Unconfigured Ad

Collapse

t-rex, batteri,lading,-hjelp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BARDUBOY
    • Mar 2006
    • 249

t-rex, batteri,lading,-hjelp

Etter ca 7 min hovring med en t-rex begynner den å "kutte" med strømmen, dvs at den kommer å går i korte tak og da er det bare å lande.Nå har eg fått meg en digital lader(swallow2)og når den kuttet ladinga var det "matet"inn nesten 500mah, batteriet er et flightpower evo lite 2100mah 11.1v. Skulle tru man kunne ta mere ut av det.
    Men skulle prøve å lade det ut med laderen, satte strømtrekket på 1a, men når eg koplet til vil den ikke ladde ut mere enn med 0,45a, hvorfor??
    Noen som har noen tips?
    Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
    Optic6
    C17E
    Dassler
    T-Rex
    T-Rex 600 N Pro
    U-CAN-DO 46
    Cessna Cardinal
    Cessna 182 skyline
    cap 232 27% alitalia
    edge 540 vince
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Den kan bare lade ut med en gitt effekt, så når spenningen blir høyere vil strømtrekket den kan lade ut med gå ned. Derfor vil du ikke kunne lade ut et 3s-batteri med 1A.

Er vanlig med en flytid på rundt 7-8 minutter på en Trex, så tror ikke du har noe problem der. Men du bør lande før den begynner å kutte strømmen, siden den allerede da har ladet ut batteriet for mye. Ideelt sett skal du ikke lade det ut mer enn 80% av full kapasitet. Dvs at når du lader opp igjen et 2100mah-batteri skal laderen putte inn rundt 1680mah. Bruk timer når du flyr!
    Morten Smøraas

Comment

• BARDUBOY
      • Mar 2006
      • 249

Men etter siste tur klarte den bare å putte inn ca 500mah, det med en ladestrøm på o.6a
      Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
      Optic6
      C17E
      Dassler
      T-Rex
      T-Rex 600 N Pro
      U-CAN-DO 46
      Cessna Cardinal
      Cessna 182 skyline
      cap 232 27% alitalia
      edge 540 vince

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Har du flydd mange ganger til den begynner å kutte så har du svaret ditt der for det dreper lipo batterier fort.
        Hva står LVC'en din på? Low, mid high?

Comment

• BARDUBOY
          • Mar 2006
          • 249

Hmmm,er no fersk med batteri, LVC er???
          En annen ting, kor mange ampere tåler dett batt å lads med hvis man har det travelt, og hva er anbefalt med god tid??
          Det virker ogs at batteriet tappes når edet står ubrukt ca ei uke, da kutter det etter et par min
          Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
          Optic6
          C17E
          Dassler
          T-Rex
          T-Rex 600 N Pro
          U-CAN-DO 46
          Cessna Cardinal
          Cessna 182 skyline
          cap 232 27% alitalia
          edge 540 vince

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

Originally posted by BARDUBOY
            Men etter siste tur klarte den bare å putte inn ca 500mah, det med en ladestrøm på o.6a
            Her er problemet sett laderen til å lade med 2,1A så ska du se at den får inn i underkant av 2A. Swallowladerene er laget for 1C lading, og når du da setter 0,6A som ladestrøm, tror laderen at pakken er en 600mAh pakke. Derfor lader den inn mer.

LVC = Low Voltage Cutoff
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• BARDUBOY
              • Mar 2006
              • 249

OK, aner ikke hva LCV er satt på(er ikke det prog i esc'en) siden eg overtok kopteret ferdig montert.
              Kan eg sjekke det på noen lett måte?
              Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
              Optic6
              C17E
              Dassler
              T-Rex
              T-Rex 600 N Pro
              U-CAN-DO 46
              Cessna Cardinal
              Cessna 182 skyline
              cap 232 27% alitalia
              edge 540 vince

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Kan hende at du allerede har ødelagt batteriet og den har derfor mistet kapasiteten sin. Med andre ord om batteriet har en fulladet kapasitet på 2000mAh (100%), vil helikopteren din ikke orke å hovre selv om batteriet ditt har over 1500mAh igjen (75%).

Har du sjekket at laderen ikke har en tidssikring som avbryter ladingen??

