Unconfigured Ad

Collapse

Oppbevaring av LIPO batterier

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Akvarius
    • Jan 2008
    • 7

Oppbevaring av LIPO batterier

Ja det står mye om dette. Men mesteparten er i gamle tråder som er opptil 4år gamle.
    Så spørsmålet er, må man belage seg på å oppbevare batterier, som ikkje er i bruk, på brannsikkert sted?

Ved lading, når ein bruker lader som følger med. Bør dette også foregå på eit brannsikkert sted?

Syns det er mye styr med disse batteriene, men slik det ser ut for meg er det mye uvettig bruk som er problemet.. eller??
    Cessna 182. Første fly.
  • muff
    • Oct 2006
    • 855

Er greit å tenke litt sikkerhet med disse batteriene. kan annbefale deg en lipo bag som du oppbevarer og lader batteriene i.

T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
    Yak 54 m ASP65
    Depron vrak ;)
    masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• TFlight
      • Sep 2006
      • 156

Originally posted by Akvarius
      Så spørsmålet er, må man belage seg på å oppbevare batterier, som ikkje er i bruk, på brannsikkert sted?

Ved lading, når ein bruker lader som følger med. Bør dette også foregå på eit brannsikkert sted?

Syns det er mye styr med disse batteriene, men slik det ser ut for meg er det mye uvettig bruk som er problemet.. eller??
      Riktig som du sier. De meget sjeldne ganger det har oppstått brann i LiPo-batterier så har det nesten uten unntak skjedd på grunn av kunnskapsmangel eller skjødesløshet hos brukeren. Og så og si i alle tilfeller under ladning av batteriene. Hovedregelen er derfor at ladning bør foregå under oppsyn og/eller på et brannsikkert sted.

Dersom det er sjans for at batteriene har fått skader - som følge av f eks overoppladning, overutladning, eller eventuelt fysisk skade - så bør også oppbevaring skje på et brannsikkert sted.

LiPo-batterier er for øvrig uproblematisk å håndtere, så lenge man har det lille minimum av kunnskap som trengs - og følger "reglene".

I et forsøk på å spre god allmennkunnskap om bruk av LiPo, så har vi utarbeidet en norsk sikkerhetsveiledning som er tilgjengelig her: http://www.technoflight.no/shop/docu...wer_Safety.pdf

Det er et fornuftig sted å starte.....

mvh
      Jørgen Dahl
      Innehaver av www.technoflight.no
      fra 2006 til 2008...

Comment

• Akvarius
        • Jan 2008
        • 7

Heisann,

takker for eit veldig fint informasjon skriv. Har lurt litt på dette med 3s2p, 2C, etc.
        Veldig bra forklart.
        Cessna 182. Første fly.

Comment

• fletcher
          • Jan 2008
          • 228

Pittelitt avsporing, men lurte litt på kor ein anbefaler å "oppbevare" batteri under lading. Ein kammerat av meg bruker ei stor stålgryte, og meiner dette er godt nok.
          Eg har nett skifta sikringsskap i heimen og lurte på om eg kunne bruke det gamle sikringskapet til å lade LiPo`s i. Det er eit skap av den gamle gode typen, men ca 2mm stålveggar. Det er jo ferdig hull til kablar o.l
          Nokre synspunkt? Er dette god nok beskyttelse i tilleg til moderat overvåkning? Moderat, som i at eg er til stede i huset under lading.
          mvh
          Åsmund Eikeland

- Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
          - Align T-Rex 500 ESP
          - AT-40 O.S 46LA MAX
          - GAUI 500x Quad flyer

-Futaba 9c

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• roadrune
            • Jul 2007
            • 2292

Ja, og nei, vil jeg påstå....

Ved en eventuell eksplosjon i et stålskap, vil det bli et enormt trykk, og skaden vil bli større en ved en tilsvarende eksplosjon i et treskap.

Det er derfor det ikke er tillatt å oppbevare ammunisjon i stålskap.

Nå vet ikke jeg om et LiPo vil lage nok trykk til at skapet ryker, tviler egentlig på det....
            Størrelsen på skapet vil jo også selvsagt spille en stor rolle.

Jeg lader i en LiPo-bag som skal absorbere trykket ved en smell.
            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• fletcher
              • Jan 2008
              • 228

Jau.. Men no er det jo ein del hull i dette sikringskapet mitt då.. Blandt anna eit 35mm hull i eine enden og fleire 16mm og 20mm hull i andre enden. Skapet måler ca 70x300x210 give or take..
              Dersom eg legg dette på betonggulv i råkjellaren midt i rommet, må jo dette være bankers!
              mvh
              Åsmund Eikeland

- Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
              - Align T-Rex 500 ESP
              - AT-40 O.S 46LA MAX
              - GAUI 500x Quad flyer

-Futaba 9c

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• ERJ
                • Aug 2007
                • 935

LiPo lading og jernmetaller...

