Unconfigured Ad

Collapse

LiPo - lagring og sikkerhet...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ERJ
    • Aug 2007
    • 935

LiPo - lagring og sikkerhet...

God morgen modellflykollegaer!

Som aldeles fersk på elektroflyområdet og med null erfaring med denne - for meg - "nye"
    LiPo-batteriteknikken lurer jeg litt på hvordan dere der ute lagrer disse batteriene?
    Av en herværende klubbkollega har jeg fått råd om og bruke en ildfast form både når jeg
    lader og lagrer. - Slettes ikke noe dumt forslag. Men, så er det da dette HVOR man lagrer
    batteriene som volder meg endel bry...Må det nødvendigvis være vanlig romstemperatur
    osv...

Mvh Einar - som takker for svar!
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Lagre dem litt kjøligere enn romtemp hvis dem skal ligge ei stund.
    Noen sier kjøleskap, men det har jeg dårlig erfaring med selv. Derimot funker det godt på et rom som ikke er oppvarma for min del. Prøv å sørge for at dem har rundt 40% opplading når du legger dem vekk. Jeg vet omtrent hvor mye der er igjen på dem etter en dag på stripa, så lader jeg inn omtrent det som gir 40% (lader på 20-30%) og legger dem vekk. Lader opp resten rett før jeg skal ut og leke.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Mathias
      • Feb 2007
      • 1122

Det er vel slik at du skal oppbevare LiPo-batterier med 50% strøm på ved ca. 4. grader ved langtidsoppbevaring. Er det 100% oppladet skal de oppbevares ved ca. -18 grader, med andre ord i fryseren.
      Mathias
      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• northwood
        • Nov 2005
        • 588

Originally posted by Mathias
        Det er vel slik at du skal oppbevare LiPo-batterier med 50% strøm på ved ca. 4. grader ved langtidsoppbevaring. Er det 100% oppladet skal de oppbevares ved ca. -18 grader, med andre ord i fryseren.

Mathias, hvor har du hørt dette? Link?

Comment

• Badevakt1
          • Jan 2007
          • 79

Originally posted by Mathias

Jeg skjønner heller ikke vitsen med en fryser, da må du jo uansett vente "like lenge" på at de skal bli varme før du bruker dem, som det tar å lade dem..

Her er noen ord om blant annet oppbevaring og temperaturer:

Jeg oppbevarer mine LiPo-batterier på 3,8V pr celle i kjelleren (passe temperatur der) i en ildfast form på kjellergulvet.

Arnt.

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Originally posted by northwood
            Mathias, hvor har du hørt dette? Link?
            Er det ikke Kong power som sier det?
            Mener de er de eneste som sier det, dog var det ikke gitt noen temp da jeg så det. Det sto man skulle lagre dem i en freezer. Men vanlig Kinaengelsk såmkan vel det bety alt fra kjøleskap (+4) og nedover

Comment

• kjetilmh
              • Jun 2006
              • 990

Når det gjelder ildfast form så er det sikkert lurt.
              Slik jeg har forstått det er det liten risiko for brann under oppbevaring.
              Risikoen er nok størst ved lading.
              Jeg lader mine ved siden av tv 'en i stua mens jeg er der.
              Lader aldrig batteriene uten at jeg er tilstede.

Et annet poeng er at hvis du har kræsja bør du være ekstra påpasselig.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• ERJ
                • Aug 2007
                • 935

Takker samtlige for svar! Ikke bare nyttig informasjon dette, men også viktig lærdom
                for en uerfaren LiPo-nybegynnerbruker...puhh!

Skal det være et lite hjertesukk må det være at dem som fant opp teknologien også
                burde videreført forskningen og gjort LiPo'en mere tam..! - Var det ikke SINTEF/NTNU
                som fant opp dette for rundt tjue år siden eller mere..?

Mvh Einar - TAKK!

Comment

Working...