Announcement

Collapse
No announcement yet.

lei fieldbatteri eller laderen min

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lei fieldbatteri eller laderen min

    er nå lei hele møkka... kjører fieldbatteriet (biltema 12v 2.6 ah)tomt og går inn og skal lade (selma automatlader for vedlikeholdsfrie batterier) når den sier det er ferdigladet etter få min. går ut og skal starte flyet når det er tomt... er det batteriet som er kaputt eller lader som helst skulle vært på gamlehjem/søpla?
    Joakim L. T. 94-Modell
    ---------------------------------------------------
    Aeroworks - Extra 300
    Extreme Flight - Yak 54E Profile
    Crrc-Pro GF26I
    EG - Yak 54 26cc
    Kyosho - Edge 540 .50
    C Goldberg - Cub med flottører
    OMP - Katana V2

    those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

  • #2
    Høres ut som om batteriet har tatt kvelden.
    Er det vedlikeholdsfritt? Hvis ikke så kan du sjekke vannivået, og/eller få ett bilverksted til å måle syrevkten i det.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      er vedlikeholdsfritt ja... er kansje siden jeg har ladet 2.6 ah batteri med 4 ah lader
      Joakim L. T. 94-Modell
      ---------------------------------------------------
      Aeroworks - Extra 300
      Extreme Flight - Yak 54E Profile
      Crrc-Pro GF26I
      EG - Yak 54 26cc
      Kyosho - Edge 540 .50
      C Goldberg - Cub med flottører
      OMP - Katana V2

      those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

      Comment


      • #4
        Neppe, blybatterier tåler mye rart, men nå koster vel disse batteriene rundt 50 lappen, så det er vel kanskje like greit å kjøpe ett nytt?
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Jeg har hatt flere av disse Biltema batteria jeg også.. De holder ikke flere sesonger.. Men de koster ikke mer enn at en kan bytte de hver sesong
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Originally posted by opa View Post
            er nå lei hele møkka... kjører fieldbatteriet (biltema 12v 2.6 ah)tomt og går inn og skal lade (selma automatlader for vedlikeholdsfrie batterier) når den sier det er ferdigladet etter få min. går ut og skal starte flyet når det er tomt... er det batteriet som er kaputt eller lader som helst skulle vært på gamlehjem/søpla?
            Hei igjen, opa!

            Her må du endre litt på oppsettet ditt!

            For det første: fieldbatteriet du bruker har en kapasitet på 2,6Ah. Det må da være veldig nær kapasiteten til det du skal lade? Husk at 2,6Ah er det samme som 2600mAh

            2: Maks ladestrøm for dette batteriet er 0,36A. Det virker som du jobber med 10 ganger så mye strøm. Ikke er det bra for batteriet, og laderen tror nok batteriet er fullt lenge før det er det.

            3: Hvis du belaster batteriet med så mye som 1,2A (1 C) når du lader det andre batteriet, er kapasiteten kun 0,5Ah (500mAh).

            Alle data står her: 404 - biltema.se

            Lykke til!
            Torstein

            Comment


            • #7
              hmm... lukter ny lader eller? det går ikke og stille inn på ladestrøm på den laderen jeg har:'( men er batteriet kaputt eller er det bare laderen som tuller? hvis batteriet er kaputt, hvor stor batteri burde jeg ha? 10 A? hvis det er laderen som tuller. hvilken lader burde jeg kjøpe? hva bruker dere?
              Joakim L. T. 94-Modell
              ---------------------------------------------------
              Aeroworks - Extra 300
              Extreme Flight - Yak 54E Profile
              Crrc-Pro GF26I
              EG - Yak 54 26cc
              Kyosho - Edge 540 .50
              C Goldberg - Cub med flottører
              OMP - Katana V2

              those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

              Comment


              • #8
                Ta utgangspunkt i det du vil lade. Skal du lade et batteri på 1300mAh og ønsker å kunne lade det ca ti ganger i felt så trenger du et batteri på ca 13Ah (1300mAh x 10 = 13Ah).

                Et blybatteri bør lades med maks ca 1/10 av kapasiteten. Kjøper du et batteri på 13Ah bør du lade det med maks ca 1,3A.

