Unconfigured Ad

Collapse

Forskjell på Kong power og Modellfun Li-po batterier

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speedfreak
    • Jun 2006
    • 220

Forskjell på Kong power og Modellfun Li-po batterier

Har to nesten nye Li-Po batterier til min Mini Titan. Det ene er et Kong Power 3s 2200mah, mens det andre er et Modelfun 3s 2100mah (kjøpt på Smallsize). Jeg lader ut begge til 9v før jeg lader de.
    Det som er rart er at Kong Power batteriet kun mottar 1800-1900 mah før det er ferdig ladet, mens Modelfun batteriet tar til seg 2100-2200 mah.
    Har dere noen ideer om hvorfor det er slik? Kong power er jo oppgitt med 100mah mer, men lades med 400 mah mindre? Kan det være en feil på Kong power batteriet?
    Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
    Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
    Futaba 12FG
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Jeg kjenner ikke Kong Power, annet enn av omtale, men for Modelfun lipo så belaster du batteriet langt forbi 80% regelen når du putter tilbake 2100-2200 mAh.
    80% = 1680 mAh og er anbefalingen.
    Selv stopper jeg ved 3,3v pr. celle og 75-80%.

S

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

De har sikkert litt ulik utladingsprofil, de har litt ulik kjemi.

Men.....hvorfor i all verden lader du dem ut til 9V?
      Når måler du de 9 voltene, under belastning?
      Etter hvor mye du trekker ut gjetter jeg på at 9 volt er hvilespenning etter bruk og i så fall har du vært langt under 9 volt under belastning = skade.

Fortsetter du slik så tar det ikke mange turene før det Modelfun batteriet er dødt i alle fall . Syns du strekker lista en smule langt for Kong Power pakka også selvom den på papiret skal tåle det der.

Comment

• Speedfreak
        • Jun 2006
        • 220

Jeg ladet ut på computerladeren min for å se hvor mye kapasitet som er igjen etter endt flytur. Jeg har satt cutoff voltage på 3,2/2,9 på ESC'en, så dette burde da ikke være skadelig.
        Futaba 12FG

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

For andre batterityper enn KongPower og AirThunder så anbefales det ikke at man lader ut med mer enn 80%. Det gjør du på denne måten.
          1 gang har vel kanskje ikke så mye å si, men jeg hadde ikke gjort det til en vane.

Comment

• Speedfreak
            • Jun 2006
            • 220

Er det ikke dette man setter LVP for? Dermed får man ikke belastet batteriene under 3 volt per celle. Er det ikke når man ikke har LVP at man på passe på 80% regelen?
            Har sett på forskjellige batteriprodusenter og de fleste sier bare 3 volt per celle som begrensning, kan ikke se at de nevner 80% som noen begrensning.

Siden jeg bare får inn rundt 1800 mah på Kong Power er vel dette greit?
            På Modellfun batteriet bør jeg kanskje stoppe flyturen litt før? Men hvordan finner man ut når man skal stoppe før LVP trer i kraft?
            Futaba 12FG

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Joda det er det den er ment for, men den sørger bare for at batteriet ikke faller under en gitt spenning. Om dette motsvarer 80% avhenger av batteriet. ESCen vet ikke hvilket batteri du har koblet til.

En del oppgir forventet levetid og da oppgis det gjerne ved 80% utlading som maks.
              Husk det er som regel ikke batteriprodisentene som lager ESC og dermed kan det ikke taes individuelle hensyn. Det er opptil den enkelte bruker å passe på.

Svært mange som flyr heli bruke rikke LVC i det hele tatt fordi de ikke vil ha strømkutt på ugunstige tidspunkt.

De fleste bruker timerfunskjonen på radioen. Fly 5 min og lad, sjekk at du er innenfor 80%. Er du innenfor så fly 6 min, lad og sjekk igjen osv.
              Jeg bruker i tillegg en lipo alarm som lyser/tuter om jeg dropper under en gitt spenning. Har mine på 3.3-3.5 volt.
              Kalde fulladede pakker kan droppe under 3.3 volt for meg i raske klatringer f.eks.

Comment

• Speedfreak
                • Jun 2006
                • 220

Ok. Takker for gode svar.
                Har du noen linker til slike lipo alarmer?
                Futaba 12FG

Comment

• arvid
                  • Nov 2006
                  • 1547

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Tør nesten ikke legge ut linker til de jeg bruker nå