norway
            Nittedal modellflyklubb

            Comment


            • #7
              En kjent regel er at lipoene ikke skal tappes med mer enn 80% av opprinnelig kapasitet. Å fly de til de er "tomme" uten å ha noe mer kontroll en at regulatoren slår inn kan derfor bli litt dyrt i lengden. Spesielt gjelder dette på helikoptre hvor en ofte slår av low-voltage cut-off funksjonen for å unngå å få dyre overraskelser... Ei 10s pakke koster jo fort opp mot 3000,-, så om en har noen pakker så syntes jeg det er ei billig forsikring å kjøpe f.eks eagle tree loggeren og fly med den. Da ser en om en kommer ned på 3V pr. celle samt hvor mye mah en har brukt.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Originally posted by flarssen
                Vet ikke om det finnes noe enkelt som måler og belaster samtidig, men en del ballanserere har dataport hvor det sendes ut data slik at cellespenninger kan vises bl.a. på enkelte ladere. Jeg bruker selv LBA10 med hjemmelaget kabel til PC .
                En slik kunne jeg tenkt meg (hjemmelaget kabel til PC)

                Tegning\byggebeskrivelse mottas med ett stort Takk
                A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tailbait
                  En slik kunne jeg tenkt meg (hjemmelaget kabel til PC)

                  Tegning\byggebeskrivelse mottas med ett stort Takk
                  Det finner du her: PC interface til Hyperion LBA10 - (MFN) ModellflyNytt.no
                  Har akkurat fått et program som Hyperion skal lansere (gratis tror jeg) for beta testing.
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by flarssen
                    Det finner du her: PC interface til Hyperion LBA10 - (MFN) ModellflyNytt.no
                    Har akkurat fått et program som Hyperion skal lansere (gratis tror jeg) for beta testing.
                    Ett STORT Takk

                    Dette må prøves
                    A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tailbait
                      Ett STORT Takk

                      Dette må prøves
                      Bare hyggelig
                      Spør i den tråden jeg linket til om det er noe du lurer på. Jeg skal poste noen dataeksempler der.
                      Fred Larssen

                      Comment

                      Working...
                      X