Unconfigured Ad

Collapse

Høy spenning under lading.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Atle
    • Jul 2007
    • 285

Høy spenning under lading.

Driver nå å lader mine første lipo-pakker i den nye Hyp Eos 5i lader med Lba 10 balanserer. Etter som jeg har skjønt i det som følger med av bruksanvisninger til disse to, er det ikke lett å gjøre noen feil, skal la det stå å lade til alle lamper på balanserer er slukket. Men nå blinker fortsatt Lipo-lampa på balanserer, og en av de andre blinker kjapt. Men på lader står det at spenninga er oppe i 12.5 V. Er dette riktig, eller bør jeg avbryte ladinga? Batteripakka blir ikke varm, og ser ikke noen deformasjon av noe slag
    Atle Østereng
    Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
    Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
    Spektrum DX7
    GY401 m/S9257
    3 x HS-65MG
  • Extra 300s & jupiter
    • Sep 2005
    • 111

Originally posted by Atle
    Driver nå å lader mine første lipo-pakker i den nye Hyp Eos 5i lader med Lba 10 balanserer. Etter som jeg har skjønt i det som følger med av bruksanvisninger til disse to, er det ikke lett å gjøre noen feil, skal la det stå å lade til alle lamper på balanserer er slukket. Men nå blinker fortsatt Lipo-lampa på balanserer, og en av de andre blinker kjapt. Men på lader står det at spenninga er oppe i 12.5 V. Er dette riktig, eller bør jeg avbryte ladinga? Batteripakka blir ikke varm, og ser ikke noen deformasjon av noe slag
    Du ser ikke på laderen din hva hver enkel celle lader da?
    Ny uerfaren helipilot

Comment

• Atle
      • Jul 2007
      • 285

Mulig det er bare jeg som ikke skjønner denne laderen altså, men sånn jeg så det, viste den ikke hvor mye hver enkelt celle lader, bare hvor mye den lader totalt. Spenningen var oppe i 12.6 V, og en strøm på 2.3 A på et 2,2 A batteri, så jeg turte ikke mer før jeg veit mer hva som foregår der
      Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
      Spektrum DX7
      GY401 m/S9257
      3 x HS-65MG

Comment

• Extra 300s & jupiter
        • Sep 2005
        • 111

Originally posted by Atle
        Mulig det er bare jeg som ikke skjønner denne laderen altså, men sånn jeg så det, viste den ikke hvor mye hver enkelt celle lader, bare hvor mye den lader totalt. Spenningen var oppe i 12.6 V, og en strøm på 2.3 A på et 2,2 A batteri, så jeg turte ikke mer før jeg veit mer hva som foregår der
        Jeg er ikke sikker på den laderen din jeg heller,men du har vel sikkert en alarm hvis noe holder på og gå galt?
        Det er mulig at du har temperatur kutt på den også. For meg virker det som at når du lader og ei lampe blinker fortere enn den andre,så er det kanskje mulighet for at den ene cella snart er ferdig ballansert,mens den andre bruker litt lengre tid.
        Ny uerfaren helipilot

Comment

• Atle
          • Jul 2007
          • 285

Den lampa som kalles Lipo, er bare for å vise hvilket type batteri som er tilkobla (lipo eller A123) De andre (6stk) indikerer visst hvilke celler som blir ladet har jeg funnet ut nå. Det er da en eller flere av disse 6 som blinker kjapt. Men alt dette er på balanereren. Det er det som står i displayet på laderen som bekymra meg. At spenningen var så høy, og at strømmen også gikk over det som står på batteriet.
          Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
          Spektrum DX7
          GY401 m/S9257
          3 x HS-65MG

Comment

• RC Hansen
            • Sep 2007
            • 90

Jeg har samme lader og balanserer og etter hva jeg har lest her så er alt normalt. Sjekk bare at du taster inn riktig mAh og antall S etter batteriet som du skal lade. Laderen piper flere ganger når den er ferdiglad. De lysene på balansern blinker på de cellene som ikke er balansert, når ingen blinker så er batteriet balansert. Det at de er røde og grønne er bare for at du skal se lettere forskjell mellom de forskjellige lysene. Det at det blinker på Lipo skal det gjøre siden du lader Lipo batteri...
            T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
            Hansen -74

Comment

• Atle
              • Jul 2007
              • 285

Men jeg mener jeg leste at når alle lampene på balanserer er slukket, er lading ferdig? Men jeg får ikke tasta inn antall S, kun mAh og V.

Hjelper å lese lit flere ganger, og tenke litt etter innlegg her på forumet. At lampene slukker, er visst bare i frakoblet modus, som indikerer at cellene er ferdig balansert. Men det gjelder ikke når man har lader tilkoblet...
              Last edited by Atle; 28-03-08, 02:17. Reason: Rettelse
              Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
              Spektrum DX7
              GY401 m/S9257
              3 x HS-65MG

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Kjenner ikke EOS5, men LBA10 "lader" ikke cellene. Tvert imot, når noen av de seks lysdiodene blinker betyr det at de aktuelle cellene har for høy spenning i forhold til den laveste. Disse indikerer ikke hvorvidt ladingen er ferdig eller ikke, men man bør vente til alle slukker selv om laderen piper og indikerer at ladingen er ferdig. Hvis ikke blir pakken fulladet, men ikke ballansert. En 3S pakke skal lades opp til 12,6V. Deretter trapper laderen ned ladestrømen slik at spenningen holdes på dette nivået inntil ladingen anses for å være ferdig.
                De andre diodene på LBA10 indikerer som nevnt om det er Lipo eller A123, og en viser at LBA10 er i "connect mode" (d.v.s. at pakken har forbindelse til laderen via LBA10) når denne blinker.
                Fred Larssen

Comment

• Atle
                  • Jul 2007
                  • 285

Takk, da er jeg klar for å fortsette ladingen min. Blei veldig usikker i går altså.
                  Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
                  Spektrum DX7
                  GY401 m/S9257
                  3 x HS-65MG

Comment

• Haldor
                    • Nov 2004
                    • 499

Vil anta at laderen viser spenningen totalt til pakken, dvs spenning delt på antall seriekoblede celler.
                    Lader du en 3S pakke? 3 x 4.2V = 12.6V
                    ----------------
                    Haldor
                    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

Working...