Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottakerbatteri og Volt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottakerbatteri og Volt?

    Heisan.

    Vil kjøpe meg et nytt mottakerbatteri til Raptor'en min.
    Er litt usikker på dette med Volt. Det jeg har er 4,8 V.

    Er dette standard, eller er det greitt å øke på Volt-styrken??

    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no

  • #2
    Det kommer an på hva servoene dine tåler, en del servoer er ikke godkjent for mer enn 4,8, mens en del tåler 6V.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Et nyladet 4,8V batteri kan godt være mer enn 6V. 4,8V er nominellt.
      Et nyladet 6V kan være mer enn 7V og da kan servoer/gyro få problemer.
      Det er like viktig å bruke batterier med god kapasitet (MAh) som er beregnet for den bruk vi driver med.
      På det stadiet du er ville jeg valgt 4,8V og ca 3.000mAh. Det er trygt og sikkert.

      Etterhvert som du får mer erfaring og kunnskap kan du gå over til LiPo og regulatorer.
      Ofte brukes nå 6-8 volt på servoer til swash-plate men spenning til gyro haleservo reguleres ned til 5V.
      Men det kommer mer og mer utstyr nå som tåler 8V direkte dvs. 2S LiPo uten regulator.

      Comment


      • #4
        Heisan.

        Flott - da går jeg for 4,8 V med mye mAh.
        Noen anbefalinger - og ikke minst link til butikk dere er fornøydd med.

        Arnfin
        ........................................
        Fly:
        Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
        Seamaster (Irvine 53 2-takt)
        Wingo (Phasor 15-3)
        Soarus Sports El.glider (600 børste)
        E-Starter (Axi 2212-24)
        ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
        C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
        Formosa (Himax C2812-1200)
        Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
        Cessna Skywagon 185 elektromodell
        Heli:
        Twister Bell 47
        Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
        Radio:
        Graupner/Jr MX-12
        Spektrum DX7

        mail: arntum@broadpark.no

        Comment


        • #5
          I Norge, så er absolut Elefun.no tingen.

          I utlandet fins det mange, men readyheli.com - Dette nettstedet er til salgs! - readyheli Ressurser og informasjon og HeliDirect - Your #1 Sources for R/C Helicopters, FPV, Jets and More. er vel de som "alle" er fornøyd med.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Det som er ekstremt viktig å huske på når du går fra 4,8 v til 6 v. Er at et 6v oppsett bruker mer strøm enn et 4,8 v oppsett.

            Av batterier som er å anbefale er det flere leverandører. Dem jeg nå er gått helt over til å bruke er Sanyo Eneloope sellene. Disse har ekstremt lav selvutlading og tåler kulde mye mer en de vanlige NiMh sellene. Dette er den siste generasjonen NiMh seller som da selvfølgelig kan lades med en NiMh laddder.

            GP har også denne typen celler med da under et annet navn.
            Disse leveres rundt 2000 mah. Og er etter min mening godt nok i massevis.
            Husk disse sellene har mindre selvutlading det første halve året en hva NiMh cellene har iløpet av de første dagene.

            Link til Elefun
            Last edited by Seiler`n; 09-07-08, 12:37. Reason: Skrive leif
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment


            • #7
              Er du sikker på det du sier om strøm, Stig?

              Mener å huske fra skoledagene at effekt (watt) = strøm (Ampere) x spenning (Volt).

              Det skulle jo da tilsi at det er helt motsatt av det du sier, når spenningen går opp, trenger du mindre strøm for å få samme effekt. Eller?

              De Eneloop cellene er forøvrig MYE billigere i utlandet, ihvertfall de jeg har funnet. Fra ca. 12$ i USA, og den nettbutikken jeg fant i Norge skulle ha 395,- for samme 4-pakken.

              Edit, elefun har de jo til 129,- som du linker til....
              Last edited by roadrune; 09-07-08, 13:24.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                Originally posted by roadrune View Post
                Er du sikker på det du sier om strøm, Stig?

                Mener å huske fra skoledagene at effekt (watt) = strøm (Ampere) x spenning (Volt).

                Det skulle jo da tilsi at det er helt motsatt av det du sier, når spenningen går opp, trenger du mindre strøm for å få samme effekt. Eller?
                Ja, det Stig sier er rett. Husk at en servo er ikke en komponent som trekker et gitt antall Watt fra batteriet. Servoen har en motor som trekker et X Ampere under en gitt belastning. Om du da øker volstyrken vil motoren gå fortere og jobbe hardere. Dette er akkurat det samme som med elektromotorer i flyene. Bruker du 3S lipo på en motor og en 10*5 propell trekker den skanskje 25 Ampere. Øker du deretter spenningen til motoren til 4S lipo på samme propell trekker den garantert mer strøm, kanskje 35A
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  På helikopter så sier de jo at du øker strømtrekket ved å ned på "s", sånn at du kan gire høyere for å holde samme headspeed, siden turtallet på motoren detter...
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #10
                    På helikopteret har du en konstant dvs rotorturtall, som det kreves et visst antall watt for å holde. Da vil Watt = strøm * volt, og likningen stemmer. Da vil færre S kreve mer strøm.

                    Øker du spenningen til en servo er det ikke en konstant effekt. Den øker fordi du tillater servoen å jobbe fortere med større belastning. Det krever mer effekt.

                    Og jeg synes 2000mAh er lite i et .50 size helikopter.

                    Comment


                    • #11
                      Ok, da er jeg med
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        6V eller 4,8V

                        Et lite innspill
                        Ønsker du servoen raskere og med større dreiemoment så velg 6V - sjekker du spesifikasjonen på servoer fra de forskjellige leverandørene så oppdager du "vesentlig" (ca 20-25%) bedre ytelse ved bruk av 6V (dette gjelder både for analog/digitale servoer)
                        Last edited by Quadrocopter; 09-07-08, 14:34.

                        Comment


                        • #13
                          Men vær forsiktig med 6V på haleservo. En litt eldre gyroservo tåler ikke en nyladet 6V pakke.

                          Comment


                          • #14
                            Det er en grunn til at man regulerer gyro og gyroservo ned til 5V, som de fleste regulatorer gjør.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Genic View Post
                              Det er en grunn til at man regulerer gyro og gyroservo ned til 5V, som de fleste regulatorer gjør.
                              Jeg har min gyro på 8,4V, men servoen er regulert ned til 5,2.
                              Hilsen Rune Marcussen

                              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                              JR DSX9

                              Fitjar Modellflyklubb
                              ---------------------------------------------------------------------------
                              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                              Comment

                              Working...
                              X