Unconfigured Ad

Collapse

PSU - Pc strømforsyning - HowTo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

PSU - Pc strømforsyning - HowTo

Hei,

Vet at flere allerede bruker en PC strømforsyning til sine 12v ladere men at noen etterlyste bilder og byggeprosess så jeg prøver meg.

Dette er ingen fasit på hvordan det skal gjøres og jeg har ingen bakgrunn for å si at dette er rett men det fungerer fint for meg.

ADVARSEL: Før du prøver deg på dette ha alltid i bakhodet at du jobber med strøm som kan skade deg selv og andre. Alt gjøres på eget ansvar!

Strømforsyning jeg brukte er en Chieftech 350W ATX PSU

Strømforsyning blir heretter kalt PSU
    Fargeforklaring på kabler du trenger å vite om:
    Svart: Ground\jordkabel
    Gul: +12v
    Grønn: Switch/av&på

Utstyr man trenger:
    * PSU (gjerne med av/på bryter for hovedstrømmen)
    * Loddebolt med tilbehør
    * Avbiter
    * Skrutrekker
    * 2xBanankontakter
    * 12v vippebryter
    * 12v lys (må ikke ha, men er en kjekk indikator om strømforsyningen står av eller på)
    * 12v vifte (må ikke ha, men jeg satt den på for ekstra kjøling)

OBS! ALDRIG KOBLE TIL STRØM NÅR PSU ER ÅPNET!

#1 #2 #3 osv indikerer hvilket bilde jeg referer til.

Løsne skruer og ta av lokket på PSU.

Begynn å klippe av alle kabler om går UT av strømforyningen. Pass på så du ikke klipper av noen av de interne!

Etter alle kabler som går ut av strømforsyningen er klippet av løsner du kretskortet og evt andre komponenter du må ha løst for å få ut kretskortet. (Selv tok jeg ut viften for å få bedre plass.)

Etter du har fått ut kortet begynner du å lodde av alle kablene du har klippet av. VIKTIG: pass på så du husker hvor SVART, GUL og GRØNN går ned på kretskortet. (Hos meg stod dette merket på kretskortet så det var ikke noe problem)

Grunnen til at jeg loddet ut alle kablene og ikke lar en svar, gul og grønn stå igjen er pga når man lodder ut de andre kablene kan loddingen bli svekket pga alt ligger veldig tett sammen.

Klipp av passe lengder med kabler (ca 20cm) fra ledningene du tok ut. Jeg valgte å bruke 2 svarte 2 gule for å slippe å lage mange broer mellom kontaktene/bryteren.
    Avisoler disse i den ene enden og sett dem inn med loddetinn. Lodd disse så fast på kortet PÅ RIKTIG PLASS! Pass på slik at kabelen ikke stikker for langt ut under slik at dette kan skape en kortslutning i chassiet. (Kan anbefalle at du klipper til et isbokslokk og legger under før du setter inn kortet igjen)

Sett tilbake kort og evt annet utstyr du løsnet på.

Finn egnet plass i chassiet hvor det er plass til litt kabler og kontakter (pass på dybden)
    På min fant jeg ut at det var best plass ca midt på så jeg borret opp hull tilsvarende diameteren på kontaktene jeg skulle bruke.

Monter bryter, kontakter og evt lampe. Lodd på kablene på rett plass
    Jeg brukte en rød og en blå bananplugg hvor rød er + og blå er -. Da blir det å lodde gul mot rød og svart mot blå. På bryteren blir det grønn inn på ene kontatken og svart inn på andre. Som dere ser på bildet så brukte jeg krympestrømper på det meste noe som kan være en liten ekstra sikkerhet om en leder skulle hoppe av. Lampen jeg monterte har en innebygget "flash" funksjon så den står og blinker når strømmen er på.

