Announcement

Collapse
No announcement yet.

NiMh celler i kaldt vær

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NiMh celler i kaldt vær

    Hei alle sammen

    Jeg har fått meg ny sender en slik en Futaba FGH og den er utstyrt med sender batteripakke med bare 6 celler altså 7,2V Disse skal være på 1700 mAh som sikkert er tilstrekkelig.

    Men hva med kaldt vær. Jeg har aldrig stolt på nimh batterier i laldt vær. Men hva er deres erfaring, er moderne nimh celler blitt bedre i kaldt vær en det jeg er vant med

    Martin

  • #2
    Gratulerer med ny sender!!
    Til strømkrevende utstyr som f.eks mottakerpakke i et helikopter er ni-cd absolutt overlegen i forhold til ni-mh i kulde. Til en sender som trekker en mindre mengde strøm over lengre tid ser det ut som om at det går helt fint med ni-mh.
    Jeg loddet en GP 2500 mAh ni-mh til senderen min og har brukt den på kalde dager ute på isen kun med positive erfaringer.
    Med ni-mh som mottaker batteri derimot har jeg opplevd ett par uhyggelige ting som gjør at jeg kun benytter ni-cd celller til mottakerpakker heretter..(de blir nok ikke lette å få tak i etterhvert siden de er såpass miljøfiendtlige)
    Det sies at det finnes nye ni-mh på markedet som tåler kulde, men de lurer ikke meg til å prøve igjen Måtte så fall være Sanyo celler da. Billigmerker ville jeg iallefall ikke stolt på.. ...dette er meg og mine meninger da...
    Last edited by nybegunda; 12-05-08, 20:26.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      nimh

      takk og takk

      Du har kansje rett. På senderen har man jo også kontroll på spendingen hele tiden. En ting som jeg tenker på er at når du bare har 6 celler må man jo relativt sett trekke mer strøm en det man er vant til. For energiforbruket er sikkert konstant.

      mmmmmmm skeptisk.

      Martin

      Comment

      Working...
      X