Unconfigured Ad

Collapse

Hyperion EOS0610i DUO

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rossi
    • Feb 2006
    • 145

Hyperion EOS0610i DUO

Lurer på å kjøpe denne laderen http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...kategoriID=235 Den har PC Data Output Port/firmware upgradable, men har ikke funnet noen kabler/programvare noen plasser.
    Noen som har annen info?
    Kommer senere?
    Alt kommer ned....
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Jeg regna med at samme kabelen som brukes med E-meter kunne brukes, men har ikke undersøkt selv. Det er for mange pinner på kontakten på denne kabelen til at den passer i laderen.http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000

Manualen er her: http://media.hyperion.hk/dn/eos/EOS0610iDUO-MAN-EN.pdf

Jeg har denne laderen og den er veldig bra. Eneste jeg har å utsette er at displayet kan være vanskelig å lese på grunn av fargen på baklyset. Ellers er den genial til mitt bruk da jeg bruker 4S-pakker i par i alle store fly/heli.

Jeg har også en eldre Hyperion-lader, EOS-7i.
    Last edited by tahustvedt; 12-03-08, 23:24.

Comment

• larshkj
      • Nov 2005
      • 535

Det negative med denne Hyperion laderen er at den ikke har noen discharge funksjon. De har heller ikke noe dedikert storage funksjon for Lipo/LiIon. Synd, for denne laderen ser veldig fin ut ellers.
      Jeg lader alltid Li-xx batteriene til ca 3,8 volt pr celle etter bruk. på denne måten holder batteriene mye langer.
      Derfor sverger jeg til Bantam e-station.
      Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
      Jets of Norway
      Nittedal modellflyklubb

Comment

• Rossi
        • Feb 2006
        • 145

Vedlikeholdslading

Den har lading til % av fult. Dvs om cellespenningen er på 3,8V ved 30% så stopper laderen da. Like bra som lading til spesifik volt.
        Alt kommer ned....

Comment

• sverre_sving
          • Jan 2008
          • 50

Har denne laderen selv, er meget fornøyd! Enkel og grei å bruke.
          T-Rex 250, en rå liten veps
          T-Rex 450SE, 3xHS65MG, S9650, GY401
          T-Rex 500CF, 3xHS82MG, S9757, GY401
          T-Rex 600CF, 3xS9255, BLS251, GY611
          X-Cell skalaprosjekt

Futaba 7C FASST

+endel annet moro småheli greier=)

Comment

• larshkj
            • Nov 2005
            • 535

Originally posted by Rossi
            Den har lading til % av fult. Dvs om cellespenningen er på 3,8V ved 30% så stopper laderen da. Like bra som lading til spesifik volt.
            Det har jeg skjønt. Vel og bra hvis du kommer hjem med batterier som har spenning under 3,8 volt pr celle. Hvis du derimot ikke har fått muligheten til å fly opp alle batteripakkene, er du like langt. Det skjer (men ikke veldig ofte) at jeg lader batteripakkene etter flyging i tilfelle jeg har lyst på en tur til, men må innse at tiden ikke strekker til. Ender da opp med å lade ut hjemme.

Som sagt: Ellers ser dette ut som en knallfin lader!
            Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
            Jets of Norway
            Nittedal modellflyklubb

Comment

• Vegabond
              • Jun 2006
              • 1921

Hei

Gammel tråd, og gammel lader. For meg er den verdens beste. :P

Jeg prøvde å oppgradere den i går, men uten hell. Tydelig så har det skjedd noe, fordi når jeg satt i strømmen i dag for og lade, så kommer det opp noe calibreringsgreier.

Noen som vet hvordan dette gjøres?

Har også hørt at det er en "store mode" på den, men finner ikke denne.

Noen tips?

Mvh Robert.
              ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• lacappuchino
                • Oct 2007
                • 1342

Det er utrolig lenge siden jeg oppdaterte min, men det gikk smertefritt.

Storage funksjonen finner du ved å trykke en gang på enter-knappen for å starte ladingen som ved normal måte, men i neste meny kan du bruke pil-tasten for å velge storage i stedenfor vanlig charge. Da vil den uansett om batteriet er tomt eller fullt, få spenningen ned til 3.8V ca.
                Honeybee CP 2

Comment

• Vegabond
                  • Jun 2006
                  • 1921

Jeg brukte den castle creation USB tingen... men fikk ikke kontakt.
                  Ser ut som jeg har fått kontakt alikevell, fordi jeg får sånn kalibreringsgreier nå..