Du har sikkert fått det med deg, men skriver det likevel for sikerhets skyld:

1.Lipo batterier skal ikke lades ut til under 3V pr celle MED last. Med mine 3 celler flightpower batterier ligger den grensen på ca. 3,7V (x 3 celler = 11,1V) uten last.

2.Lipo liker heller ikke å tappes med over 80% av kapasiteten sin. Altså har du en Lipo på 2000mAh tar batteriet ditt skade hvis du bruker over 1600mAh.

3.Du bør lade batteriet ditt med halvparten av kapasiteten for å få lengst levetid og flest ladesykluser. Er pakken di på 2000 mAh = 2 Ah vil ladestyrken for det vi kaller for 1 C lading være på 2A. Da vil pakken være fullladet på ca.1 time. Halvparten av kapasiteten som er 0,5 C (som det heter på batteri språket) blir da 1A. Da tar det ca. 2 timer å lade batteriet. Noen batteri produsenter lager batterier som kan lades med en ladestyrke på mer enn 1C, men ikke alle så dette må undersøkes med produsent.

Hvor mange ladesykluser får man ved forskjelige ladestyrker før batteriet er ødelagt:
                2 C = 50
                1 C = 100
                0,5 C = 200

Jeg har over 30 stk lipo pakker som jeg kan bruke på en dag, men lader likevel aldri med mer enn 0,5 C.
                Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Lambchop
                  • Aug 2006
                  • 22

Hadde samem opplevelse med min første lading. Prøblemet var at jeg ikke hadde stilt laderen til å balansere. Satte inn batteriet en gang til valgte balansering, og vips så ble batteriet fulladet. Det tok lang tid siden to av cellene allerede var på 4.2V mens det ene hadde fått 4.02V

Comment

• ronkol82
                    • Oct 2007
                    • 1

T-Rex600:
                    Har eit Li-Poly batteri på 6s - 22,2V - 4600mAh - 22c Men kor mangen Amper skal eg lade med ? De samme gjelder til 2s - 7,4V - 1200 mAh - 10c.

Comment

• Beam
                      • Jun 2004
                      • 8

Hadde samme problem på min Trex med align regulator. Programmerte om escen. Slo av Lov voltage protection. Alt fungerte fint etterpå.

Flyr nå heller på tid. Ca 7-8min på en 2200mah pakke. Da har jeg brukt nesten 80% av batteriet.
                      Topflite Corsair Gold Edition" under bygging"
                      Raptor 60
                      Trainer 20 size
                      trainer lavvinget 20 size
                      Arising Star
                      TRex 450S
                      Sonic 1600
                      mini funtana

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

For det første kan du ikke skru av LVC på Align regulatorene. Du kan kun justere nivået mellom lav, mid og høy som skal tilsvare ca 2.6, 2.9 og 3.2 volt.

For det andre, den slår inn fordi spenningen på pakken er faretruende lav, det er derfor den er der. Å justere den ned fordi man har problemer med at den slår inn er det samme som at man er i ferd med å ta livet av pakken.

Den slår inn tidlig (i tid) nå når det er kaldt fordi kulden gjør at spenningen i pakken faller mer enn om sommeren.

Om dere må skru senke LVC på en Align regulator (eller ha den på noe annet enn high) så kan jeg med ganske så stor sikkerhet love at dere ikke får mange ladinger på de pakkene dere da kjører slik.

Typisk tegn på at det er i ferd med å gå rett vest (mine unnskyldninger til de vestpå som måtte føle seg støtt over et slikt uttrykk) er akkurat at pakkene ikke klarer å holde spenning, dvs LVC slår inn tidligere og tidligere.

Om du setter pakken til utlading på en god lader finner du ganske sikkert også at den slett ikke har 2000 mah kapasitet lengre, men trolig bare 1600 eller noe. Dvs at når du da lader opp igjen med 80% (1600 mah) så har du faktisk brukt 100% og ikke 80 fordi du ved å fly det for lavt i spenning har redusert kapasiteten på pakken. Merkes også godt på at "sprutten" blir dårligere.

Sett på en lipo alarm så vil dere lett få dokumentert dette...

Å justere ned LVC fordi den slår inn er som om man på en gammel bil med bremser som begynner å henge på ikke smører opp og sørger for at de funker, men i stedet fjerner dem fra bilen. Funker fint til man kommer til enden av første bakken.....
                        Last edited by Tintin; 27-10-07, 10:55.

Comment

Working...