Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner +batteri

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oldsalt
    • Dec 2007
    • 9

Nybegynner +batteri

Hei
    Har drevet med modelfly for mange år siden,nå har jeg fått gløden igjen(blitt pensjonist) og har tenkt å kjøpe følgende radio etter nyttår
    Spectrum DX7.
    spørsmålet er hva jeg må ha av ladere\batterier til denne radioen samt til drift av mottager og servoer,skal benytte de som er med i pakka,servoer utover dette blir vel samme fabrikat.
    Flyet jeg skal ha er Cessna 185 composit med OS 120ax motor.
    Takk for svar
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Vil tro at det følger med et batteri til mottager, og en lader med to uttak, et til sender og et til mottaker, denne laderen er ikke den beste på makedet, men den gjør jobben helt greit.
    Velkommen tilbake til RC, og god jul!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• oldsalt
      • Dec 2007
      • 9

Hei
      Takk for svar,det er slik at de web shoppene jeg har vært på selger DX7 med servoer uten mottager eller med mottager uten lader og batteri til RX eller radio.
      Det blir som å kjøpe bil og få et spørsmål fra selger om du skal ha med hjul eventuelt bremser og lys.
      Har lest om li-po batterier er det noe for meg?

Comment

• telecaster
        • Dec 2006
        • 1062

Hei!
        Du trenger faktisk en lader til DX7`n, de som leveres i Norge kommer uten.
        I senderen sitter det et 1500mAH NiMH, så du trenger en lader som kan lade i allefall 1 A.
        Så lenge pakken sitter i senderen bør du ikke gi på for mye guff, 1 A holder.
        Jeg bruker en Schulze computerlader eller en Sirius, de kutter selv ut når pakken er full,
        så trenger man ikke å være redd for overlading.

Hva du skal bruke i flyvemaskinen som mottakerpakke er en annen skål.
        Mange har gått over til LiPo mottakerpakker, da må du ha en computerlader av noe slag,
        disse batteriene er følsomme!!!

Her er noen forslag på greie ladere du kan kjøpe i Norge:

denne tar alt du måtte ha av batterier, litt dyr men grei, går både på 12 og 220 volt! ladeeffekt 50W

Denne er enda dyrere men lader med mye større effekt 150W:

begge disse laderne kan lade senderen din også.

Det finnes mye på markedet, ta en googlesjekk, det finnes selvsagt også andre forhandlere
        enn Jørgen på Technoflight, jeg har meget gode erfaringer med å handle fra han,
        og forsåvidt også med ELEFUN.

Lykke til og God Jul!!

Reidar Otto

Comment

• oldsalt
          • Dec 2007
          • 9

Hei
          Takk for svar jeg går for den første linken,har bestemt meg for nicd eller nimh batterier,holder meg unna lipo til jeg får litt mer peiling.
          Når det gjelder NiCd og NiMh hva vil du anbefale det blir 7-8 servoer,kunne tenkt meg 2 batterier slik at jeg kunne få 1times flytid pr pakke.
          Holder det med 3000ma?
          Takk for svar og god jul

Comment

• telecaster
            • Dec 2006
            • 1062

Originally posted by oldsalt
            Hei
            Når det gjelder NiCd og NiMh hva vil du anbefale det blir 7-8 servoer,kunne tenkt meg 2 batterier slik at jeg kunne få 1times flytid pr pakke.
            Holder det med 3000ma?
            Hei igjen.
            der er jeg på litt tynn is all den stund jeg stort sett bare flyr heli med 5
            servoer. Jeg har brukt NiCad2400 pakker i mange år, men jeg bruker å
            toppe dem samtidig som jeg refuler helikoptret, normalt på 5 servoer og
            gyro holder en 2400 pakke i allefall 45 -55 minutter.

I dag er det problemer med å få kjøpt NiCad, de er blitt ulovlige, synd fordi
            de tåler kulden bedre enn NiMH, men holder du litt oppsikt med pakkene ser
            du jo fort hvor lenge de varer i kaldt vær.

Det enkleste er å koble et amperemeter mellom batteripakken og oppsettet
            du skal ha i flyet, gjøre en test på bakken med å bruke alle servoer, da ser
            du strømforbruk og kan enkelt kalkulere hvor lenge den varer.....

Kan kanskje være lurt å vente med LiPo til mottaker, jeg har en elektrisk
            Raptor med 10s1p Lipo motorbatteri, men bruker NiCad 2400 pakke til
            mottakeren. Funker ok og er mye billigere

Comment

Working...