Noen av dere har vel etterhvert begynt å fly med A123 i feks. heli? Hvordan funker det i praksis?
Ta feks et standard T-Rex 600 batteri. Det er vel 6 cellers 5000 LiPo. det har følgende specs:
Maks spenning: 25,2v
Nominell spenning: 22,2v
Min spenning (cutoff): 18v
Maks kontinuerlig utlading: 100AMP (20c)
Maks burst utlading: 200AMP (40c)
Ladetid: 2c maks, anbefalt 1c = 30 til 60 min
Kapasitet: 5000mAh
Vekt (HYP LVX): 755gram
Pris: 2495,-
Hva med å erstatte dette med 7s2p A123? Det vil gi:
Maks spenning: 25,2v
Nominell spenning: 23,1v
Min spenning (cutoff): 14v
Maks kontinuerlig utlading: 120AMP
Maks burst utlading: 240AMP
Ladetid: 10c maks, anbefalt 1,5c = 15 til 45 min
Kapasitet: 4600mAh
Vekt: ca. 980gram
Pris: ca. 1690,- inkl alt fra feks. Aircraft
Litt ekstra vekt, ikke bra! Men noen flyr jo Rex med 10c 3700mAh og det veier omtrent akkurat det samme som dette oppsettet. Såvidt jeg kan se vil batteriet detekteres som en 6-cellers lipo og dermed vil også cut-off og slikt havne innenfor greit område. Alle tall taler ellers i A123's favør, inkl prisen!
Det er klart at mine Hyp 1210 ladere ikke kan lade med mer enn 180 watt, så det betyr at jeg i praksis akkurat ikke klarer å lade Hyperion pakken med full 2c. Dermed vil ikke ladingen i feltet gå noe kjappere for min del med mindre jeg skaffer meg noe annet å lade fra. Men pris, sikkerhet, effektivitet i kulde, samt at pakken nærmest slapper av under høye belastninger er fristende argumenter.
Noen som har testet dette i praksis? Drawbacks?
Ta feks et standard T-Rex 600 batteri. Det er vel 6 cellers 5000 LiPo. det har følgende specs:
Maks spenning: 25,2v
Nominell spenning: 22,2v
Min spenning (cutoff): 18v
Maks kontinuerlig utlading: 100AMP (20c)
Maks burst utlading: 200AMP (40c)
Ladetid: 2c maks, anbefalt 1c = 30 til 60 min
Kapasitet: 5000mAh
Vekt (HYP LVX): 755gram
Pris: 2495,-
Hva med å erstatte dette med 7s2p A123? Det vil gi:
Maks spenning: 25,2v
Nominell spenning: 23,1v
Min spenning (cutoff): 14v
Maks kontinuerlig utlading: 120AMP
Maks burst utlading: 240AMP
Ladetid: 10c maks, anbefalt 1,5c = 15 til 45 min
Kapasitet: 4600mAh
Vekt: ca. 980gram
Pris: ca. 1690,- inkl alt fra feks. Aircraft
Litt ekstra vekt, ikke bra! Men noen flyr jo Rex med 10c 3700mAh og det veier omtrent akkurat det samme som dette oppsettet. Såvidt jeg kan se vil batteriet detekteres som en 6-cellers lipo og dermed vil også cut-off og slikt havne innenfor greit område. Alle tall taler ellers i A123's favør, inkl prisen!
Det er klart at mine Hyp 1210 ladere ikke kan lade med mer enn 180 watt, så det betyr at jeg i praksis akkurat ikke klarer å lade Hyperion pakken med full 2c. Dermed vil ikke ladingen i feltet gå noe kjappere for min del med mindre jeg skaffer meg noe annet å lade fra. Men pris, sikkerhet, effektivitet i kulde, samt at pakken nærmest slapper av under høye belastninger er fristende argumenter.
Noen som har testet dette i praksis? Drawbacks?
Comment