Monter lokket, plass på så ingen kabler kommer i klem og at ting faller fint på plass.
    Sett inn strøm, vipp om brytere og håp på det beste. DETTE GJØRES PÅ EGET ANSVAR!

Ja det fungerer.

Jeg målte strømforsyningen og den ga 11,96V ut og fungerer smertefritt med min Microplex Computerlader og GP balanserer. Testet mot min DX7 og 3S LiPo.

For de av dere som evt trenger mer volt ut eller finner ut at strømforsyningen ikke gir nok kan dere se her: http://web2.murraystate.edu/andy.bat...OWERSUPPLY.HTM

Jeg satte også inn en ekstra vifte på baksiden for å sikre god kjøling, kablene loddet jeg bare på banankontakten.

Det finnes sikkert mange måter å gjøre dette på, men dette er min versjon av howto

Kom gjerne med tilbakemeldinger og synspunkter på hvordan ting kan gjøres annerledes.

**OBS** Oppdatering: få mer volt ut av PSU, se lenger ned.
    Attached Files
    Last edited by spewster; 28-10-07, 19:18. Reason: typo
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!
  • x-pilot
    • Dec 2004
    • 205

Flott jobb og flotte bilder! Nyttig å få dette på norsk. Denne tråden burde bli sticket, slik at din bruksanvisning alltid ligger der!

Ser at du får 11.9V ut. Dette er nok litt lite, særlig når man tenker på litt heavy load. Da detter spenningen nedenfor det man synes er forsvarlig... Det finnes en liten pot nede der ledningsklysene er loddet fast. Ved å skru denne på max vil man få ut ca. 12.8V. Vet ikke om dette er bra, men min har funket lenge med dette oppsettet.

Er man litt avansert kjøper man en 10 Ohm, 10Watt motstand på www.elfa.se og får da ut suppe så det holder uten å skru på potten. Man bør kunne få ut 13,8V, noe som er tilstrekkelig til alle typer "12 volts duppeditter".

Husk på at den røde ledningen (Tror jeg... Bruk multimeter og finn det ut) gir +5V. Dette kan drive mottakere og servoer, om man ikke har batteri for hånden. Man lodder på en servokontakt. Bare ikke kjør servoene helt ut til den ene eller andre siden med dette oppsettet, har jeg lest et sted.

BRA JOBBET!!!!

T
    Last edited by x-pilot; 16-10-07, 14:11.
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

Comment

• Flamingooo
      • Feb 2007
      • 93

Takk for fin beskrivelse og bilder; tror til og med jeg skal få dette til:
      Det at strømforsyningen din er oppgitt til å yte 350W; burde ikke dette bety at du kan dra maks 350W/12V= 29,17A fra denne: burde holde i massevis til batterilading det!

F

Comment

• spewster
        MFN Skribent
        • Aug 2007
        • 1134

Originally posted by x-pilot
        ...... Ser at du får 11.9V ut. Dette er nok litt lite, særlig når man tenker på litt heavy load. Da detter strømstyrken nedenfor det man synes er forsvarlig... Det finnes en liten pot nede der ledningsklysene er loddet fast. Ved å skru denne på max vil man få ut ca. 12.8V. Vet ikke om dette er bra, men min har funket lenge med dette oppsettet. ............
        11.96V kan kanskje være i det minste laget, skal åpne kassa og se etter pot`en og se hva jeg kan få ut av den. Gir dette god effekt uten noen form for ustabilitet legger jeg det inn i beskrivelsen.

Tipset med servo/mottaker uttak skal jeg også få testet ut med tiden, bare få tak i litt servo kabler. Er såpass fersk i hobbyen enda at jeg ikke har fått meg noe lager
        Stian Håvak (82)
        Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• x-pilot
          • Dec 2004
          • 205

Originally posted by Flamingooo
          Takk for fin beskrivelse og bilder; tror til og med jeg skal få dette til:
          Det at strømforsyningen din er oppgitt til å yte 350W; burde ikke dette bety at du kan dra maks 350W/12V= 29,17A fra denne: burde holde i massevis til batterilading det!

