Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som har erfaring med Polycharge LiPolader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som har erfaring med Polycharge LiPolader

    Er denne laderen å anbefale for å lade 4 LiPo-batterier til TRex 450 samtidig: Siden finnes ikke ?

    Bør man ha fire balanserere i tillegg, eller holder det med en balanserer og bytte på hvilket batteri man lader sammen med balanserer?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Jeg har den laderen der, bruker den til å lade mine batterier til T-rexen.
    Syntes den funker kjempe bra, fire like batterier er ferdig likt sånn ca.
    Den krever litt strøm da, har pleid å bruke en PC strømforsyning på 400w men den klarte ikke å dra fire batterier(3S 2200mah) samtidig. Kjøpte derfor en powersupply på 20A og da gikk det knirke fritt.
    Jeg bruker bare en balanserer som går på rundgang, men det beste er sikkert å ha en til hver da.
    Last edited by Hunter123; 01-08-07, 16:19.
    Christer F.

    - Raptor 30 v2
    - T-rex 500CF
    - T-rex 450SE
    - Zap 400 v2
    - Bad boy v2
    - Futaba 9C FASST TM-7

    Comment


    • #3
      Fra manualen: "Each output is rated to deliver a maximum of 30 watts of power".
      Max ladestrøm for en 3S pakke blir da 2,4A, så den holder akkurat til lading av T-Rex pakker med 1C. Den største ulempen er vel at den mangler display for bl.a. å vise hvor mye kapasitet den putter tilbake i pakka, ladestatus o.s.v. Ellers liker jeg ikke automatisk deteksjon av antall celler. Det beste er ladere hvor DU angir antall celler og laderen sjekker om det du har gjort er rett..... Man må huske å sjekke hvor mange ganger lysdioden blinker (1 gang/celle) på alle fire utganger, hver gang. Plugger man inn en 3S pakke som nettopp er ladet, kan det være at den blir tatt for å være en 4S pakke, og da går det gærnt!
      Bruk av balanserer for balanseringen sin del, da holder det med en som rulleres.
      Ønsker man å lade via balansereren for å få ekstra sikkerhet må man naturlig nok ha en til hver utgang som brukes samtidig.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Jeg har brukt denne laderen endel i drøyt et år nå, og er godt fornøyd med den. Alltid korrekt deteksjon av antall celler, det er og konklusjonen i lange tråder om laderen på bl. a rcgroups.

        Mtp strømforbruk er det merkelig om et 400w power supply ikke leverer nok strøm, da laderen trekker max 4x30w. Jeg har brukt et billig 10A power supply fra clas ohlsson med hell.

        Som det nevnes er det et drawback at laderen ikke har display etc, men som et supplement til en god computerlader er denne laderen genial.
        Audun

        Comment


        • #5
          Originally posted by AudunT
          Mtp strømforbruk er det merkelig om et 400w power supply ikke leverer nok strøm, da laderen trekker max 4x30w. Jeg har brukt et billig 10A power supply fra clas ohlsson med hell.
          Syntes det var merkelig jeg også at den ikke klarte det, du skal ikke se helt bort fra at det var noe gærnt med den strømforsyninga der.
          Mins å huske at den var litt ustabil når jeg brukte den i PC`en også.
          Christer F.

          - Raptor 30 v2
          - T-rex 500CF
          - T-rex 450SE
          - Zap 400 v2
          - Bad boy v2
          - Futaba 9C FASST TM-7

          Comment


          • #6
            Originally posted by AudunT
            Som det nevnes er det et drawback at laderen ikke har display etc, men som et supplement til en god computerlader er denne laderen genial.
            Hvorfor vil man ha display? Er man ikke happy med å sette batteriet til lading og ta den vekk når det piper?
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Originally posted by joto
              Hvorfor vil man ha display? Er man ikke happy med å sette batteriet til lading og ta den vekk når det piper?
              den store fordelen med display er at du ser hvor mye du har ladet, dvs hvor mye du har brukt, da kan du lettere bestemme hvor lenge du kan fly trygt på en pakke.
              Med min lader kunne jeg se at flytiden kunne forlenges med 1 min 30 sek, uten å knekke pakka, det er så verdifull info at jeg ikke ville byttet til en uten display.....