                Slik du forklarer det tror jeg ikke laderen er kaputt. Den bare tror batteriet ditt er ferdigladet på grunn av den alt for høye ladestrømmen. Blybatterier er robuste greier, så jeg vil tro det har klart seg også, men du har ikke vært særlig snill mot det så det spørs.

                Comment


                • #9
                  har også et batteri fra en starthjelp fra biltema. den ville bare ikke ta strøm fra den medfølgende veggladeren lenger. det skulle lyse en lampe når den ladet men den lyste ikke, tok ut batteriet for og lade det med selma laderen min. dette er 17 ah batteri men det vil heller ikke ta strøm mer en et halvt minutt av gangen... er det fortsatt batteriet?
                  Joakim L. T. 94-Modell
                  ---------------------------------------------------
                  Aeroworks - Extra 300
                  Extreme Flight - Yak 54E Profile
                  Crrc-Pro GF26I
                  EG - Yak 54 26cc
                  Kyosho - Edge 540 .50
                  C Goldberg - Cub med flottører
                  OMP - Katana V2

                  those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Torstein View Post
                    Ta utgangspunkt i det du vil lade. Skal du lade et batteri på 1300mAh og ønsker å kunne lade det ca ti ganger i felt så trenger du et batteri på ca 13Ah (1300mAh x 10 = 13Ah).
                    Lenge før du har tatt ut så mye kapasitet så har spenningen på batteriet falt så mye at laderen kutter, særlig med høy ladestrøm.

                    Skal du lade motorbatterier i felt må du nok ha mer enn dette. Jeg har 9 Ah til å lade gløder og drive fuelpumpa.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tintin View Post
                      Lenge før du har tatt ut så mye kapasitet så har spenningen på batteriet falt så mye at laderen kutter, særlig med høy ladestrøm.

                      Skal du lade motorbatterier i felt må du nok ha mer enn dette. Jeg har 9 Ah til å lade gløder og drive fuelpumpa.
                      Det var bare ment som et regneeksempel for å vise logikken og rekkefølgen i valgene. Valgt kapasitet på blybatteri oppad er antakelig stort sett begrenset i mye vekt man gidder å bære.

                      Comment


                      • #12
                        tror det blir nytt batteri og lader. hvor mange ah burde jeg ha hvis jeg skal starte fuel, lade batteri til zagi typhoon ol.?
                        Joakim L. T. 94-Modell
                        ---------------------------------------------------
                        Aeroworks - Extra 300
                        Extreme Flight - Yak 54E Profile
                        Crrc-Pro GF26I
                        EG - Yak 54 26cc
                        Kyosho - Edge 540 .50
                        C Goldberg - Cub med flottører
                        OMP - Katana V2

                        those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Torstein View Post
                          Valgt kapasitet på blybatteri oppad er antakelig stort sett begrenset i mye vekt man gidder å bære.
                          Enig

                          Kommer an på hvor mange ganger og hvor fort du vil lade. Om du antar du kan bruke halve kapasiteten så drar du neppe av for mye.

                          Så skal du lade 1300 mAh batteri så 10 ganger så ville jeg si minimum 26 Ah.
                          Og trolig kan du da ikke lade det på 1C.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by opa View Post
                            tror det blir nytt batteri og lader. hvor mange ah burde jeg ha hvis jeg skal starte fuel, lade batteri til zagi typhoon ol.?
                            Jeg har klart meg lenge med 12Ah batteriet til Biltema. Det har jeg ladet med et rakleverk av en 4Ah billader. Ikke Rolls Royce, men det funker. Tintin foreslår minst 26Ah. Selvsagt et bedre valg. Orker du å bære mer, velger du større batteri.
                            Last edited by Torstein; 25-06-08, 12:33.

                            Comment


                            • #15
                              Det er en del tråder om akkurat dette. Som en sier - du velger så stort batteri som du trenger og som du får med deg. Jeg ble lei av å ha et dårlig batteri, så jeg kjøpte et 60Ah og en skikkelig field-box på hjul:

                              Field Box - (MFN) ModellflyNytt.no

                              Har ikke angret et sekund på det.
                              Erlend Moen
                              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                              Comment

                              Working...
                              X