Unconfigured Ad

Collapse

lading av lipo..?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joar_92
    • Aug 2007
    • 183

lading av lipo..?

har en imax b5 (er lik bantman sin). jeg har to stk 3s 1800mah e-sky batterier. hvor mangen amper kan jeg lade det batteriet på da? og hvordan vet jeg når batteriet har fult mah? det er jo 1800 mah.. men jeg bruker jo ikke alt!
    mvh Joar Ulgenes

Diverse som svever oppe i det Blå.
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

Lad med en C, altså 1800 mah. Laderen stopper når den er full så lenge dener satt opp riktig.
    Husk å lad med lipo program!
    Lars Norberg

Comment

• joar_92
      • Aug 2007
      • 183

Originally posted by Lars N
      Lad med en C, altså 1800 mah. Laderen stopper når den er full så lenge dener satt opp riktig.
      Husk å lad med lipo program!
      ??
      lade med 1 c? en ampere du mener?
      mvh Joar Ulgenes

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

C=capasity... eller ikke egentlig. Batteriene dine har en kapasitet på 1,8Ah.

1 x C = 1,8A ... sånn uoffisielt oversatt.

Lad med MAX 1C, eller i ditt tilfelle; MAX 1,8A. Lad gjerne med halvparten av dette, siden det er bra for batteriene.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• joar_92
          • Aug 2007
          • 183

Originally posted by joo
          C=capasity... eller ikke egentlig. Batteriene dine har en kapasitet på 1,8Ah.

1 x C = 1,8A ... sånn uoffisielt oversatt.

Lad med MAX 1C, eller i ditt tilfelle; MAX 1,8A. Lad gjerne med halvparten av dette, siden det er bra for batteriene.
          kjøpte ny lader fordi den e-sky laderen var treg.. den lader med 0,8a.. så da kan eg "trygt" lade med 1,5a?
          mvh Joar Ulgenes

Comment

• Lars N
            Moderator
            • Apr 2002
            • 2891

Du kan trygt lade med 1,5 A. Men ikke gå over 1,8 A siden batteriene dine ikke har godt av det! Alt under 1,8 A går bra
            Lars Norberg

Comment

• joar_92
              • Aug 2007
              • 183

ok takker..! da kan jeg få fart på sakene!
              mvh Joar Ulgenes

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Originally posted by joar_92
                kjøpte ny lader fordi den e-sky laderen var treg.. den lader med 0,8a.. så da kan eg "trygt" lade med 1,5a?
                Ja den kan du..

Som nevnt så kan du trygt lade dine 1800mAh batterier med 1C (1800mA) = 1,8A. 1C er det høyste mann kan lade lipo med så lenge batteri fabrikantetn ikke har spesifisert noe annet.

Flightpower sine batterier kan du lade med 2,5C tror jeg om jeg husker helt korekt.!?

Lader du med en 1C så tar det ca. 1 time å fullføre ladingen. 2C vil tilsvare ca.30 min. Ulempen er at batteriene liker ikke de høye ladestrømene og levetiden/lade-sykluser blir kraftig redusert. Selv om jeg har over 30 lipo pakker, lader jeg altid mine Flightpower med maks 0,5C. Vil du korte ned ladetiden så er flere lader løsningen.

Eksempel på levetiden til lipo-batteriene ved forskjelige ladinger.

0,5C = 200 lade sykluser
                1C = 100 lade sykluser
                2C = 50 lade sykluser
                Last edited by retlaw; 25-12-07, 20:50.
                Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• kjetilmh
                  • Jun 2006
                  • 990

Originally posted by retlaw
                  Lader du med en 1C så tar det ca. 1 time å fullføre ladingen. 2C vil tilsvare ca.30 min.
                  Man sparer noe tid på å dobble strømmen men man halverer ikke tiden. Årskaken til dette er at det er bare den første delen av ladingen med konstant strøm (CC) som går fortere. Avsluttningen av ladingen som er konstant spenning(CV) går ikke noe fortere.

Hvis man har det travelt er det en mulighet og avbryte ladingen litt før pakka er full , for det er en siste biten som går tregest.
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• retlaw
                    • Jan 2007
                    • 896

Originally posted by kjetilmh
                    Man sparer noe tid på å dobble strømmen men man halverer ikke tiden. Årskaken til dette er at det er bare den første delen av ladingen med konstant strøm (CC) som går fortere. Avsluttningen av ladingen som er konstant spenning(CV) går ikke noe fortere.

Hvis man har det travelt er det en mulighet og avbryte ladingen litt før pakka er full , for det er en siste biten som går tregest.
                    Så sant.. Litt slurvete av meg.

Når jeg lader ved 0,5C så tar det nærmere 2 1/2 timer. De siste 5-10% bruker evigheter ja.

Men laderen har noe å si på dette også. Når jeg skal lade opp batteriene mine opp igjen med alle de fire laderne jeg har, blir alltid Polycharge4 laderen ferdig først. Denne stopper ved ca. 95% så den har sin forklaring.
                    De tre siste laderne (schulze 6-330d, Hyperion 1210i og Xtrema LiPo Charger) lader helt fult. Schulze laderen er alltid den som er sist feridg. Når alle laderne startet samtidig (noen få sek.forskjell), så har min Xtrema lader tatt igjen Schulze laderen ved den femte/sjette laderunden sin med en fulladet batteri pakke.

Så min konklusjon er at ladekruvene er forskjelige på alle disse laderne, og tiden de bruker på å lade opp like mange Ah.

Hva står forkortelsen CC og CV for??
                    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

cc=contant current
                      cv=constant voltage
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• joar_92
                        • Aug 2007
                        • 183

merka nå at det ikke er vits i å lade bateriene på 1,8a.. fordi strømforsyningen leverer bare 1a! så den ble litt varm da jeg prøvde å trekke 1,6a! får se om jeg får fiksa meg til en som leverer litt mer A! den eleminatoren jeg bruker er en gammel dings som jeg fann! leverer maks 1A og 12v!
                        mvh Joar Ulgenes

Comment

• Lars N
                          Moderator
                          • Apr 2002
                          • 2891

Kjøp deg en lader som har innebygget strømforsyning, de laderene kan du lade med opptill 5 A.
                          Lars Norberg

Comment

• joar_92
                            • Aug 2007
                            • 183

kan lade med 5A på den laderen jeg har nå også.. men da må jeg ha en strømforsyning som takler det!
                            mvh Joar Ulgenes

Comment

• Lars N
                              Moderator
                              • Apr 2002
                              • 2891

Regnet med det, men finnes mange ladere med 5A strømforsyning innebygget. Billigere å kjøpe en hel lader med det ferdig en å kjøpe forsyning løst.
                              Lars Norberg

Comment

Working...