Announcement

Collapse
No announcement yet.

A123 i praksis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • A123 i praksis

    Noen av dere har vel etterhvert begynt å fly med A123 i feks. heli? Hvordan funker det i praksis?

    Ta feks et standard T-Rex 600 batteri. Det er vel 6 cellers 5000 LiPo. det har følgende specs:

    Maks spenning: 25,2v
    Nominell spenning: 22,2v
    Min spenning (cutoff): 18v
    Maks kontinuerlig utlading: 100AMP (20c)
    Maks burst utlading: 200AMP (40c)
    Ladetid: 2c maks, anbefalt 1c = 30 til 60 min
    Kapasitet: 5000mAh
    Vekt (HYP LVX): 755gram
    Pris: 2495,-

    Hva med å erstatte dette med 7s2p A123? Det vil gi:

    Maks spenning: 25,2v
    Nominell spenning: 23,1v
    Min spenning (cutoff): 14v
    Maks kontinuerlig utlading: 120AMP
    Maks burst utlading: 240AMP
    Ladetid: 10c maks, anbefalt 1,5c = 15 til 45 min
    Kapasitet: 4600mAh
    Vekt: ca. 980gram
    Pris: ca. 1690,- inkl alt fra feks. Aircraft

    Litt ekstra vekt, ikke bra! Men noen flyr jo Rex med 10c 3700mAh og det veier omtrent akkurat det samme som dette oppsettet. Såvidt jeg kan se vil batteriet detekteres som en 6-cellers lipo og dermed vil også cut-off og slikt havne innenfor greit område. Alle tall taler ellers i A123's favør, inkl prisen!

    Det er klart at mine Hyp 1210 ladere ikke kan lade med mer enn 180 watt, så det betyr at jeg i praksis akkurat ikke klarer å lade Hyperion pakken med full 2c. Dermed vil ikke ladingen i feltet gå noe kjappere for min del med mindre jeg skaffer meg noe annet å lade fra. Men pris, sikkerhet, effektivitet i kulde, samt at pakken nærmest slapper av under høye belastninger er fristende argumenter.

    Noen som har testet dette i praksis? Drawbacks?
    Last edited by andersh; 04-10-07, 19:32.
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

  • #2
    I LiPo-oppsettet har du 111Wh, hvorav max 75% (83Wh) er nyttbar om du vil ha dem en stund.
    I A123- oppsettet har du 106Wh som du kan kjøre helt tom.
    Dvs. du har bortimot 25% mer nyttbar energi i forhold til ditt LiPo-oppsett.
    Den eneste ulempen er 225g ekstra vekt.
    Har du kraftig nok lader, kan du lade dem på ca. 15min.

    Jeg har flydd A123 siden februar i en Monsun (6S1P), og har ladet konsekvent med 10A. Jeg har desverre ennå ikke fått testet dem i kulde, men vet om noen her som har, og med gode resultater så sant de oppbevares varmt. Jo varmere, jo bedre.

    Comment


    • #3
      Hvordan holder a123 spenningen mot slutten?
      Det hjelper jo lite om en kan kjøre de helt tomme hvis effekten/spenninga så vidt er nok til å holde ting i lufta.

      Grunnen til at jeg lurer på dette er at dersom en skal kunne opprettholde noen lunde jevnt turtall, f.eks på et helikopter, så vil en jo måtte sette på ei ganske ugunstig utveksling for å kunne ha noen lunde ok turtall mot slutten, dersom den dropper mye (og gradvis) mot slutten vel å merke. Om det er slik at de plutselig er tomme så er det jo forsåvidt greit, men hvor mye er spenninga når de begynner å droppe?

      Edit; Fant dataarket på v123. På 40amp strømtrekk ser det ut til at de ligger på litt over 2.5V samt at de holder spenninga forholdsvis bra før de plutselig dropper. På 7s blir det da noe lavere driftsspenning enn med Lipo, som gjør at en kanskje bør gire om helikopteret for å få samme turtall som med 6s lipo.

      Dersom en endrer utvekslinga vil en trolig få noe høyere strømtrekk, spesielt under belastning, så da korter en ned flytiden noe. De 200grammene og vel så det som en får i ekstra vekt bidrar også trolig til å kutte ned litt på flytiden.

