Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ladeproblemer med Ni-mh.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ladeproblemer med Ni-mh.

    Jeg har støtt på ett ladeproblem med den ene senderpakken min, et JR batteri 1500mah ni-mh.
    Når jeg cycler, eller lader ut (satt til 8,0volt) for så senere å lade opp, eller for å "toppe" batteriet om det har ligget ettpar dager og jeg plutslig skal ut å fly, så er det sjeldent jeg får fyllt på 1500mah.

    En eksempelvis cycling på dette batteriet forteller laderen min (en EOS 0606i) at den feks kun har tatt ut 800mah og puttet inn 350mah. Skrur radioen på og den viser 10,5 volt.
    Slik holder den på, av og til putter den litt mer tilbake enn den tapper ut også.

    Mener å ha lest en gang at ni-mh batt. kan lure computerladere litt ved å avgi "falsk" peak/volt til laderen, men er det så gale som dette evnt. hvordan kan jeg få bukt med problemet?
    Tx pakken er helt ny og har prøvd med ladestrøm fra 0,2C til 1,0C, ladet gjennom sender og utenom sender.

  • #2
    Du kan få feil om du bruker for lav ladestrøm. 10.5 volt er helt fint på en fulladet pakke, fulladede NiMh celler i hvile har normalt en spenning rundt 1.3 volt dvs 10.4 volt totalt for pakken.

    Nye pakker må gjerne cycles et antall ganger for å oppnå full kapasitet. Likeså pakker som har ligget lagret en stund.

    Comment


    • #3
      Det som er så rart er at når pakken har en go dag så har jeg 11 og av og til 11,3-4volt.
      Jeg har vel cyclet pakken ca 10-12 ganger til nå...

      Comment


      • #4
        Hei lars konverter til lipo så er du kvitt problemet mye billigere er det oxo enn nmh pakker.
        konverterte selv her om dagen veldig enkelt og volten den er FIN nå men har den gamle pakken med i reserve

        Tor
        Oi en perfekt landing

        Comment


        • #5
          Originally posted by obelix View Post
          Hei lars konverter til lipo så er du kvitt problemet mye billigere er det oxo enn nmh pakker.
          konverterte selv her om dagen veldig enkelt og volten den er FIN nå men har den gamle pakken med i reserve

          Tor

          Joda, jeg har en Tx lipo pakke liggende som jeg brukte på den gamle radioen, men det stod så uttrykkelig påpekt i manualen til JR av de frarådet det pga. ett fullladet lipo er 12,6v (?)
          Vil iallefall få laget en stepdown å få spenningen ned en volt.
          (Leif hadde noe på gang sa han)
          Ut å fly i dag?, det skal jeg

          Comment


          • #6
            Ja rett av laderen vil den ha den spenningen og når den har hvilt litt så synker den til ca 1.3 volt/celle hvilket er helt normalt.

            Min DSX9 manual sier klart at man ikke skal bruke lipo i den. Jeg har brukt lipo i min 9XII ganske lenge uten problemer, men siden det står så klart i manualen til DSXn så har jeg ikke tenkt å prøve det der uten å senke spenningen på lipopakken. Bruker du lipo i en DSX9 så ikke regn med garantireparasjoner om den høyere spenningen skader noe.

            Jeg bruker fortsatt lipoen i 9XIIn, men lader den ikke til 100%.

            Comment

            Working...
            X