Announcement

Collapse
No announcement yet.

En LiPo-historie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En LiPo-historie

    Jeg kjøpte ett lite billig Silverlit fly til jentungen, som hun har hatt en del glede av.

    For ca. halvannen til to måneder siden, flydde hun inn i ett tre, såpass langt oppe, og så vanskelig tilgjengelig at vi avskrev hele flyet, men jeg regnet jo med at det ville komme ned før eller siden, og, igår når jeg var ute en tur, så lå det der, rett foran meg tilsynelatende uskadd.

    Siden det er LiPo i det, og det hadde stått på i ca 2 måneder, i regn og hagl, så regnet jeg med LiPoen var ferdig, så jeg tok det ut for å se, men det hadde ikke puffet, så jeg fikk for meg at jeg kunne prøve å lade det for morro skyld, det blir jo uansett bare ladet av 6 aa-batterier i senderen, så jeg tenkte det kunne ikke skade.

    Etter ca. 10 minutter, så slokker ladelampa, som normalt, jeg slår på flyet og tester.

    It's alive!

    Da tenker jeg, jaja, batteriet kan jo umulig være uskadd etter dette, men jeg kan jo teste litt.

    Med full gass, og flyet i neven, så dabber effekten av etter 8-10 minutter, sånn som det alltid har gjort.

    Er LiPo så ømfintlig som alle vil ha det til???
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

  • #2
    Hæres ut som flaks og at esc har cut off

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tintin View Post
      Hæres ut som flaks og at esc har cut off
      Jeg vet ikke hvor avanserte disse 298,- flyene er jeg, men det kan jo være.
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Lipo har veldig lite selvutlading - så det er vel grunnen til at batteriet funker greit. Det er jo stort sett overbelastning, deformering av batteriet og lading som har vært problemet med lipo. Jeg er ikke overrasket at det funket.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Originally posted by Superstar40 View Post
          Lipo har veldig lite selvutlading - så det er vel grunnen til at batteriet funker greit. Det er jo stort sett overbelastning, deformering av batteriet og lading som har vært problemet med lipo. Jeg er ikke overrasket at det funket.
          Selvutlading er greit nok, men i dette tilfellet har mottakeren stått på leeeeeenge.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Mottageren/ESC'en har cut-off funksjon ved lav volt. Mulig at denne har slått inn etter noen timer i treet. Når man så skrur flyet av og på igjen (med eller uten en tur i laderen), så vil du ha noen minutter ekstra flytid. Det er ikke anbefalt, og du bør alltid lade opp senest etter første cut-off inntreffer. Egentlig bør du lade når du kjenner at det er merkbart mindre futt i flyet. Da oppnår du lang levetid på batteriet. Har ellers bare lovord å komme med ang. disse små silverlitflyene. Om batteriet tar kvelden en gang, så er http://lipo.no en god adresse. De selger løse lipoceller til silverlit. Trykk på Fullriver under enkelt-celler i nettbutikken deres.
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

            Comment

            Working...
            X