Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro- eller fuel-helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Her sitter man å regner hele 40 øre forskjell pr. minutt og samtidig sier at det ene eller det andre er for dyrt å ha i lufta... Tatt i betraktning at det sikkert forsvinner 12-15 lapper ut av vinduet bare i innkjøp av utstyret og minst 150-200kr i fuelutgifter hver gang en er på stripa syntes jeg denne dustusjonen (oi mente å skrive diskusjon hehe) er på grensa til unødvendig

    Fokuset bør ikke være "hvor mye koster det?" men "hvordan vil jeg bruke fritiden og pengene mine?". Værre er det ikke.

    Som sagt kan du få regnestykket til å bikke begge veier (med utgangspunkt i 6s oppsett), selv om du regner pris pr. minutt og ikke pris pr. tur. Jeg vet ikke hvor mange nattevakter jeg satt å regnet alt fra driftutgifter til delepriser før jeg handlet heli men det ble en del... Jeg endte opp på elektro fordi det passet MEG og mitt bruk, ikke fordi det var billigst eller det som kom til å gi meg flest turer pr. dag på stripa.

    Vi kjører gjerne 4-5 mil til nærmeste stripe (med dagens bensinpriser er ikke det gratis..), handler oss en pølsemeny til 50kr + kanskje litt ekstra snop til i kveld etter en dag på stripa. I tillegg kjøper vi oss gjerne litt verktøy og bling vi strengt tatt ikke har behov for men så sitter vi her å diskuterer noen stusselige kroner og øre...
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #17
      hehe, støtter den esmel. Strengt tatt har vi råd til begge deler om man flyr 50-size
      Morten Smøraas

      Comment


      • #18
        Originally posted by esmel View Post
        Her sitter man å regner hele 40 øre forskjell pr. minutt og samtidig sier at det ene eller det andre er for dyrt å ha i lufta... Tatt i betraktning at det sikkert forsvinner 12-15 lapper ut av vinduet bare i innkjøp av utstyret og minst 150-200kr i fuelutgifter hver gang en er på stripa syntes jeg denne dustusjonen (oi mente å skrive diskusjon hehe) er på grensa til unødvendig

        Fokuset bør ikke være "hvor mye koster det?" men "hvordan vil jeg bruke fritiden og pengene mine?". Værre er det ikke.

        Som sagt kan du få regnestykket til å bikke begge veier (med utgangspunkt i 6s oppsett), selv om du regner pris pr. minutt og ikke pris pr. tur. Jeg vet ikke hvor mange nattevakter jeg satt å regnet alt fra driftutgifter til delepriser før jeg handlet heli men det ble en del... Jeg endte opp på elektro fordi det passet MEG og mitt bruk, ikke fordi det var billigst eller det som kom til å gi meg flest turer pr. dag på stripa.
        Helt eing man må retttåslett velge va som passer en best. For meg passer det best å FLY

        Vi kjører gjerne 4-5 mil til nærmeste stripe (med dagens bensinpriser er ikke det gratis..), handler oss en pølsemeny til 50kr + kanskje litt ekstra snop til i kveld etter en dag på stripa. I tillegg kjøper vi oss gjerne litt verktøy og bling vi strengt tatt ikke har behov for men så sitter vi her å diskuterer noen stusselige kroner og øre...
        Eg går ca 2 min for å fly.. men må kjøre 1 mil for å kjøpe den Pølsemenyen (gjør begge deler likkavel)

        Comment


        • #19
          Originally posted by Psyko-lefse View Post
          hehe, støtter den esmel. Strengt tatt har vi råd til begge deler om man flyr 50-size
          En liten digresjon:
          Jeg fløy Yaken min i dag, ca.60minutter effektiv flytid, og det koster meg vel omlag en halv pølsemeny på Statoil Det til tross for at det var aspen racing bensin, som vel ikke kan sies å være spesielt billig sammenlignet med vanlig 95 oktan...

          Nok en gang - et bredt smil etter endt flytur er mye mer verdt enn 10kroner ekstra i lommeboka
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #20
            Originally posted by esmel View Post
            Her sitter man å regner hele 40 øre forskjell pr. minutt og samtidig sier at det ene eller det andre er for dyrt å ha i lufta...
            Absolutt enig med deg Espen - det er ingen fasitsvar på dette.

            Men, John E startet tråden med å prøve å få svar på prisnivået på det ene kontra det andre. Jeg kan for lite om fuel-forbruk, og tok kanskje litt ukritisk tak i Eriks data. (Selv om jeg fortsatt står for batterikalkylene jeg presenterte...)

            Men, naturligvis er flytiden en faktor, på samme måte som ytelse, flystil, oppsett, batteri/fueltype, rotorblader osv osv. Og da blir selvsagt sammenligningen veldig "epler kontra pærer" og mer et spørsmål om hva man legger vekt på. Noen liker det ene, noen det andre - og noen spiser alt...

            Mulig jeg krabbet litt høyt opp på "pidestallen" i mine innlegg lengre opp, og i så fall krabber jeg uten problemer ned igjen.... (I hvert fall et stykke....).