F
          Mener å ha lest et sted at man ikke får mer enn 9A ut av et PC-Powersupply. Har et digert Diamond 3000 power med 30A ut, til bruk på radioene, og det veier noe helt annet enn et PC power Uansett, det er fin sikring i PS'et så bare kjør på med saft til ladere og annet. Når den slår seg av er du på limiten. Da skrur man av og på strømmen igjen og alt er tilbake til det normale.

Sjekk ut Anderson PowerPole på www.elfa.se ! Anbefales sterkt i alt fra fly, biler og batterier, til digre amatør-radiostasjoner. Kan settes sammen til forskjellige konfigurasjoner, settes sammen med en hånd og om uhellet skulle være ute går de fra hverandre ved 1 punds trykk (Så mister du ikke utstyret i bakken om noen snubler i ledningen)
          Last edited by x-pilot; 16-10-07, 14:22.
          Trygve M.
          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
          -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

Comment

• spewster
            MFN Skribent
            • Aug 2007
            • 1134

12,4v

Som X-pilot nevte over at man kan øke volten via en pot- Dette forsket jeg litt på og fant den riktige til slutt.

Klarte å øke denne til max 12,61V men valgte å få for 12,4V. Fungerer smertefritt selv om jeg ikke vet om dette er helt bra.

Bilder viser hvor jeg fant pot`en på min strømforsyning.

DETTE GJØRES PÅ EGET ANSVAR slik som alt annet jeg har nevnt over
            Attached Files
            Stian Håvak (82)
            Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Bra howto

Jeg skal til å gjøre en sånn ombygging selv, men lurer fælt på den 10 W 10 Ohms motstanden som beskrives flere andre steder. Er det noen "glødehoder" som kan forklare hva den skal være godt for? I artikkelen som trådstarter linker til står det at man må ha den for at det skal fungere, men det må man tydeligvis ikke ??

Comment

• spewster
                MFN Skribent
                • Aug 2007
                • 1134

Originally posted by pleym
                Bra howto

Jeg skal til å gjøre en sånn ombygging selv, men lurer fælt på den 10 W 10 Ohms motstanden som beskrives flere andre steder. Er det noen "glødehoder" som kan forklare hva den skal være godt for? I artikkelen som trådstarter linker til står det at man må ha den for at det skal fungere, men det må man tydeligvis ikke ??
                Jeg kan iallefall si at man IKKE må ha den. Fungerer smertefritt uten.
                Slik jeg har forstått skal kan man sette den inne mellom 5v og 12v for å få høyere volt ut (opp mot 13,6v om jeg ikke husker feil) men dette kan sikket andre utdype bedre.
                Last edited by spewster; 02-11-07, 21:03. Reason: typo
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• nixxon
                  • Feb 2005
                  • 478

Originally posted by x-pilot

Ser at du får 11.9V ut. Dette er nok litt lite, særlig når man tenker på litt heavy load. Da detter spenningen nedenfor det man synes er forsvarlig...
                  T
                  Er ikke utspenningen på disse PSUene stabilisert da, slik at spenningen ikke skal droppe ved øket load?

For øvrig har jeg lest tidligere at det anbefales å alltid ha noe som drar litt strøm koblet til mens PSUen står på. Skal visstnok ikke virke hvis ikke det er litt belastning. Kanskje dette forklarer at noen mener man skal lodde inn en permanent motstand...

Og så en siste ting: Må ikke en av ledningene i 20-pins kontakten føres til en av jordingsledningene for at PSUen skal slå seg på? Det må jeg med min Chieftech PSU jeg har et sted i kjelleren.
                  Last edited by nixxon; 29-10-07, 23:44.

Comment

• spewster
                    MFN Skribent
                    • Aug 2007
                    • 1134

Originally posted by nixxon
                    Er ikke utspenningen på disse PSUene stabilisert da, slik at spenningen ikke skal droppe ved øket load?