Har du hvert igjennom dette?

Mvh Robert.
                  Last edited by Vegabond; 09-04-12, 19:50.
                  ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                  ~Min Cnc byggetråd #2~
                  ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Vegabond
                    • Jun 2006
                    • 1921

Hei.

Tror kanskje jeg har resatt ladern min på det viset at memory batteriet har dødd ut... hver gang jeg drar ut laderen, og setter kontakten inn igjen, så resetter den seg.

Jeg har nå fått liv i den, men får ikke til dette med discharge.
                    Kan du ikke forklare dette i "step by step" til meg

Hvis jeg trykker enter knappen en gang så begynner "memory no. 01" og blinke, og jeg kan skifte program.
                    Hvis jeg da trykker enter en gang til, og så holder inne knappen, så spør den om jeg skal kjøre "solo" eller i "synkron" mode...

Er jeg på ville veier da ?

Jeg har i såfall versjon 1.1

Mvh Robert.
                    ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Blypropell
                      • Sep 2008
                      • 139

Hei.

Jeg har samme laderen,litt usikker på versjon.

Når du har valgt batteriprogram så holder du inne "enter" knappen i ca 2 sekund.

Da vil det stå i displayet: "charge start solo mode",da er det bare å trykke på "down" knappen for å bytte til "storage start solo mode".

Trykk på start en gang til for å starte ladingen.
                      I Hangaren:

Rotor:
                      Align-Trex 600GF * 3xAlign^DS610,Futaba^GY401,Futaba^S9254,AR7000
                      Align-Trex 450S V2 * 3xHitec^HS-65MG,CY^Mini G,Futaba^BLS257,AR6100e
                      "Jysk" Tricopter * Assan GA250
                      Bumblebee ST450 * KK2.0
                      Fly:
                      ST-Model Mandala-1300kv
                      ST-Model T3DII Wild Beast-700kv
                      STM Cessna
                      Spektrum DX7

Comment

• Blypropell
                        • Sep 2008
                        • 139

v1.1 da har du vel resatt laderen din,min ble kjøpt i 2008 og den har v1.6 og er ikke oppgradert.
                        Har du fått fikset dette etter du brukte den u-orginale kabelen til å prøve å flashe firmvaren til nyeste? Har bestilt dem hær:http://elefun.no/p/prod.aspx?v=8384 og http://elefun.no/p/prod.aspx?v=11109,så får vi håpe det funker. Nyeste er vel 2.4 tror jeg. http://media.hyperion.hk/dn/eos/EOS-...-ManUpdate.pdf
                        Originally posted by Vegabond
                        Hei.

Tror kanskje jeg har resatt ladern min på det viset at memory batteriet har dødd ut... hver gang jeg drar ut laderen, og setter kontakten inn igjen, så resetter den seg.

Jeg har nå fått liv i den, men får ikke til dette med discharge.
                        Kan du ikke forklare dette i "step by step" til meg

Hvis jeg trykker enter knappen en gang så begynner "memory no. 01" og blinke, og jeg kan skifte program.
                        Hvis jeg da trykker enter en gang til, og så holder inne knappen, så spør den om jeg skal kjøre "solo" eller i "synkron" mode...

Er jeg på ville veier da ?

Jeg har i såfall versjon 1.1

Mvh Robert.
                        Last edited by Blypropell; 07-05-12, 00:25.
                        I Hangaren:

Rotor:
                        Bumblebee ST450 * KK2.0
                        Fly:
                        ST-Model Mandala-1300kv
                        STM Cessna
                        Spektrum DX7

Comment

• Blypropell
                          • Sep 2008
                          • 139

Fikk oppgradert min i dag fra v1.6 til v2.4
                          Gikk ganske greit,måtte bare passe på å resette laderen selv i det man trykker på selve program knappen.
                          Gjør man ikke dette starter ikke oppdateringen og man har bare ca 10 sekunder på å gjøre det.

Oppskriften på hvordan oppdatere står hær: http://media.hyperion.hk/dn/pc/Hyperion%20Update.pdf

Det de vil fram til er å laste ned 1 driver til hyperion usb dongla: https://www.silabs.com/products/mcu/...CPDrivers.aspx
                          trykk dær det står "VPC Driver Kit".

