Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken loddestasjon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken loddestasjon?

    Rimelig lei av billige loddebolter som varer en stund og så er de kaputt, eller virker dårlig. Kan noen anbefale en loddestasjon som varer og varer og varer?

    Når man driver med el fly blir det endel lodding.

    Biltemas gassloddebolt er fin til felt lodding, men ikke noe som varer.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Skal du ha noe som varer og varer og varer.....kan Weller loddestasjoner anbefales. Ikke spesiellt billige men viden kjent for sin kvalitet. Til disse får du også spisser i alle tenkelige varianter. Har brukt disse stasjonene både privat og proff. i snart 20 år og aldri vært borti feil med disse.
    John Erik Hembre

    Trondheim Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      hvor får jeg tak i disse og hvilke prisklasse er det snakk om?
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Lodde stasjon

        Skal du handle en ny lodde bolt/stasjon er det et par "funksjoner" som er viktige
        1) Den må kunne gi nok effekt - helst bør den ha variabel temperatur slik at du kan lodde varme krevende ting e.g. kabler og fin elektro med samme enhet.
        2) Spissene må kunne holde på varmen å være utbyttbare - du bør handle et lite utvalg av spisser fra den fineste(tynne) til de grove.

        Bruker selv lodde stasjoner fra Weller og ERSA men disse er som regel alt for avanserte / kostbare for de som driver på med hobby virksomhet.

        Jeg vil anbefale en noe enklere / billigere utgave som f.eks denne fra Biltema.
        Kjenner flere som bruker den og er fornøyd (husk Spisser i forskjellige størrelser f.eks denne )

        En liten huskeregel på slutten.
        Bruk ALDRI spissene til noe annet en lodding ( har du brukt dem en gang til å smelte f.eks plast er de defekte), du kan selvfølgelig ha et vrak sett til div arbeide.
        Bruk ALDRI metall gjenstander til å rense tuppen med (fil, sandpapir, div syrer) - Fukt svampen som følger med og det holder lenge.
        Bruk loddetinn som er beregnet for lodding av elektro

        Dette er som alt annet håndverk - verktøyet er halve jobben.

        Lykke til
        -Frank-
        Last edited by Quadrocopter; 16-07-08, 12:53.

        Comment


        • #5
          Originally posted by spitmk16 View Post
          hvor får jeg tak i disse og hvilke prisklasse er det snakk om?
          F.eks hos Elfa: ShieldSquare Captcha Koster fra 700,- og opp til flere tusen. Jeg er enig med jehembre; Weller er bra. Jeg har brukt samme Weller loddestasjon siden -95...
          Men det finnes flere, Ersa liker jeg også godt. Men den beste jeg har prøvd, er OKI PS-800. Veldig god å bruke, men litt skjøre og dyre spisser. Weller-bolten tåler å ramle på gulvet, det går dårlig med OKI.
          Det finnes sikkert mange andre bra også. Jeg har ikke full oversikt. Det var en test i bladet Elektor Electronics for et år siden eller så. Jeg regner med at bladet/artikkelen kan kjøpes på elektor.com 404 | Page Not Found

          Comment


          • #6
            Kjempeflott respons på mitt spørsmål. Jeg håper en av dere kunne lage en skikkelig innlegg (som blir klistret) på hvordan man best lodder. For meg så har det gradvis gått fra håpløs lodding til brukbar, men jeg vil ha enda bedre loddinger, da jeg tror at jeg har mye å hente der.

            Utrolig mange som ikke vet hvordan man best lodder og hva slags utstyr man bør annskaffe. I disse El fly/helikopter så er det viktigere enn noen gang før å ha gode loddinger.

            Håper noen gidder å gjøre dette, da dette vil hjelpe mange el modell fantaster. (Jeg har altfor liten kunnskap i evne til å gjøre det)

            Til slutt, takk for mange gode svar. Blir vel en Weller loddestasjon antar jeg.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              Weller WD1 er en enkel god loddestasjon som virker til det meste. men kommer ann på hva du er ute etter å lodde. skal du bygge om kretskort er en rework stasjon fra weller en god invistering
              Raptor 50
              TT Redline
              Spektrum AR7100R

              T-Rex 500 CF
              Futaba 611/ BLS251

              Comment


              • #8
                Kommer til å lodde forsjellige ledninger og kontakter i forsjellige størrelser. Kommer neppe til å lodde kretskort. Kanskje lodde på en ny antenneledning i ny og ned, men det er maks (ikke gjort det hittil). Bruken min er innen rc fly.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by spitmk16 View Post
                  Kommer til å lodde forsjellige ledninger og kontakter i forsjellige størrelser. Kommer neppe til å lodde kretskort. Kanskje lodde på en ny antenneledning i ny og ned, men det er maks (ikke gjort det hittil). Bruken min er innen rc fly.
                  Jeg bruker denne stasjonen på ledninger og enkele kreskort jobber. Den er billig, men har en del fine funksjoner fra de dyrere modellene. Det er billig for tipper til den også.

                  Farnell Norge
                  Last edited by jan Kenneth; 17-07-08, 21:24.
                  Raptor 50
                  TT Redline
                  Spektrum AR7100R

                  T-Rex 500 CF
                  Futaba 611/ BLS251

                  Comment


                  • #10
                    Gjør ting enkelt, kjøp kvalitet med engang, det lønner seg i lengden..
                    Bruker selv Weller profesjonelt på jobb, og skal handle Ersa RDS80 til hjemmebruk.. Har og gode erfaringer med Pace, SMD utstyr som vi brukte på skolen...
                    -Jim Johansen-
                    Flyklart:
                    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                    Under construction:
                    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                    Comment


                    • #11
                      Bruker overnevnte Biltema stasjon, og jeg lodder ganske mye. Fungerer strålende til mitt bruk!
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by andersh View Post
                        Bruker overnevnte Biltema stasjon, og jeg lodder ganske mye. Fungerer strålende til mitt bruk!
                        Alt kommer ann på bruken så klart. Er jo ikke noe poeng i å legge i 10lapper+ for en loddestasjon man bruker 2 ganger å måneden til å lodde ledninger.
                        da kan man jo nøye seg med en god bolt i stedet.
                        Raptor 50
                        TT Redline
                        Spektrum AR7100R

                        T-Rex 500 CF
                        Futaba 611/ BLS251

                        Comment


                        • #13
                          Fikk meg en Weller WHS 40 Digital i dag og må si meg strålende fornøyd med å få en skikkelig loddestasjon!

                          Kan komme tilbake med erfaringer om noen ønsker å vite hvordan den fungerer!

                          Tekniska data
                          Mått L x B x H : 158 x 105 x 111
                          Nätspänning : 230 V
                          Effekt lödkolv : 40 W vid 200°C
                          Temperatursäkring : 130°C
                          Temperaturreglering : digital 150°C – 450°C
                          Attached Files
                          Last edited by spewster; 04-09-08, 11:40. Reason: La til teknisk data
                          Stian Håvak (82)
                          Fly low or crash trying!

                          MFN @ Facebook - Like!

                          Comment


                          • #14
                            Handlet meg en Ersa RDS80 stasjon hos Elfa...Godt verktøy er halve jobben...
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                            Comment

                            Working...
                            X