har en imax b5 (er lik bantman sin). jeg har to stk 3s 1800mah e-sky batterier. hvor mangen amper kan jeg lade det batteriet på da? og hvordan vet jeg når batteriet har fult mah? det er jo 1800 mah.. men jeg bruker jo ikke alt!
Unconfigured Ad
Collapse
lading av lipo..?
Collapse
X
-
C=capasity... eller ikke egentlig. Batteriene dine har en kapasitet på 1,8Ah.
1 x C = 1,8A ... sånn uoffisielt oversatt.
Lad med MAX 1C, eller i ditt tilfelle; MAX 1,8A. Lad gjerne med halvparten av dette, siden det er bra for batteriene.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
kjøpte ny lader fordi den e-sky laderen var treg.. den lader med 0,8a.. så da kan eg "trygt" lade med 1,5a?mvh Joar Ulgenes
Diverse som svever oppe i det Blå.Comment
-
Som nevnt så kan du trygt lade dine 1800mAh batterier med 1C (1800mA) = 1,8A. 1C er det høyste mann kan lade lipo med så lenge batteri fabrikantetn ikke har spesifisert noe annet.
Flightpower sine batterier kan du lade med 2,5C tror jeg om jeg husker helt korekt.!?
Lader du med en 1C så tar det ca. 1 time å fullføre ladingen. 2C vil tilsvare ca.30 min. Ulempen er at batteriene liker ikke de høye ladestrømene og levetiden/lade-sykluser blir kraftig redusert. Selv om jeg har over 30 lipo pakker, lader jeg altid mine Flightpower med maks 0,5C. Vil du korte ned ladetiden så er flere lader løsningen.
Eksempel på levetiden til lipo-batteriene ved forskjelige ladinger.
0,5C = 200 lade sykluser
1C = 100 lade sykluser
2C = 50 lade sykluserLast edited by retlaw; 25-12-07, 20:50.Comment
-
Hvis man har det travelt er det en mulighet og avbryte ladingen litt før pakka er full , for det er en siste biten som går tregest.Comment
-
Man sparer noe tid på å dobble strømmen men man halverer ikke tiden. Årskaken til dette er at det er bare den første delen av ladingen med konstant strøm (CC) som går fortere. Avsluttningen av ladingen som er konstant spenning(CV) går ikke noe fortere.
Hvis man har det travelt er det en mulighet og avbryte ladingen litt før pakka er full , for det er en siste biten som går tregest.
Når jeg lader ved 0,5C så tar det nærmere 2 1/2 timer. De siste 5-10% bruker evigheter ja.
Men laderen har noe å si på dette også. Når jeg skal lade opp batteriene mine opp igjen med alle de fire laderne jeg har, blir alltid Polycharge4 laderen ferdig først. Denne stopper ved ca. 95% så den har sin forklaring.
De tre siste laderne (schulze 6-330d, Hyperion 1210i og Xtrema LiPo Charger) lader helt fult. Schulze laderen er alltid den som er sist feridg. Når alle laderne startet samtidig (noen få sek.forskjell), så har min Xtrema lader tatt igjen Schulze laderen ved den femte/sjette laderunden sin med en fulladet batteri pakke.
Så min konklusjon er at ladekruvene er forskjelige på alle disse laderne, og tiden de bruker på å lade opp like mange Ah.
Hva står forkortelsen CC og CV for??Comment
-
merka nå at det ikke er vits i å lade bateriene på 1,8a.. fordi strømforsyningen leverer bare 1a! så den ble litt varm da jeg prøvde å trekke 1,6a!får se om jeg får fiksa meg til en som leverer litt mer A!
den eleminatoren jeg bruker er en gammel dings som jeg fann! leverer maks 1A og 12v!
mvh Joar Ulgenes
Diverse som svever oppe i det Blå.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment