Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hurtiglading av Futaba 7C

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hurtiglading av Futaba 7C

    Heisann.
    Har en Hyperion lader med dertil egnede kabler for å plugge rett i senderen, en Futaba 7C.

    Det jeg lurer på er om jeg kan hurtiglade via denne kontakten, eller om det er noen sikringer der som ryker med for mye strøm?
    Geir Inge

    Fly:
    Piper J3 Cub 25
    WorldStar 40
    Spirit 60
    Piper Cherokee 40
    Alpha 25

  • #2
    Vet ikke hvor mye du har tenkt til å lade med, men jeg har 7C selv, og det har hendt at jeg har lada med 1C(hvis jeg plutselig trenger å fly.
    Batteriet er på 2000 mah. Det som skjer når du hurtiglader batteriet i senderen er at det blir temmelig varmt pga liten lufttilgang.
    Det beste er nok å planlegge litt på forhånd når du skal fly. Da kan du lade i ro og mak med en strømstyrke som batteriet trives bedre med. Du slipper "varmgang" og får trykka adskillig flere mah inn i batteriet.
    Når senderen min er fullt lada holder strømmen fint til en gjennomsnitts dag på stripa.
    Hvis du allikevel må hurtiglade, er det en fordel å lade batteriet utenfor senderen.

    Mvh. Rein
    mine fly;
    Noen kommer
    noen går.

    Comment


    • #3
      Vet ikke om det er det samme på 7C som på 6XA jeg, men der sitter det en liten "dings" som gjør at strømmen bare går en vei.. Det vil si at laderen din ikke får beskjed når batteriet er fullt.. (Og når batteriet er fullt og laderen fortsetter å lade slipper røyken ut av batteriet...)
      Jeg loddet på en kontakt på kretskortet der batteriet er loddet inn og bruker denne til hurtiglading. Sjeldent mer enn 1,5C, da kablene stort sett ikke er laget for så mye strøm. Bra tips ang kjøling også! Selv må jeg ta av lokket for å komme til pluggen, så det har liksom ikke vært noe problem.
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Det er ikke noe problem med min 7C. Laderen, en hyperion 5i dp eller noe leser batteriet uten problemer.

        Rein
        mine fly;
        Noen kommer
        noen går.

        Comment


        • #5
          Jeg langtidslader alltid natten før jeg skal ut å fly, men det er greit å vite om det går ann å hurtiglade dersom det skulle bli faretruende lite strøm igjen på stripa.
          Geir Inge

          Fly:
          Piper J3 Cub 25
          WorldStar 40
          Spirit 60
          Piper Cherokee 40
          Alpha 25

          Comment

          Working...
          X