Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp! Lading av Li-Po batterier!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roger83
    • Feb 2008
    • 3

Hjelp! Lading av Li-Po batterier!

Heisann!

Har akkuratt gått fra fuel heli til elektroheli. Er helt grønn på elektro intill videre.

Har en EOS 5i DP lader med LBA10 balanserer.

Batteriene er helt nye Align 2100mah 22c!

Når jeg er ute å flyr, går det under 5 min før det ikke er nokk kraft til å lette igjen.

Deretter drar jeg inn å prøver å lade batteriet, får ladet på det ca. 500mah før LBA10'n kutter og jeg får beskjed om "open circuit" på laderen.

Mine spørsmål:
    Er det normalt at en helitur bare varer 5 min med slike batterier?
    Er det normalt at man ikke kan bruke mer ca 500 mah av ett 2100mah lipobatteri før det er tomt?
    Hva kan være galt?

Håper noen kan noe om dette og vil ta seg tid tid å forklare dette.
    Hvis noen vil er jeg tilgjengelig på msn: respvik@hotmail.com
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Det er nok normalt at du ikke får mer enn det, når du først har tatt så mye ut at det ikke kan lette....LiPo tåler ikke slik utlading, og ditt er nok desverre blitt en dyr brevvekt.

Du må aldri lade ut mer enn til 3,2volt pr. celle (3v hos noen produsenter).

Batteriet ditt, er vel til en T-rex 450, og er et 3s batteri (s= antall celler)
    Det må derfor aldri lades under 3,2x3=9,6v.

Dette er vel å merke under belastning, så spenningen vil nok være høyere når du kommer inn, og batteriet har fått en pause.

Det hører vel med til historien at Align batteriene ikke er de beste, selv om mitt er som nytt etter ca 20 sykluser (etter hva jeg leser rundtom, er hvis det bra, for Align).

En LiPo varsler kan anbefales, evt. hvis du har en 450, så er det en cutoff-funksjon i BEC'en, som kan justeres, se manualen!
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• RCpro
      Forhandler
      • Dec 2005
      • 293

Virker merkelig ja. Høres ut som om du har problemer med ballansen i pakken din. Eller så er kanskje pakken din iskald når du starter flyvningen. Kalde Lipo packs er ikke særlig effektive. Hold de god og varm i bilen før du monterer de i modellen og skal fly. Ellers så blir lipo batterien bedre/best etter 5-6 ladinger/utladinger. (de trenger som regel litt tid på seg for å få opp effekt og varighet)
      Emil Nilsen
      www.rcpro.no

Comment

• RCpro
        Forhandler
        • Dec 2005
        • 293

Støtter meg selvfølgelig også til "roadrune" sitt innspill. Pass på at du ikke lader ut for mye, da er det som regel dødt løp etterpå, og dessverre ender det ofte i bestilling av nye pakker.
        Emil Nilsen
        www.rcpro.no

Comment

• Roger83
          • Feb 2008
          • 3

takk for svar

Takk for svar!

BEC'en er stillt inn på medium, som betyr at den skal kutte på 3,2V/per celle.

Spenninga var etter jeg tok helikopteret i hånda og gikk opp 3 trapper ca. 3,3v/per celle når jeg plugget i laderen. Så dette stemmer jo ca.

Men er det ikke laderen som skal si fra når batteriet er fullt da?

Står jo i manualen til LBA10'n at den kutter når den er ferdig å balansere.

Når LBA10'n kutter er det ca. 11,7 volt totalt på batteriet. Er dette normalt da? Sitat papirer på batteriet: "for 11,1V/3cells lithium battery, the full charged voltage will be approximately 12,6V"

Prøvde jo å lade det med en gang jeg fikk pakken også, da fikk jeg på ca 20mah før lba'n kutta.

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

11,7V er langt fra fullt. Laderen skal kutte på 12,6V og batteriet skal holde 12,5 - 12,6 etter lading.
            Forutsatt at du måler spenninga riktig er det noe galt med laderen eller din innstilling og bruk av den.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Badevakt1
              • Jan 2007
              • 79

Nå er jeg litt på tynn is for jeg har bare den gamle LBA10, men er ikke den nye laget for å takle A123-batterier? I så fall er det antakelig en lysdiode som forteller deg at den står på LiPo eller A123. Hvis dette er tilfelle har vel A123 en nominell spenning på 3,3V mens LiPo har 3,7V, så hvis den lyser på A123 vil den kutte ut på en lavere spenning enn du forventer.
              Et skudd i blinde fra meg, men hvis det er slik må du sørge for at den ikke lyser på A123 før du begynner ladingen.

Arnt.

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Originally posted by Roger83
                Takk for svar!

BEC'en er stillt inn på medium, som betyr at den skal kutte på 3,2V/per celle.

Spenninga var etter jeg tok helikopteret i hånda og gikk opp 3 trapper ca. 3,3v/per celle når jeg plugget i laderen. Så dette stemmer jo ca.
                Feil, medium på en Align ESC er 2.9 volt. (bec=battery eliminating circuit, ESC= electronic speed control)
                Og cellene stiger MYE mer enn 0.1 volt etter bruk. De stiger snarere 1 volt.
                Pent brukte pakker syns jeg nok bør ha en rest/hvilespenning på 10.5 eller mer.

Jeg kutter flyginga når jeg når ca 3.3 volt under belastning. Du har nok nesten garantert vært under 3 volt under belastning.

Som det sies, å fly til det ikke kan løfte er å drepe lipoen. Kan godt ende opp med at det holder 10 turer og så beskriver seg akkurat som du beskriver.

Dog høres det ut som du kanskje har en lader som ikke lader helt opp. På min ene lader kan jeg stille den til å kutte på 90% av fulladet spenning.

Min gamle LBA10 har ingen funksjon for A123 celler. Den feilmeldingen du får tilsier at LBA10'en kutter ladinga pga for store spenningsvariasjoner i pakken.
                Prøv å lade med en lavere strøm og still opp ESCen til high setting om du skal fortsette å fly til den kutter.
                Last edited by Tintin; 10-02-08, 21:49.

Comment

• roadrune
                  • Jul 2007
                  • 2292

Originally posted by Tintin
                  Feil, medium på en Align ESC er 2.9 volt. (bec=battery eliminating circuit, ESC= electronic speed control)
                  Og cellene stiger MYE mer enn 0.1 volt etter bruk. De stiger snarere 1 volt.
                  Pent brukte pakker syns jeg nok bør ha en rest/hvilespenning på 10.5 eller mer.
                  Eh, misforstår jeg deg nå, men mener du ikke at alle 3 cellene tilsammen skal stige med omtrent 1 volt, ellers går det ikke an å bruke de.....Max cellespenning=4,2 min cellespenning=3,2, altså 1 volt i differanse.
                  Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• svar
                    • Feb 2008
                    • 39

Hvordan ser dere hvor mye spenning det er igjenn i batteriet når dere flyr?

Comment

Working...