For øvrig har jeg lest tidligere at det anbefales å alltid ha noe som drar litt strøm koblet til mens PSUen står på. Skal visstnok ikke virke hvis ikke det er litt belastning. Kanskje dette forklarer at noen mener man skal lodde inn en permanent motstand...

Og så en siste ting: Må ikke en av ledningene i 20-pins kontakten føres til en av jordingsledningene for at PSUen skal slå seg på? Det må jeg med min Chieftech PSU jeg har et sted i kjelleren.
                    #1 Har ikke målt om utspenningen dropper. Men skal teste det ut

#2 Er ikke sikker, kan for lite om det. Selv kjører jeg 2 vifter og et lys for å holde litt belastning, om det har noen funksjon kan ikke jeg uttale meg om

#3 Stemmer det, det er den grønne kabelen som er beskrevet i howto`en.
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• pleym
                      • Dec 2001
                      • 909

Ble omsider ferdig med min ombyggde PC-power, og det funker helt glimrende. Ubelastet måler jeg 11,8V.
                      Jeg var også litt nyskjerrig på hvor mye spenningen vil droppe med belastning, så jeg prøvde å sette på lading av et flightpower 5s 3700mah batteri, og målte strømtrekket til laderen. Jeg måler da et strømtrekk på 5A, og da dropper spenningen til 11,65V.

Nedre grense for min lader er opgitt til 11V, så jeg kommer ikke til å gjøre noe videre for å øke spenningen.

Comment

• Rappis
                        • May 2007
                        • 198

En PC power supply er stabilisert, og skal ikke droppe særlig i spenning. Den skal holde seg innenfor svært små tolleranser.

For at den skal klare å stabilisere seg samt gi noe særlig med strøm ut på 12v må også 5v være noe belastet. Dette gjøres veldig ofte med en EFFEKTmotstand mellom 5v og jord.

Comment

• Flamingooo
                          • Feb 2007
                          • 93

Hvilken pære?

har røsket ut en PSU fra et gammelt kabinett, og funnet ut at den er på 200 W, og at alle ledningenes farger stemmer overens med hva som er oppgitt her i tråden og på http://web2.murraystate.edu/andy.bat...OWERSUPPLY.HTM

Nå ser jeg det praktiske med å ha en pære tilkoplet som indikator på at strømmen er på, og når dette i samme slengen øker spenningen til noe over 12V, vil jeg gå for dette.
                          På ovenfor gitte link står det foreslått en "1157 automotive signal lamp " som erstatning for en effektmotstander.

Googler jeg denne lampen finner jeg en masse LED lamper; er det noen som vet hvor jeg finner slike her på berget? Har sett i Biltemakatalogen og finner dem ikke.
                          I alle tilfelle regner jeg med at lampen må ha en viss wattstyrke for å gjøre susen, eller?

Kan noen si meg hvilken type pære som tilsvarer en effektmotstander på "10 watt, 10 ohm wire wound load resistor " som angitt i linken over?
                          Om dere samtidig kan vise hen til hvor jeg får kjøpt en slik - helst med sokkel - er jeg meget takknemlig!

F

Comment

• Lazy Bee
                            • Mar 2003
                            • 212

Bruk biltemas 35-15401. Den har ca 10 Ohm.
                            Rolf Bakke
                            Mine RC filmer på YouTube:
                            http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

Comment

• spewster
                              MFN Skribent
                              • Aug 2007
                              • 1134

Nå har laderen vært i bruk ca 50-60 ganger til lading av lipo og dx7`en, alt har fungert perfekt.
                              Spenningsfall på ca 0,2V under belastning. Idle: 12,4V Belastet: 12,2V. Må si dette ble en grei løsning som har fungert bra.
                              Stian Håvak (82)
                              Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

Working...