Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brushless RPM sensor på E-logger V3.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brushless RPM sensor på E-logger V3.

    Noen som har erfaring med denne sensoren? Jeg får den ikke til å virke. Har prøvd å koble til med både en og to ledninger. Og prøvd å logge både RPM A og B. (tror det heter det i software) Strøm og spenning logges fint. T-rex-en ligger på 13-14 A, med peak på 22 A.

  • #2
    Får du ikke utslag i det hele tatt? Jeg har hatt litt problemer med denne på motorer med mange magnetpoler og høy Kv, men den fungerer bra på andre typer motorer. Litt irriterende at man får høye RPM peaker når strømmen kobles til og ESC'en spiller sin trudelutt. Mulig dette er fikset i senere versjoner av firmware.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Originally posted by flarssen View Post
      Får du ikke utslag i det hele tatt?
      Får en eller annen sinnsykt høy verdi, som bare flagrer vilt. Uavhengig av pådrag til motoren. Virker som støy. Har prøvd med kun "motor 1"-ledningen, og med begge to. Lurer på om det er feil på sensoren, eller om det ligger på loggeren. Det ser ut som om det mangler et par komponenter på sensoren. Ledig plass på printkortet. Jeg kan ta et bilde å legge ut.

      Comment


      • #4
        Har du satt riktig type sensor og kalibrert RPM v.h.a. PC programmet?
        Prøv med annen type motor hvis du har.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by flarssen View Post
          Har du satt riktig type sensor og kalibrert RPM v.h.a. PC programmet?
          Prøv med annen type motor hvis du har.
          Nja, jeg har satt opp poltallet på motoren, og giringsforholdet mellom motor og rotoraksling. Og jeg har valgt "brushless RPM sensor". Og jeg har prøvd å vise alle mulige verdier under live målinger. Det er den orginale motoren til T-rex 450 SE V2. XL430 .Skal prøve med en annen motor i helga. Skal uansett måle strømtrekk på MiniMagen. Noen som vet hvordan signalet inn på RPM-inngangen skal se ut? Er det 5 V-pulser? Jeg kan jo alltids mekke noe som forer inngangen med firkantpulser.

          Comment


          • #6
            Originally posted by flarssen View Post
            Får du ikke utslag i det hele tatt? Jeg har hatt litt problemer med denne på motorer med mange magnetpoler og høy Kv, men den fungerer bra på andre typer motorer. Litt irriterende at man får høye RPM peaker når strømmen kobles til og ESC'en spiller sin trudelutt. Mulig dette er fikset i senere versjoner av firmware.
            Hvis du vil fjerne uønskede data - eksporter fila til et .xls format og ta den inn i et regneark - fjern linjene du ikke ønsker og resultatet blir perfekt.

            Samme metode kan brukes vis du ønsker å gjøre beregninger / analyse av data materialet og presentere det i en form som Eagletree softwaren ikke er i stand til

            Har fått loggeren til å virke på høy KV 2 pol inrunner så jeg støtter forslaget til flarssen med å prøve en annen motor.

            Ferry:
            Har du lastet ned siste firmware til loggeren - regner med at du har gjort det men sjekker allikevel

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ferry View Post
              .....Skal prøve med en annen motor i helga. Skal uansett måle strømtrekk på MiniMagen. Noen som vet hvordan signalet inn på RPM-inngangen skal se ut? Er det 5 V-pulser? Jeg kan jo alltids mekke noe som forer inngangen med firkantpulser....
              Bor du i Oslo så kan du få låne en Brushless RPM Sensor (RPM-KIT-BRS) for å teste med, med fire motorer må man alltid ha noen av dem tilgjengelig......

              Puls spenningen er tilnærmet lik batterispenningen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                Bor du i Oslo så kan du få låne en Brushless RPM Sensor (RPM-KIT-BRS) for å teste med, med fire motorer må man alltid ha noen av dem tilgjengelig......
                Nå har jeg forsket litt mer på problemet. Først målte jeg litt på E-loggeren. Ville finne ut hvilke pinner som er hva. Jeg regnet med at sensoren fikk GND, 5 V og signal tilbake. Det stemte, men for å være ekstra greie så har EagleTree brukt rød som GND, og sort som 5 V... Shame on you!
                Vha. en mikrokontroller kobla jeg en firkantpuls på x kHz rett på RPM-inngangen. Da fikk jeg utslag på meteret. Prøvde litt forskjellige frekvenser for å se at meteret fulgte med, og det gjorde det.

                Neste steg var å koble opp en annen motor og ESC jeg hadde, + RPM-sensoren etc. Ledning nr. 1 på sensoren ga ingen ting, men med begge ledninger tilkoblet gikk det bra. Og det viste seg å gå like bra med kun ledning nr 2. tilkoblet. Det mangler et par komponenter på kretskortet. Kan du ta en titt og sammenligne med sensoren du har?
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ferry View Post
                  .... Det mangler et par komponenter på kretskortet. Kan du ta en titt og sammenligne med sensoren du har?
                  De er like.

                  Comment


                  • #10
                    Bare for å sjekke tok jeg en 2 polet Feigao inrunner med ca 4000 KV og koblet opp i testbenken, E-loggeren fungerte utmerket - så det skal virke.

                    Skal være enig med deg at lednings merkingen + pluggene ikke er av det beste, greide å ødelegge en av temp inngangene på EagleTree Datarecorderen p.g.a. at jeg ved et uhell satt servo Y splitten inn i temp inngangen....

                    Comment

                    Working...
                    X