Unconfigured Ad

Collapse

Lading av parallellkoblede LiPo?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aceman
    • Apr 2007
    • 168

Lading av parallellkoblede LiPo?

Jeg skal kjøpe inn to batterier (11,1V 2250mAh 20C) som skal paralellkobles til helikopteret mitt.

Mitt enkle spørsmål er dette: hvordan skal jeg lade disse batteriene? Holder det å plugge inn det ene batteriet i laderen?
    Last edited by Aceman; 30-10-07, 18:24.
    T-REX 600E
    Thunder Tiger MiniTitan
    HK-450
    En kul Crawler
    Hitec Aurora 9
  • bengtern
    • Oct 2005
    • 313

I prinsippet vil det funke fint å lade disse som ett svært batteri. Du vil halvere ladetiden hvis laderen kan levere nok strøm. Men du risikerer å skape ubalanse mellom cellene. Skal du spare tid kan du jo lade batteriene i parallell første halvtimen omtrent, for så å lade de separat, svært gjerne med en ballanserer. Pass på at det ikke er noen spenningsforskjell når du kobler de sammen i parallell igjen. Videre bør cellene helst være av samme batch fra samme produsent.
    -----------
    Bengt

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Vil man egentlig lade batterier uten balanserer, overhode ????

Du skaper ikke ubalanse ved å lade pakker parallellt, alt som er i parallell må nødvendigvis ha samme spenning. Lader du dem i serie derimot er det en helt annen sak.

Men der er den varme poteten, i en verden der "alle" har sluttet å lade lipoer i serie, i allefall de som har satt seg inn i en ørliten smule lipoteknologi, vil man egentlig lade noe som helst uten balanserer?
      Finnes det en eneste god grunn til ikke å bruke en balanserer?

PS. at en balanserer koster penger er ingen god grunn

Comment

• bengtern
        • Oct 2005
        • 313

Jo, det kan skape ubalanse å lade i parallell, og det er fordi en mest sannsynlig lader uten balanserer. Ubalansen vil være på celler innad i de to pakkene og ikke pakkene i forhold til hverandre.
        -----------
        Bengt

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Det er riktig, men det har jo egentlig ikke noe med om man lader i parallell eller ikke slik svaret ditt lett kunne tolkes.
          Det har kun med om man lader med uten balanserer.

Det er ikke større problemer med ubalanse om man lader 2 pakker i parallell enn om man lader dem hver for seg så lenge man ikke bruker balanserer i noen av tilfellene.

Du kan lade i parallell med og uten balanserer akkurat som du kan lade i serie med og uten.

Comment

• Aceman
            • Apr 2007
            • 168

Er det noen som kan anbefale et ladesystem for batteriene mine som ikke koster skjorta?

Det ble 2x Esky 1800mAh 11,1V 15C batterier på meg, disse skal paralellkobles.
            T-REX 600E
            Thunder Tiger MiniTitan
            HK-450
            En kul Crawler
            Hitec Aurora 9

Comment

• retlaw
              • Jan 2007
              • 896

Tja... Spørs hvor mye skjorta di koster :P Budsjett??

I hvilken heli skal disse batteriene benyttes?
              Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Aceman
                • Apr 2007
                • 168

Skjorta mi er billigst mulig som gjør en grei jobb. Forlanger ikke topp utstyr men noe som jeg kan bruke en stund framover til mer avansert bruk melder seg og økonomien tillater det...

Helikopteret er en Lipoly V2 med 60A ESC og en Torqman 700 motor (tror det er det den heter...)
                T-REX 600E
                Thunder Tiger MiniTitan
                HK-450
                En kul Crawler
                Hitec Aurora 9

Comment

• tesa
                  • Nov 2006
                  • 165

Tja eg parallell lader 2 stk 6s 2200mha batteri med batham 902 og 2stk pb6 blanserere
                  lader stilt inn på 6s og 4,4 a men får info om alle (12 cellene) i displayet på laderen.
                  Men koster ........shorta,

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Hvorfor må dere lade i parallell om ikke batteriene er permanent koblet sammen?????
                    2 3S ladere får man jo for en hyggelig penge om tiden er avgjørende.

Om man bruker lipoer i parallell så behøver de absolutt ikke lades slik, den har ingen fordeler utover at det kan ta kortere tid på rett lader.

Dette bunner vel i gamle myter om NiXx celler og hvordan de skulle brukes...

Comment

Working...