            Men en ting tror jeg alle kan være enige om:
            Utviklilngen på batteridrift kontra fuel har hatt en rivende utvikling de seneste årene, så spørsmålet trådstarter stilte har vel aldri vært mer relevant enn det er ... Ikke minst fordi det har kommet flere batterialternativer/-typer som igjen gjør antallet variabler i regnestykket ennå større og utfallet ennå mindre entydig....

            mvh
            -
            Jørgen Dahl
            Innehaver av www.technoflight.no
            fra 2006 til 2008...

            Comment


            • #21
              Og så langt har ingen tatt med det enorme tillegget på strømregninga. Sikkert et par øre på turen der og!
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #22
                Da fikk vi kanskje en fin slutt på denne tråden allikevel. Jeg tenkte at det kom til å skape litt "furore" når jeg skrev mitt innlegg. Det var nok også litt av min hensikt

                Jeg er også helt enig i det som Technoflight skriver om at batterier er i en voldsom utvikling. Jeg tror ikke vi har sett fra den kanten. Kanskje om noen år så ler vi oss i hjel av diskusjonen rundt elektro og fuel.

                En ting som i allefall er sikkert. Jeg bruker alt for mye penger på denne hobby'en uansett fuel eller elektro. Det hjelper heller ikke at jeg har en 90-kjerre
                - Erik -

                ------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

                Futaba 18MZ

                Comment


                • #23
                  Synes dette var en spennende tråd.

                  Spørsmålet var i utgangspunktet hva som er blilligst av elektor og nitro med T-Rex600 som eksempel. Etter å ha lest tråden forstår jeg det slik at prisen er nogen lunde den samme for 50 size hvis man har total flytid som utgangspunkt. Dermed er det andre ting som avgjør hva man velger, som støy, flytid pr tur osv.

                  Hva om man ønsker å fly 90 size?
                  Jeg har vanskelig for å se at elektor kan konkurrere på pris, men dette er bare en antagelse.
                  Når det er sagt, er det vel svært få som holder på med denne hobbyen fordi det er billig ;o)

                  Og til slutt et lite spørsmål til Jørgen.
                  Jeg har 4 EVO20 (2170) og 2 EVO25 (2170) til mine T-Rex450.
                  Jeg bruker flightpower balanserer under hver ladning og lader aldri over 1C.
                  Regulatoren er satt til å kutte ved 3V pr celle.
                  Alle mine EVO20 er blitt rimlig slappe etter en sesong (langt unna 100 ladninger).
                  Hva tror du dette kommer av?
                  Thor Aage
                  -----------------------------

                  2 x Airskipper 90
                  2 x T-Rex 450SE v2
                  Spektrum DX7

                  -----------------------------

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by aagis View Post
                    Hva om man ønsker å fly 90 size?
                    Jeg har vanskelig for å se at elektor kan konkurrere på pris, men dette er bare en antagelse.
                    Vi snakker her om batterioppsett i størrelesorden 10-12S (helst det siste) og 4-5000 mah altså grovt regnet dobbel ytelse i forhold til 50-size. Mange flyr f eks JR Airskipper, Henseleit MPXL-E og tilsvarende maskiner med 2 x (ca) 5000 mah batterier, og oppnår flytider i størrelsesorden 8-12 minutter pr ladning avhengig av flystil. Fuel-folket inviteres herved til litt "sammenlignings-data"....

                    Originally posted by aagis View Post
                    Jeg har 4 EVO20 (2170) og 2 EVO25 (2170) til mine T-Rex450. Jeg bruker flightpower balanserer under hver ladning og lader aldri over 1C. Regulatoren er satt til å kutte ved 3V pr celle. Alle mine EVO20 er blitt rimlig slappe etter en sesong (langt unna 100 ladninger).
                    Hva tror du dette kommer av?
                    Kanskje litt uklart hva du legger i "rimelig slappe", men jeg velger å tro du snakker om ytelse vesentlig under det normale. I så fall så er svaret - nei, dette er ikke normalt. Hva har du lagt til grunn som "hvile-spenning" når du langtidslagrer batteriene? Om den er for høy, så kan det gå vesentlig utover batterienes ytelse og levetid. Tommelfingerregelen er å lagre batteriene halv-ladet, dersom de ikke skal anvendes på 1-2 uker eller mer. Å kutte spenningen ved 3V er for øvrig noe lavt. Den bør kuttes på 3,1-3,2 volt ettersom 3V er absolutt nedre grense hva gjelder utladning. Om batteriet er litt ute av balanse når du nærmer deg 3V (9V for batteriet totalt) vil du risikere at en eller to celler er over 3V, mens en (eller to) faller under 3V grensen når du har flydd til cut-off. Så din setting her kan være en årsak....

                    Som nevnt lenger opp i tråden er det ikke unormalt å få 150 og 200 ladesykluser (og mer) på EVO-batteriene uten at de taper seg nevneverdig...

                    mvh
                    -
                    Jørgen Dahl
                    Innehaver av www.technoflight.no
                    fra 2006 til 2008...