Også må man laste ned siste firmware hær: FIRMWARE UPDATES FOR HYPERION EOS CHARGERS
                          Nederste download linken er den jeg brukte.

Innstaller først vpc driver kit,så koble til usb donglen til pc (uten å koble til laderen) og den innstalerer seg selv med driveren og det skal komme et grønt lys på usb dingsen og da er den færdig,koble fra usb.

Pakk ut firmware zip fila,dær ligger også bin fila som vi skal velge snart.

Ok no er laderen klar til oppdatering.Koble til usb dongelen+overgang mellom laderen og pc,men IKKE skru på strøm til laderen.
                          Start programmet som ligger sammens med bin fila vi nylig pakket ut.

1. trykk "search" og velg den som heter"silicone labs CP210x"+++ osv
                          2. trykk "browse" og velg bin fila som igjen ligger sammens med program fila vi nettopp starta.
                          3. Slå på strømmen til laderen og trykk på "program",nå kommer spørsmål om å innstallere "bootloader" godta,
                          programmet venter på reset(du ser en progress måler i program vinduet) så bare å være KJAPP å koble fra og på/reset strømmen til laderen (ca 2-4 sek uten strøm hadde jeg)

4.Nå starter oppdateringen som man igjen ser på progress måleren i program vinduet på pc,når på 100% koble fra strømmen til laderen og trekk ut usb dongelen.
                          Færdig.
                          Burde stå v2.4 i displayet når den nå skrues på.Det hele gikk så fort, men jeg mener det kom opp info på lader diplayet også under oppdatering hvilken firmware som blir innstalert osv.
                          Last edited by Blypropell; 08-05-12, 20:13. Reason: skrive leif deluxe
                          I Hangaren:

Rotor:
                          Bumblebee ST450 * KK2.0
                          Fly:
                          ST-Model Mandala-1300kv
                          STM Cessna
                          Spektrum DX7

Comment

• Vegabond
                            • Jun 2006
                            • 1921

Heisann!

Takk for et bra innlegg, men det fungerer ikke til meg.
                            Bruker HP-TI-PRGUSB sammen med HP-EOS0606-PCCBL
                            Jeg har skåret bort den "styrepinnen" på kontakten som skal inn i laderen. Etter noen søk på nettet så ser det ut som at det er den gule ledningen som skal være bakerst på laderen/kontakten.

Problemet mitt er at når jeg setter i strømmen på laderen, så må jeg igjennom sånn kalibreringsgreier for så og komme videre og inn på selve laderen.
                            Dette må jeg gjøre hver gang jeg setter i strømmen..

Når jeg trykker på "program" så begynner prosentene å rulle, for så å få beskjed at den ikke finner noe.

Hvilken vei skal kabelen stå? og skal jeg trykke på "PROGRAM" når laderen er koblet i og fit for fight?

Jeg har V1.1 på laderen.

Har prøvd ALT unntatt den ene tingen, så jeg trenger noen tips!

Mvh Robert.
                            ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                            ~Min Cnc byggetråd #2~
                            ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Blypropell
                              • Sep 2008
                              • 139

Ja den gule ledningen skal være den lengst mot bakenden på laderen,hvite er i midten og sort mot front.

Først koble til alt av kabler UNTATT å koble strøm til laderen!

1. trykk "search" og velg den som heter"silicone labs CP210x"+++ osv

2. trykk "browse" og velg bin fila som igjen ligger sammens med program fila du nettopp startet.

3: Slå på strømmen til laderen og trykk "program" og godta "bootloader".

Nå vil du se en progress måler på displayet til laderen...Med en gang du ser dette skjer så kobler du "fra og til" strømmen til laderen FØR progress baren er kommet til 100%!! (Vær Rask)

Dette MÅ gjøres før progress måleren har kommet til 100%,det er fordi at programmet trenger en reset og det ble ikke impletert før i senere versjoner.Dærfor MÅ dette gjøres manuelt med og koble til og fra strømmen for å fullføre en Reset!

Når laderen har fått sin reset skal den nye firmwaren begynne å lastes inn av seg selv

Håper dette hjelper deg.
                              I Hangaren:

Rotor:
                              Bumblebee ST450 * KK2.0
                              Fly:
                              ST-Model Mandala-1300kv
                              STM Cessna
                              Spektrum DX7

Comment

Working...