If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Et nyladet 4,8V batteri kan godt være mer enn 6V. 4,8V er nominellt.
Et nyladet 6V kan være mer enn 7V og da kan servoer/gyro få problemer.
Det er like viktig å bruke batterier med god kapasitet (MAh) som er beregnet for den bruk vi driver med.
På det stadiet du er ville jeg valgt 4,8V og ca 3.000mAh. Det er trygt og sikkert.
Etterhvert som du får mer erfaring og kunnskap kan du gå over til LiPo og regulatorer.
Ofte brukes nå 6-8 volt på servoer til swash-plate men spenning til gyro haleservo reguleres ned til 5V.
Men det kommer mer og mer utstyr nå som tåler 8V direkte dvs. 2S LiPo uten regulator.
Det som er ekstremt viktig å huske på når du går fra 4,8 v til 6 v. Er at et 6v oppsett bruker mer strøm enn et 4,8 v oppsett.
Av batterier som er å anbefale er det flere leverandører. Dem jeg nå er gått helt over til å bruke er Sanyo Eneloope sellene. Disse har ekstremt lav selvutlading og tåler kulde mye mer en de vanlige NiMh sellene. Dette er den siste generasjonen NiMh seller som da selvfølgelig kan lades med en NiMh laddder.
GP har også denne typen celler med da under et annet navn.
Disse leveres rundt 2000 mah. Og er etter min mening godt nok i massevis.
Husk disse sellene har mindre selvutlading det første halve året en hva NiMh cellene har iløpet av de første dagene.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Mener å huske fra skoledagene at effekt (watt) = strøm (Ampere) x spenning (Volt).
Det skulle jo da tilsi at det er helt motsatt av det du sier, når spenningen går opp, trenger du mindre strøm for å få samme effekt. Eller?
De Eneloop cellene er forøvrig MYE billigere i utlandet, ihvertfall de jeg har funnet. Fra ca. 12$ i USA, og den nettbutikken jeg fant i Norge skulle ha 395,- for samme 4-pakken.
Edit, elefun har de jo til 129,- som du linker til....
Mener å huske fra skoledagene at effekt (watt) = strøm (Ampere) x spenning (Volt).
Det skulle jo da tilsi at det er helt motsatt av det du sier, når spenningen går opp, trenger du mindre strøm for å få samme effekt. Eller?
Ja, det Stig sier er rett. Husk at en servo er ikke en komponent som trekker et gitt antall Watt fra batteriet. Servoen har en motor som trekker et X Ampere under en gitt belastning. Om du da øker volstyrken vil motoren gå fortere og jobbe hardere. Dette er akkurat det samme som med elektromotorer i flyene. Bruker du 3S lipo på en motor og en 10*5 propell trekker den skanskje 25 Ampere. Øker du deretter spenningen til motoren til 4S lipo på samme propell trekker den garantert mer strøm, kanskje 35A
William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...
På helikopter så sier de jo at du øker strømtrekket ved å ned på "s", sånn at du kan gire høyere for å holde samme headspeed, siden turtallet på motoren detter...
På helikopteret har du en konstant dvs rotorturtall, som det kreves et visst antall watt for å holde. Da vil Watt = strøm * volt, og likningen stemmer. Da vil færre S kreve mer strøm.
Øker du spenningen til en servo er det ikke en konstant effekt. Den øker fordi du tillater servoen å jobbe fortere med større belastning. Det krever mer effekt.
Og jeg synes 2000mAh er lite i et .50 size helikopter.
Et lite innspill
Ønsker du servoen raskere og med større dreiemoment så velg 6V - sjekker du spesifikasjonen på servoer fra de forskjellige leverandørene så oppdager du "vesentlig" (ca 20-25%) bedre ytelse ved bruk av 6V (dette gjelder både for analog/digitale servoer)
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment