Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imax B5 og Hyperion batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Imax B5 og Hyperion batterier

    Hei.
    Har kjøpt meg en Imax B5 lipo lader.
    Men balanserings pluggene på mine hyperion litestorm batterier passer ikke i ladern. Har funnet ut at jeg må lade uten balanserer til jeg får tak i en overgang. Hvor får jeg kjøpt dette?
    En annen ting før jeg begynner. Disse laderne, vet dem hvor mye strøm det er igjen på batteriet før lading? Har prøvd og kople til batteriet og satt igang ladingen. Ser den teller opp fra 0 mAh men syns dette er veldig skummelt. Stopper den og lade når den finner det for godt? Vil det stå hvor mange mAh den har kjørt inn i batteriet ved evnt ferdigladet batteri?
    Leste den siden om lading på technoflight sine sider å ble litt klokere men har ikke lyst å svi ned huset sånn helt ennå. Derfor spør jeg
    I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

  • #2
    Hør med Elefun om de selger overganger fra Hyperion til JST-XH (som passer i laderen din).

    Lipo batterier lades med konstant spenning. Hvis du lader en 3S (11,1 v) lipo pakke, må du stille inn laderen på 3S lipo-program. Laderen vil først lade med den strømstyrken du har stilt inn, som ikke skal overskride 1C (samme kapasitet som batteripakka). La oss si at dette er 2200 mah.
    Laderen vil fortsette å lade med 2200 mah til batteripakka når sin maks-spenning som er 12,6 volt (4,2 volt pr celle). Herfra vil den gradivis redusere strømstyrken fra 2200 mah og nedover til den har sunket til 10-5% av batteripakkens kapasitet (220-110 mah). På dette punktet stopper de fleste ladere og melder fra om at batteripakken er full.

    Det er meget viktig å passe på at laderen er stillt inn på riktig celleantall. Velger du 4S på en 3S pakke vil du oppleve at pakken båser seg opp og tar fyr etterhvert. Jeg mistenker at det er feil celleantall på laderen de fleste lipobranner kommer fra.
    Det er også viktig å passe på at du ikke lader pakken over 1C.

    Lykke til!
    Lars Henrik Kjølberg

    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

    Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Hei. Takk for svar.
      Så med andre ord er det volten som er viktig her. Ikke hvor mye mAh som kommer inn.
      Ladet litt igår og da kom jeg opp i 12,3 volt på ladern men da stoppet jeg siden jeg syns det begynte og nerme seg maks volt pr celle. 4,25v.
      Alle innstillinger var riktig så da skal det ikke være noe stress og la den stå til den evnt sier ifra at det er fullt?
      I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

      Comment


      • #4
        Om du følger med på strømmen så vil du se at den synker når spenningen har kommet opp i 12,6 volt, altså 4,2 volt pr celle
        Hvor mange mah som kommer inn spørs jo hvor utladet batteriet ditt er.
        Du kan si at når et batteri er oppgitt til en vis mah-verdi, så er det det samme som å si at en bensintank er så mange liter, mao en beskrivelse av kapasiteten til batteriet.
        Et 2000 mah batteri skal kunne levere 2 ampere i en time ...
        Mvh
        Bjørn Tore Espevik

        Team Visa...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hansi79 View Post
          Hei.
          Har kjøpt meg en Imax B5 lipo lader.
          Men balanserings pluggene på mine hyperion litestorm batterier passer ikke i ladern. Har funnet ut at jeg må lade uten balanserer til jeg får tak i en overgang. Hvor får jeg kjøpt dette?
          En annen ting før jeg begynner. Disse laderne, vet dem hvor mye strøm det er igjen på batteriet før lading? Har prøvd og kople til batteriet og satt igang ladingen. Ser den teller opp fra 0 mAh men syns dette er veldig skummelt. Stopper den og lade når den finner det for godt? Vil det stå hvor mange mAh den har kjørt inn i batteriet ved evnt ferdigladet batteri?
          Leste den siden om lading på technoflight sine sider å ble litt klokere men har ikke lyst å svi ned huset sånn helt ennå. Derfor spør jeg

          Hvis du ikke har lyst til å svi ned huset lader du IKKE uten balanserer!

          Når det er sagt vil en lader som er i orden og riktig innstilt sørge for å stoppe ladingen når batteriet er fullt. Det laderen ikke klarer å se er spenningen i hver enkelt celle, det er her balansereren kommer inn i bildet. Den sørger for at spenningen er lik i alle cellene hele tiden, slik at du ikke risikerer å ha 4,5V i en celle mens det er 3,9V i en annen når ladingen er ferdig..

          Comment


          • #6
            Etter ladingen målte jeg hver enkelt celle. Disse var 4,19 alle sammen.
            Men uansett så skal jeg få kjøpt kabel overgang for og kunne balansere ved lading.
            Takk for gode svar.
            I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

            Comment


            • #7
              Det går som du ser ofte bra uten, men plutselig en dag har du en feil i en celle og da vil en balanserer stoppe ladingen. Du får altså en dobbelt sikring hvis du har en balanserer som står mellom laderen og batteriet.
              Du kan jo selvfølgelig måle spenningen på hver celle titt og ofte under ladingen også, hvis du kjeder deg..
              En annen sikker metode er å lade en og en celle om gangen, da trenger du ikke balanserer. Men det tar jo litt tid.
              Når det gjelder det andre du lurer på, kan du generelt sett bare overlate det til laderen. Hvis den er i orden og riktig innstilt fra din side (antall celler og ladestrøm) stopper den ladingen når batteriet er fullt.

              Comment


              • #8
                Og ja, det er viktig å bruke en balanserer som de andre sier her. Ikke bare for å unngå katastrofe, men også for å sikre at du har glede av batteriene dine i lang tid fremover. En balanserer betaler seg selv etter kun kort tid.
                Jeg er sikker på at du finner en overgang som passer til dine batterier. Som jeg sa, kontakt Elefun. De er meget hjelpsomme, og kan sikkert peke deg i riktig retning om de ikke har en overgang selv!
                Lars Henrik Kjølberg

                http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                Klubber:
                Jets of Norway
                Nittedal modellflyklubb

                Comment

                Working...
                X