      Dette blir selvsagt synsing fra min side men jeg syntes det ser ut som vinninga går opp i spinninga, slik i første omgang. Det jeg ikke liker er økt vekt. Det jeg derimot liker er prisen. Når det kommer til ladetid er i hvert fall jeg begrenset til hva bilbatteriet klarer å levere av strøm før jeg sliter med å komme meg hjem etter endt flydag. Å lade 7s pakker med så mye kapasitet på 10C tror jeg at jeg kan glemme slik situasjonen er i dag.

      Det ser for meg ut som a123 først og fremst er en løsning best egnet til fly med litt størrelse og hvor ekstremt lav vekt ikke er så kritisk.

      Tar jeg feil?
      Last edited by esmel; 05-10-07, 13:05.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        10C ladestrøm er vel litt drøyt selv for disse cellene. 4-5C går greit. Enkleste form for "lader" er et par meter lampettledning. Brukes på 3S pakker med 12V kilde og 7S pakker med 24V kilde. Lampettledningens oppgave er å begrenser strømmen, så lengde og tykkelse må tilpasses formålet. Mange bruker et wattmeter i serie for å kunne følge med på strøm, spenning og mAh.
        Det er riktig at de dropper hardt og brutalt helt på slutten. Dersom man bruker BEC, er utfordringen å finne ut hvor man skal sette cutoff, slik at man fortsatt har litt strøm til radioen uten at effekten underveis reduseres. Har ikke prøvd eller sett hvordan dette arter seg på heli, men har sett en Extra ramle ned i et forsøk på å ta en ny landingsrunde... Det blir derfor til at man timer flightene og legger inn en sikkerhetsmargin.
        De yter best når de brukes lunkne rett fra laderen, så det er nok løsningen i kulda også.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Ingen tvil om at LiPo har et forsprang på vekt, men det er ganske lite om man regner nyttbar energi/vektenhet. Problemet er selvfølgelig at A123 fåreløpig kun levers i en variant, og spenningen er noe ulik LiPo. Når et oppsett er optimert for LiPo, må det nødvendigvis oppstå forskjeller (valg av Motor Kv etc.). Dersom LiFePh4 er utgangspunktet, ser det imidlertid litt annerledes ut.

          I Monsunen (forøvrig en '70-talls Graupner) har jeg til nå flydd 6S1P A123, vekt 500g. Flytid: ca 12 min. Har flydd den et par ganger med Wanma 5S1P 4000mAh, vekt 460g. Flytid: ca 12 min med 25% restkapasitet. I dette tilfellet er vektøkningen på kun 40g.
          Oppsettet for begge akkuene trekker omtrent like mye strøm (ca 33A), hvilket betyr at spenningen er nogenlunde lik under belastning.

          Nå gikk motoren til #@%..ete, og jeg har endret motor og oppsett:
          4s2p a123, propell som trekker 45A. Det gamle oppsettet gav en effekt på 610W, og de nye 594W (statisk). Jeg regner med at flytiden øker til ca 16 min. Marginalt mindre kraft og noe mer vekt med vesentlig mer flytid. En anne bakdel: laderen min greier bare 10A, og jeg får nå en halvtimes ladetid.
          Jeg vurderer senere om jeg skal kjøpe en motor med Kv til å kjøre 8C1P. Er ikke så lett å finne motorer med rundt 500Kv i den størrelsen, men de fins.....

          Til sist vil jeg nevne at jeg aldri har hatt problemer med strøm til mottakeren når jeg har flydd dem tomme. Du merker fort når du ikke har mer igjen, og da bør du være nogenlunde i posisjon til et landingsinnlegg. Jeg har bevisst flydd tom noen ganger, og da har jeg sørget for a ha høyde nok.


          Thorodd

          Comment


          • #6
            Jeg har hørt fra en forhandler at A123 ikke er egnet i helikoptere og 3D modeller fordi de ikke kan levere store nok strømstyrker kjapt nok. Hvis du plutselig drar på throttle trenger cellene litt tid før de kan levere nok....noen som har erfaringer med dette?
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Noen oppsummeringer. Er det slik at A123 i praksis bare kan kjøres helt tomme? Man trenger ikke noen form for cut-off annet enn evt. for å holde liv i radioutstyret?

