Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schulze next, lade lipo med ekstern balancerer på utgang 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Schulze next, lade lipo med ekstern balancerer på utgang 2

    Hei dere.

    Er det noen her som har Schulze Next lader? Jeg har en slik og er meget fornøyd, men jeg vil gjerne lade 1 lipo på utgang 1 med den interne balansereren og 1 lipo på utgang 2 med en ekstern balanserer. Dette går forsåvidt greit, men jeg får ikke noe god effekt på utgang 2. Ved tilkobling av en 2200 mah pakke via en Hyperion lba10 balanserer på utgang 2 vil ikke laderen lade med mer en noen få milliapere. (Fra 200-600mah). Utgang 2 skal jo klare 3 ampere,så dermed burde dette gå relativt greit. Kobler jeg bort balansereren så fungerer det langt bedre. Har forsøkt med en kompis sin lik balanserer, og det er samme problem med den. Så det er ikke feil på balansereren.

    Noen som har vært borti lignende med en Next?
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

    "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

  • #2
    Ingen som har forsøkt å lade LiPo på begge utgangene på en Schulze Next?
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

    "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Hei wizard, sen respons men jeg svarer nå likevel.
      Jeg testet min 7.36-8 med et 3s1p 2100mAh batteri nå og jeg hadde ingen problemer med å lade med 2A på utgang 2 gjennom en Flightpower balanserer.
      Det som dog ikke fungerer er å lade et lite batteri med bare 150mA, da går faktisk spenningen på batteriet sakte nedover. Uten balanserer så fungerer det fint å lade på 150mA. Min gamle 330d har ingen problemer med å lade med 200mA gjennom balansereren så det virker som om nextgen er litt mer kresen.
      Firmware er v 1.28.
      --
      Thomas Kvitle Jenssen

      Comment


      • #4
        Schulze Next

        Hei,

        Takk for svar! Jeg har akkurat fått mit NextConKit og oppgradert til siste firmware. Etter dette har jeg ikke fått testet da jeg ikke har hatt noe batteri som er tomt

        Skal lade et ut på utgang 1 i kveld og forsøke en lading på utgang 2.

        Jeg håper firmware har utbedret dette problemet. Det er jo også mulig at laderen ikke er spesielt glad i min Hyperion balanserer.

        Takk. Skal oppdatere tråden når jeg har testet litt...
        Med vennlig hilsen
        Baard Lindberg
        Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

        "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Hmm, nå har jeg testet litt mer og noe er galt et sted. Spørsmålet er bare om det er de tyske ingeniørene som gjort feil eller jeg som knapt har lest bruksanvisningen...

          Jeg førsøkte å lade et 3 cellers batteri på utgang 2 i går men laderen ville ikke lade det særlig over 11,8V. Rundt 11,8V så begynner laderen å gi fra seg warning #23, max battery voltage exceeded. Samtidig justerer den spenningen ned som om batteriet var fullt. Setter jeg samme pakke over på utgang 1 så lades den uten feilmeldinger opp til 12,6 som vanlig.

          Jeg legger ved et lite screenshot fra Akkusoft som viser hva som skjer. Den øverste grafen er fra utgang 2, spenningen blir justert ned alt for tidlig. I den nederste grafen har jeg flyttet pakken over utgang 1 og pakken blir ladet fullt opp uten problemer.

          Jeg har sendt en mail til Schulze og bedt om en forklaring.
          Attached Files
          --
          Thomas Kvitle Jenssen

          Comment


          • #6
            Shulze Next og utgang 2

            Hei igjen,

            Jeg har også testet det samme, og opplever nøyaktig samme problem. Jeg har lest en del i bruksanvisningen, og kan ikke si at jeg finner noe spesielt knyttet til dette i den.

            Imidlertid opplever jeg dette bare når jeg kjører via bilbatteri og ikke når jeg kjører via strømforsyningen hjemme(20 amp Graupner). På bilbatteri får jeg Max Battery Voltage slik som du får.

            Med strømforsyningen går ladingen mer eller mindre som normalt på utgang 2 via LBA10.NET balansereren, men når den på slutten av syklusen setter ned spenningen tar det svært lang tid før batteriet ferdigstilles. Dette kan være forårsaket av at balansereren fra Hyperion benytter motsatt balanseringsteknologi enn schulze. Utlading av høyeste celle fremfor opplading av laveste.

            Imidlertid, hjemme har jeg som regel god tid, og kan lade alle batteriene på utgang 1. Det er i felten jeg ønsker å benytte begge utgangene for å oppnå best mulig flytid når jeg har fått somlet meg avgårde til flystripen
            Med vennlig hilsen
            Baard Lindberg
            Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

            "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Kjapt svar fra Schulze, 3 celler lipo kan bare lades med 13,8V strømforsyning. Det betyr at nextgen ikke er stort bedre enn min gamle 330d dessverre. Heldigvis har jeg beholdt den så da kan jeg uansett lade to batterier samtidig i felt.

              Thomas
              --
              Thomas Kvitle Jenssen

              Comment


              • #8
                En bil som går leverer såpass med spenning, men det er vel ikke å anbefale...
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  Hehe, litt kjipt å måtte ha bilen gående bare for å lade ett ekstra batteri ja, heldigvis så er ikke ladere så dyre lenger (med mindre du kjøper Schulze da...).
                  Jeg regner med at det ikke er å anbefale å lade med bilen i gang nei, hvor godt regulert er strøm direkte fra dynamoen?
                  --
                  Thomas Kvitle Jenssen

                  Comment


                  • #10
                    Det kommer an på bilen din, hvis det er en relativt ny bil, så er den sannsynligvis renere enn den du har på strømnettet hjemme, hvis du bor langt fra en trafostasjon, eller i nærheten av en storforbruker.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by thomaskj View Post
                      Kjapt svar fra Schulze, 3 celler lipo kan bare lades med 13,8V strømforsyning. Det betyr at nextgen ikke er stort bedre enn min gamle 330d dessverre. Heldigvis har jeg beholdt den så da kan jeg uansett lade to batterier samtidig i felt.
                      Ja riktig... Da stemmer jo det med min erfaring med hjemmeforsyningen. Regner med at det da kun gjelder utgang 2. For det fungerer jo utmerket på utgang 1. Dette var jo et betydelig set-back da noe av grunnen til at jeg kjøpe denne laderen var for å lade 2 batterier i felt. Dette kan jeg ikke huske å ha lest noe om i bruksanvisningen. Kansje det ville være mulig å lage til en step-up regulator med tilstrekkelig kapasitet som kan kobles i mellom bilbatteriet og laderen?
                      Med vennlig hilsen
                      Baard Lindberg
                      Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

                      "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Jeg burde presisert at det var utgang 2 jeg snakket om ja. Det står i bruksanvisningen på side 30. Jeg hadde også klart å innbille meg at det var mulig å lade 3 celler i felten på utgang 2 med disse laderne så det er litt synd at det ikke er tilfelle.
                        --
                        Thomas Kvitle Jenssen

                        Comment

                        Working...
                        X