                    Comment


                    • #25
                      Dette med cut off på helikopter er litt problematisk på heli da det strengt tatt kan være et bedre valg å duppe de litt under 3V pr. celle et lite millisekund enn å bøye halebommen, knekke rotorblader, ødelegge drev, landingsunderstell og canopy pga. motorkutt.

                      Slik jeg ser det er det kun en måte å gjøre dette på og det er å bruke logger og sjekke rimelig ofte hva spenningen ligger på under maks belastning. Lipoalarm er sikkert fint å ha men når den lyser så kommer liksom varselet litt i seneste laget med mindre den er av typen som kan stilles til å blinke/lyse såpass tidlig at en får en liten advarsel fremfor en beskjed om at "nå dreit du deg ut".

                      Enkelte oppsett (giring, pitch og valg av blader) gir ikke de helt enorme strømtrekkene mens andre oppsett lett fører til ubehag for batteriene dersom ikke en er forsiktig med stikkene eller temperaturen på pakkene er litt lav.

                      Evo 20 og 22 batteriene mine får egentlig ganske bra med juling og jeg føler liksom jeg må være litt på vakt når jeg flyr med 550 blader og høyt rotorturtall. Løsningen er å kjøpe nye bedre batterier med høyere kapasitet....

                      En liten kommentar om 10s oppsett.... Det ser unektelig hysterisk morsomt ut å fly f.eks ei 600 maskin på 10s. Foreløpig er det nok forbeholdt spesielt interesserte eller pengesterke å fly 10s oppsett. Med riktig oppsett er det også ganske underholdende med 6s oppsett 10s løsningen for oss andre dødlige bør vel nesten være hvis vi har noe anna som kan flys på 5s oppsett så vi får brukt pakkene til andre ting i tillegg....
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #26
                        Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en 600N, men fikk en god deal på en 600E med 7 batteripakker. Angrer ikke et sekund! Penger er penger, og skal vi kun tenke på blir konklusjonen at heli ikke er noe å bedrive tiden med. Det er dårlig butikk uansett hvordan du snur på det. Men jeg jobber og står på, og når kvelden kommer er det viktig å kunne koble av og nyte livets lysere sider.

                        Jeg ser jeg har MYE muligheter med min 600E som jeg ikke hadde hatt med 600N. Spesielt nå når det er mørkt en liten time etter jeg kommer hjem fra jobben er det gull verdt å hive 600en i bilen og kjøre opp på den lokale fotballbanen. Flyr med bolighus noen få meter unna, og har aldri fått en eneste kommentar på støy. Videre er helikopteret i lufta 2 minutt etter jeg kommer ut av bilen. Niks arbeid med fule inn og ut, gløder starter, defekte tennplugger og motor som ikke funker skikkelig fordi det er kaldt, varmt, fuktig eller tørt...
                        Flytid er niks problem, 7 batteri for 600E, 2 for 500 så langt og 3 for 450'en. Da er du ganske lei egentlig når du pakker i sammen, det er nok flygning for meg for en dag ihvertfall.
                        Jeg har prøvd fuelheli, og det drev meg nesten til vanvid! Har vel et hundretalls flyturer med elektriske helikopter nå, og har ALDRI hatt behov for autorotasjon enda. Ikke har jeg oljesøl i bilen, eller stanken av nitro henge igjen i timesvis heller.

                        Jeg elsker elektro fordi det gjør livet mitt veldig mye enklere, økonomien i det dritter jeg i for å si det veldig elegant.

                        Comment


                        • #27
                          Jeg slenger meg med her. Jeg er enig i det som sies lengre opp: det er en interessant diskusjon, selv om det ikke finnes fasitsvar!

                          (men 4 minutter flytid da gitt.. rekker jo knapt å ta av!)
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #28
                            Jeg har også tenkt på å kjøpe meg en 600E til sommeren når jeg har fått litt mer dreisen på flygigen. Men er jo litt i tvil om jeg burde kjøpe en 600N eller 600E da
                            Raptor 50
                            TT Redline
                            Spektrum AR7100R

                            T-Rex 500 CF
                            Futaba 611/ BLS251

                            Comment


                            • #29
                              A123?

                              Hvis man ser bort fra alle argumenter om at en diskusjon om kroner og øre på fuel er meningsløs i den store sammenhengen: A123-batterier skal jo visstnok være billigere i bruk fordi det gir langt flere ladecycler enn LiPo. Det må jo gi et stort utslag i el-helikopternes favør.

                              Noen som har lyst å dra frem kalkulatoren?
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment


                              • #30
                                Etter å ha fulgt med på alle inleggene her så har jeg bestemt meg for elektro-heli men så kommer jo spørsmålet, hvilket??? T-rex600 E(50-size) har vel en gj.snittlig flytid på 5min(+/-) med rolig hovring/søndagsflyging. Hva med en Raptor E-550(30-size) f.eks, er det noen som har erfaring med denne????
                                Hva er A123 batterier???

                                Comment

                                Working...
                                X