              Comment


              • #8
                Originally posted by heliro2r
                den store fordelen med display er at du ser hvor mye du har ladet, dvs hvor mye du har brukt, da kan du lettere bestemme hvor lenge du kan fly trygt på en pakke.
                Med min lader kunne jeg se at flytiden kunne forlenges med 1 min 30 sek, uten å knekke pakka, det er så verdifull info at jeg ikke ville byttet til en uten display.....
                Skjønner. Finnes det ikke noe slags alarm på helikopteret som går når spenningen når en terskelverdi?
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Align sine escer har en cutoff funksjon, men det er kun den siste varianten som kan stilles til verdier over 3 volt, nærmere bestemt 3.2. Personlig liker jeg å avslutte før dette også for å ha litt margin, for om jeg flyr til cut off så har jeg brukt mer enn 80% av kapasiteten og det er ikke å anbefale.

                  Du får kjøpt løse lipo alarmer som kan stilles til andre verdier, men timeren på radioen er det beste å bruke. Den setter du slik at du aldri bruker mer enn 80% av kapasiteten. Så kan du ha en lipo alarm som backup den dagen du glemte å starte timeren og cutoff for den dagen loddinga på lipoalarmen hadde røket...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tintin
                    Align sine escer har en cutoff funksjon, men det er kun den siste varianten som kan stilles til verdier over 3 volt, nærmere bestemt 3.2. Personlig liker jeg å avslutte før dette også for å ha litt margin, for om jeg flyr til cut off så har jeg brukt mer enn 80% av kapasiteten og det er ikke å anbefale.

                    Du får kjøpt løse lipo alarmer som kan stilles til andre verdier, men timeren på radioen er det beste å bruke. Den setter du slik at du aldri bruker mer enn 80% av kapasiteten. Så kan du ha en lipo alarm som backup den dagen du glemte å starte timeren og cutoff for den dagen loddinga på lipoalarmen hadde røket...
                    Dobbeltsikring er vel å foretrekke da ja. Er timeren i radioen kun kun basert på tid, eller gjøres det noenslags smart analyse av hvordan man flyr? Vil ikke hard 3D-flyging trekke mere strøm enn rolig hovring?
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                    Anything worth doing is worth overdoing!

                    Comment


                    • #11
                      Som nevt på de andre postene så gjør den jobben. Har sikker ladet over 300 batterier med denne. Men siden ingen nevner de negative tingene med denne så må jeg ta på meg den jobben..

                      Denne stopper ca.10% før batteriene er fullladet. Jeg lader de 10 siste prosenten med schulze laderen min og får da inn ytterlige 150 mAh (EVO25 3S 2170).

                      Laderen har også en vifte som bråker litt for mye.

                      Jeg lader altid batteriene mine i 0,5C. Men har oppdaget at hjulet til å velge lade styrke er upresiss. Om den står i 800mah eller 1200 mah vil den ikke merke forskjell
                      Attached Files
                      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                      walter@retlaw.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joto
                        Skjønner. Finnes det ikke noe slags alarm på helikopteret som går når spenningen når en terskelverdi?
                        Jeg bruker denne: 404 Not Found
                        Velg for 2 eller 3-cellers batteri.
                        Den gir et kraftig rødt lys når volten nærmer seg terskelverdiene...


                        /O

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joto
                          Dobbeltsikring er vel å foretrekke da ja. Er timeren i radioen kun kun basert på tid, eller gjøres det noenslags smart analyse av hvordan man flyr? Vil ikke hard 3D-flyging trekke mere strøm enn rolig hovring?
                          En god ide, men har aldri hørt om noe slikt. Dette vil dog en lipoalarm i modellen fange opp siden den føler batterispenningen.
                          Thunder Power har også en serie fartskontrollere som sjekker spenningen på hver celle i pakken og da kutter på basis av spenning i enkeltceller og ikke bare hel pakke. Noe som garderer mot at man dreper enkeltceller som oftest gjør pakken ubrukbar for oss som ikke lodder om lipopakker.

                          Comment


                          • #14
                            Blåser litt liv i denne tråden med et spørsmål om balanserer. Jeg får snart denne laderen, og da lurer jeg på hvilke balanserere som kan brukes sammen med denne.

                            Elefun har en; Siden finnes ikke. Er den OK, eller burde jeg valgt noe annet?
                            Trond Nilsen

                            Comment

                            Working...
                            X