              Når det gjelder å holde på spenningen ser det jo veeeeldig bra ut med A123. De faller litt i starten med så de kurven mer eller mindre paddeflat til den brått faller på slutten. En annen ting som skiller de fra LiPo er at de nesten ikke utvikler varme.

              På lipo vil antall Ah UTNYTTET gå drastisk ned om de belastes hardt, mens på A123 går det ikke energi bort i varme og man får hver eneste mAh ut i kabelen og gjennom utstyret. Dette sammen med at man kan tappe helt tomt uten å skade cellene (Lipo skal vel helst ikke under 20%), gjør jo i praksis noe med denne vekt-baksiden?

              Teoretisk og løst regnet så kan man lett si at en 5000 LiPo celle kun BØR trekkes ned til det er igjen ca. 1000mAh. Om så i tillegg 10% går bort i varme (tror jeg nok ikke er usansynlig) sitter man igjen med 3000mAh effektivt gjennom utstyret.

              Det må da med god margin veie opp for vektdifferansen?

              Med på kjøpet får man "fri lading", fjernet risikoen for brann, og lavere pris...

              Hmmmm......
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #8
                Lipo ligger jo også forholdsvis jevnt i spenning gjennom hele turen.

                Når det gjelder temperatur så trekker jeg nå mellom 90 og 100amp på FP EVO20NF 6s 3700mah pakka mi, i støt vel å merke, så som i kjappe forandringer av pitch og samtidig bruk av noe cyclic. Jeg har flydd 3-4 minutter med konstant trening på tic-tocs og rainbows uten at pakka blir i nærheten av å være for varm. Batteriene mine er bare lunkne, altså ingen stor og brutal temperaturøkning. Med bakgrunn i det vil jeg ikke spekulere i hvor mye effekt jeg taper i varmen som produseres. Når det er sagt produserer jo motor og regulator varme også Syntes det blir så uoversiktlig med så mange ukjente faktorer.

                Spørsmålene er (så vidt jeg kan se):
                - Vil jeg ha høyere vekt på modellen min?
                - Må jeg nødvendigvis tyne ut de siste 1000mah'ene jeg ikke får ut med lipoen, for å få noen minutter lengre flytid.
                - Hva vil jeg prioritere - lang flytid eller maksimal effekt?
                - Vil jeg betale for maksimal effekt eller maksimal flytid, sistnevnte er vel antatgelig noe billigere?
                - Trenger jeg vekt / effektforholdet lipo tillater?
                - Er jeg avhengig av at driftsutgiftene / "fuel" utgiftene skal være så lave som mulig
                - Har jeg mulighet til å utnytte den korte ladetiden? (strømforsyning som kan levere nok strøm)

                Selv tror jeg at jeg enn så lenge vil holde meg til lipo pga. den lave vekta sett i forhold til effekten. Når det er sagt er jeg alltid på utkikk etter nye ting som fungerer bedre enn det vi har pr. i dag...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  mAh/g er en ting, men det er mere fornuftig å sammenligne Wh/g som thorodd var inne på.
                  Siden utladningskurvene er så ulike, er det umulig å bruke nominell spenning eller gjennomsnittsspenninger. En måte vil være å logge utladningene og beregne Wh for hver sample og summere disse (fortrinnsvis i Excel ).
                  For E-logger er det bare å vise effekt og gange gjennomsnittet med tida....
                  Last edited by flarssen; 08-10-07, 20:28.
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Har satt 3 celler på MS composit Unique. Testet den i går men ESC'en stod på Autolipo så den gikk alt for tidlig i cutoff. Denne skal lades med lampettledningslader, d.v.s. kobles på 12V batteriet via 1,5-2m lampettledning. La inn en diode for å senke sluttspenninga noe, da den ellers kan bli for høy. Dioden er ellers en grei beskyttelse mot feil polaritet og kortslutning. I tillegg bruker jeg et wattmeter for å ha litt kontroll på hva som går inn. Vedlagt er resultatet fra en test med E-Logger innkoblet. Kan nok korte noe ned på lampettledninga, men nesten full tank på 20 minutter er ikke så værst det heller.

