Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av 2x2s lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av 2x2s lipo

    Er det noe problem med å lade to 3celle lipo pakker i serie med to balanserere tilkoblet? bruker swallow ac/dc lader.
    hittil har jeg ladet pakkene hver for seg. men hadde vært greit å bare satt det i ganguten å tenke på å måtte å å sette ladingen over på den andre pakka etterhvert... er litt lat ja
    Raptor 50
    TT Redline
    Spektrum AR7100R

    T-Rex 500 CF
    Futaba 611/ BLS251

  • #2
    Pakker som ikke brukes i serie (og dermed blir likt utladet) bør ikke lades i serie! Utfallet er litt avhengig av utstyret du bruker. Om du har to ballanserere som kutter ladingen ved for høy cellespennning, og seriekobler pakkene via disse, vil dette avverge en evt. katastrofe. Det finnes lader/ballanserer kimbinasjoner som takler dette på en bedre måte (bl.a. fra Hyperion) hvor det i værste fall blir laaaaang ladetid.
    Vil heller anbefale å lade pakkene i parallel, men da trenger du litt koblinger for å få dette til. Det beste er å bruke en y-kabling både på hoved kablene og ballansepluggene slik at de lades og ballanseres som en stor pakke. Spenningsforskjellen bør heller ikke her være for stor når pakkene kobles sammen.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Originally posted by flarssen View Post
      .....
      Vil heller anbefale å lade pakkene i parallel, men da trenger du litt koblinger for å få dette til. Det beste er å bruke en y-kabling både på hoved kablene og ballansepluggene slik at de lades og ballanseres som en stor pakke. Spenningsforskjellen bør heller ikke her være for stor når pakkene kobles sammen.
      Hva mener du med "å lade pakkene i parallell", balansert på samme lader eller med to ladere?
      Det spiller allikevel liten rolle på den totale tiden om du setter hoved kablene i serie eller parallell (med balansering i bruk)

      Originally posted by jan Kenneth View Post
      Er det noe problem med å lade to 3celle lipo pakker i serie med to balanserere tilkoblet? bruker swallow ac/dc lader.
      hittil har jeg ladet pakkene hver for seg. men hadde vært greit å bare satt det i ganguten å tenke på å måtte å å sette ladingen over på den andre pakka etterhvert... er litt lat ja
      I alle tilfeller må du ha en "avansert lader" - når en av pakkene er fulladet vil den redusere lade strømmen på hoved kablene og gå over til å lade på balansering porten på den andre pakka (balansering portene lader sjelden over 300mA - derfor tar det lengre tid)

      Den beste effekten oppnåes i alle tilfeller ved å lade med to ladere (eller en duo type).

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Hva mener du med "å lade pakkene i parallell", balansert på samme lader eller med to ladere?
        Det spiller allikevel liten rolle på den totale tiden om du setter hoved kablene i serie eller parallell (med balansering i bruk)
        Jeg tenker da på at hovedkablene kobles parallelt på samme ladeutgang. Om man ønsker å ballansere (anbefales!) kan dette gjøres med en y-kabling til ballansereren (i tillegg til Y-koblingen på hovedkablene).
        1. celle i pakke 1 kobles da i parallel med 1. celle i pakke 2, o.s.v.
        Forskjellen i ladestatus mellom pakkene utlignes da mens den lades, istedet for den langdryge affæren mot slutten ved seriell lading.
        Jeg gjorde en test med to 3S 4000 pakker. Ladet den ene til 60%, mens den andre var 30% ladet. Jeg koblet pakkene i parallel v.h.a. Y-kabel, via hver sin E-logger. Den ene E-loggeren (V2) var ikke satt til å stoppe når bufferen var full, så den ga dessverre ingen interessante data. Det gikk en strøm på i overkant av 3A helt i starten mens den høye pakken ladet den lave, men denne droppet fort. Pakkene ble ladet med 8A uten ballansering. Hyperion laderen tar en pause hvert minutt, men som grafen viser så dropper ikke strømmen til null den første halvtimen. Det er fordi pakkene fortsatt driver å utligner hverandre. Av samme grunn blir den lave pakken i praksis ladet med 5A i starten.
        Med så store forskjeller i ladestatus er det altså er risiko for levetiden reduseres noe p.g.a. litt for høy ladestrøm på den ene pakken.
        Ved seriell lading av disse pakkene på en sikker måte ville dette tatt mye lengre tid.
        Attached Files
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Tror jg heller tar jobben med å bygge om pakkene mine til 6s pakker. tanken min var å lade de slik jeg bruker de under flyging, i serie. men ved å bytte balanserinskontakt, og å koble den mest positive (på balanseringskontakten på pakke 1 til negativ på pakke 2 vil de bli som en 6s pakke
          Raptor 50
          TT Redline
          Spektrum AR7100R

          T-Rex 500 CF
          Futaba 611/ BLS251

          Comment


          • #6
            Vet ikke hvor jeg fikk det ifra at de ikke ble brukt i serie. Brukes de i serie kan de selvsagt lades i serie. Den laderen har vel ikke så stor effekt på ladeutgangen? Om det fortsatt er ca. 60W klarer den bare å lade inntil 6S 2200 på 1C, men du vil sikkert uansett spare tid.
            Fred Larssen

            Comment

            Working...
            X