Tror nok ikke at det er så lurt og lade LiPo's i metallgjenstander. Faktisk har det vært
                en hel del utblåsinger under lading når LiPo'ene har lagt på metallunderlag...Mulig det
                kan ha vært bygd opp et spenningsfelt rundt batteriet som er årsaken.

Det samme vil være tilfelle under lagring til en viss grad. Hvorfor ikke bruke helt vanlige
                ilfaste former type husholdning til lading og lagring..? Slike fåes jo i alle mulige størrelser
                og prisklasser...( Ligg unna DUKA og CG når dere handler...Prisen hos disse er helt
                urealistiske..! )

Til transport kan jo brukes en helt vanlig vertøykoffert type Biltema som er foret med
                gipsplater og forsynt med lufte / overtrykkshull...

Mvh Einar - paranoid skeptisk til LiPo fortsatt...

Comment

• Ferry
                  • Feb 2007
                  • 456

Originally posted by Mk.V
                  Tror nok ikke at det er så lurt og lade LiPo's i metallgjenstander. Faktisk har det vært
                  en hel del utblåsinger under lading når LiPo'ene har lagt på metallunderlag...Mulig det
                  kan ha vært bygd opp et spenningsfelt rundt batteriet som er årsaken.
                  DET skulle jeg gjerne like å høre mer om! Hvordan bygges dette spenningsfeltet opp? Hvilke fysiske lover gjelder? Hva skiller spenningsfeltet rundt et LIPO-batteri fra f.eks et bilbatteri?

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

Phammers: såvidt jeg husker (er på jobb og har ikke lovverket foran meg) så er det max tillatt å lagre 500 skudd i 22 kaliber, eller andre kaliber inntil ,5 kilo kruttmengde, e.l. (er usikker på tallene), i våpenskap, og betydlig større mengder i låst treskap.
                    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• ERJ
                      • Aug 2007
                      • 935

Originally posted by Ferry
                      DET skulle jeg gjerne like å høre mer om! Hvordan bygges dette spenningsfeltet opp? Hvilke fysiske lover gjelder? Hva skiller spenningsfeltet rundt et LIPO-batteri fra f.eks et bilbatteri?
                      Hadde jeg klart og finne frem til det tyske modellflybladet hvor mulige årsaker til
                      ukontrollert utblåsing under lading av LiPo's, Ferry, så hadde jeg i det minste kunnet henvise til noe...Nå husker jeg hverken årgang eller hvilket blad...FMT eller MFI...eller
                      om det var et av seilflybladene...

Ditt spørsmål om spenningsfelt ligger vel først og fremst i lagret kapasitet, kapsling
                      og typeforskjell batteri. Alt elektrisk omsluttes av et spenningsfelt og fra andre forhold
                      vet vi jo at disse kan kortslutte med omgivelser under gitte omstendigheter. Trafoer
                      er tidevis et eksempel på det.

Får håpe vi får noen fornuftige forklaringer etterhvert.

Mvh Einar - statisk elektrisk...

Comment

• geirgr
                        • Jan 2007
                        • 417

Tar LiPo batteri skade av å lagres i minusgrader? Glemte batteriene mine fullladet i bilen på påsketur med temperaturer ned mot -20 C.
                        Geir G
                        -----------------------------
                        T-Rex 600N Pro VBar
                        Raptor 50 Titan
                        T-Rex 450SE
                        Spektrum DX7
                        -----------------------------

Comment

• Akvarius
                          • Jan 2008
                          • 7

Heisann,

så vidt eg har fått med meg skal oppbevaring ikkje være noe problem i minus grader.
                          Lading skal derimot ikkje være så bra.
                          Cessna 182. Første fly.

Comment

• morsan
                            • Apr 2003
                            • 373

Tror noe av det tryggeste (og enkleste) er å lade og oppbevare batteriene i keramikk-bunkere (les tykkvegget keramikk-krukker). Varmebestandig, isolerende, og lett adgang/tilsyn under lading er en fordel. Kjøper mine på Plantasjen, hvor de finnes i alle størrelser og former. Har sett de som lader i jerngryter etc, og har litt problem med å skjønne at det kan være trygt.

Comment

Working...