                    Understreker at det her er snakk om lading av 3S A123 og kun det.
                    Attached Files
                    Last edited by flarssen; 21-10-07, 20:48.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Hei Gutter.

                      Har sett lest igjennom denne tråden nå,å det ser ut som mange har lyst til å spare litt penger på å fly a123 batterier.Det er jo ikke noe å si på det
                      Men å sammenligne vekta på en 10s3700 pakke å en 7s a123 pakke blir vel litt i drøeste laget!
                      Man har jo et hav av effekt på 10s kontra 6s lipo eller 7s a123!
                      En annen ting å ta i betraktning er jo at vekt faktisk har mye å si i et helikopter.
                      Hadde en trex600 e med 10s som veide litt i overkant av 3900 gram,Det er vel litt over den vekta vi snakker om i rex'en med 7s a123.
                      Har nå gått over til Mikado logo 600 som til sammenligning veier 3400 gram flyklar.
                      Vil vel antageligvis tro at en 50 size vil føles tyngere i lufta med 225gram mer uten noe ekstra effekt.
                      Men dette er jo min mening;-

                      Mvh:
                      Thomas Johansen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by esmel View Post
                        Spørsmålene er (så vidt jeg kan se):
                        - Vil jeg ha høyere vekt på modellen min?
                        - Må jeg nødvendigvis tyne ut de siste 1000mah'ene jeg ikke får ut med lipoen, for å få noen minutter lengre flytid.
                        - Hva vil jeg prioritere - lang flytid eller maksimal effekt?
                        - Vil jeg betale for maksimal effekt eller maksimal flytid, sistnevnte er vel antatgelig noe billigere?
                        - Trenger jeg vekt / effektforholdet lipo tillater?
                        - Er jeg avhengig av at driftsutgiftene / "fuel" utgiftene skal være så lave som mulig
                        - Har jeg mulighet til å utnytte den korte ladetiden? (strømforsyning som kan levere nok strøm)
                        Synes du er inne på de vesentlige tingene, men du har glemt/utelatt ett poeng,
                        sikkerheten, og det er grunnen til at jeg går over fra 10s1P LiPo til 12s2p A123.
                        Jeg er bestanding litt smånervøs over å ha potensiellt "tikkende bomber" i
                        huset og i bilen. Dette er til en MaxiJoker2 og til en El-Raptore50.
                        Om man går på noen av forumene så ser man at helifoto gutta har tatt i bruk
                        A123 i stor grad, mens 3D folket enda synes de er for tunge i forhold til effekten.

                        Til T-Rex´n fortsetter jeg nok lenge med LiPo, har noen pakker fra FlightPower som funker fint, det er nok enda en stund til A123 kan levere samme "punch" med samme vekt som LiPo.

                        mvh
                        Reidar Otto



                        Comment


                        • #13
                          Ett annet poeng er at de ikke taper seg vesentlig om de skulle bli liggende fulladet en periode. Altså er det slutt på masselading av pakker før man skal ut å fly, og utlading av pakker man av ymse årsaker ikke har fått brukt. Har to identiske Lipo som kun har blitt innkjørt med 5 cykler hvor den ene er blitt "myk" etter å ha blitt liggende fulladet ved en feiltagelse.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Lading av A123?

                            Fikk loddet meg ett par 2S A123 pakker som mottakerpakker, men er usikker på hvor mange volt de skal lades til. Bruker en Hyperion Duo med A123 programm, men den lader max opp til 6,6V som e rpresatt fra Hyperion. Blir derfor usikker når man snakker 7,4V ut av disse 2S konfigurasjonene?

                            ANyone ?
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              De skal lades til 3,6volt pr. celle.

                              Hvis du lader de ut til 2v pr. celle og lader dem opp igjen til bare 3,3v pr. celle, vil du nok se at du ikke får 2300mah inn på batteriene.
                              VELDIG rart hvis laderen ikke lader de til 3,6. Er du sikker på at den gjør det? Er det ikke bare programmet for 2s som heter 6.6volt siden det er nominell spenning?

                              Comment

                              Working...
                              X