Unconfigured Ad

Collapse

Lader som støtter NiCd og NiMh

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fredrik J. Ruud
    • Aug 2008
    • 8

Lader som støtter NiCd og NiMh

Jeg har en Skystar med Futaba elektronikk. Senderen kjører jeg med vanlige (ikke oppladbare) batterier og mottakeren kjører på et NiCd 600mAh-batteri.
    NiCd 600mAh-batteriet lader jeg med en futaba-lader (jeg går dermed ut i fra at denne laderen er NiCd), som også kan lade sender, noe jeg ikke kan benytte meg av, da jeg ikke har oppladbare batterier til den.

Saken er den at jeg snart vil kjøpe et oppladbart batteri til senderen og muligens ett nytt og litt kraftigere til mottaker. Jeg vil tro NiMh er det mest aktuelle til senderen og jeg tror også jeg vil gå for det samme til mottakeren (så bytter jeg til NiCd når det er kaldt ute).
    Den allerede anskaffede futaba-laderen kan ikke lade NiMh-batterier, er det sånn og forstå? Det jeg da leter etter er en lader til NiMh-batterier (med futaba-plugg) som skal lade sender-batteri (tenker da å bare ta det ut av sender nå det lader, og lade det gjennom den vanlige futaba-pluggen). Denne laderen skal også brukes til å lade mottaker-batteriet.

Vet noen av dere hvor jeg kan få tak i en slik en? Laderen jeg har til NiCd kostet 120,-, så jeg vil tro det går an å få noe liknende til NiMh.

Takk for svar.
    Skystar trainer, Protech .46, Futaba skysport 4C, S3003-servoer
  • Ruduz
    • Jul 2005
    • 847

Swallow Advance AC/DC er jo grei å bruke, lader vel det meste.

I tilegg er det jo kjekt å ha multikabel. På denne er det også futaba.

Finnes sikkert noe litt billigere som det går ann å bruke også
    All you need is love

Comment

• Fredrik J. Ruud
      • Aug 2008
      • 8

Det var det ja. Jeg vil ikke bruke mange hundre eller tusen kroner på en lader, desverre. Det må da være mulig å lade NiMh-batterier på en billigere måte? Eller blir jeg tvunget til å holde meg til NiCd?

Takk for svar forresten!
      Last edited by Fredrik J. Ruud; 15-08-08, 00:52. Reason: Måtte jo nesten takke for svar.
      Skystar trainer, Protech .46, Futaba skysport 4C, S3003-servoer

Comment

• ERJ
        • Aug 2007
        • 935

Lader...

Originally posted by Fredrik J. Ruud
        Det var det ja. Jeg vil ikke bruke mange hundre eller tusen kroner på en lader, desverre. Det må da være mulig å lade NiMh-batterier på en billigere måte? Eller blir jeg tvunget til å holde meg til NiCd?

Takk for svar forresten!
        NiCad og NiMh lades på nøyaktig samme måte begge typer...Skal du ha en god og
        rimelig lader bør du se på Bantam BC6 som tar det meste av hva du måtte ha...
        Også bilbatteriet...

Mvh Einar - utladet...

Comment

• grønnskolling
          • Oct 2006
          • 355

Kan bare anbefale Bantam BC06. Den er grei og bruke, koster ikke så fryktelig mye, tar alle typer batterier, kan lade både fra nett og bilbatteri. Skulle du få lyst til å gå over på LiPo, så slipper du å kjøpe en lader til.

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Trenger ikke skyte spurv med kanon. Regner med du har en slik "over natta lader" med uttak for sender og mottager (h.h.v. 9,6 og 4,8V)? I såfall kan den brukes for begge batterityper. Nimh vil nok ha større kapasitet slik at det vil ta lengre tid å lade disse helt opp. Se om det står hvor stor ladestrømmen er på de to uttakene. Har du ikke en slik finnes det her bl.a. http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000
            Synd det er så sparsomt med produktinfo på den web-shoppen.
            Slike er et fint supplement om du senere kjøper en "kompjuterladder". Mange av de avanserte laderene kan ikke lade senderbatterier uansett, p.g.a. beskyttelsesdioden som finnes i mange sendere. Batteriene må i såfall tas ut av senderen for å lades.
            Fred Larssen

Comment

• LarsO
              • Dec 2007
              • 1273

Originally posted by Mk.V
              NiCad og NiMh lades på nøyaktig samme måte begge typer
              Hvorfor er det da program til Nimh og Nicad på min Hyperion?

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

Fordi Mk.V's svar var litt unyansert...

NiCd og NiMH lades etter samme prinsipp, og det er at man kjører inn strøm på cellene inntil spenningen over batteripakken slutter å øke. Den enkleste måten å detektere dette på er å kontrollere spenningen ved gitte tidspunkt (f.eks hver 1/10 sekund) og sammenligne med forrige målte verdi. Når den nye verdien er lavere enn den forrige vet man helt sikkert at spenningen ikke øker.

Forskjellen i ladeprogram skyldes at NiCd har et markant spenningsfall etter at toppen er nådd. Typisk velger man å la ladingen pågå inntil dette spenningsfallet blir større enn 0.1V. NiMHs spenningsfall er mye mindre og krever derfor en finere oppløsning eller mindre registrert spenningsfall for å avslutte ladingen.

Denne måten å detektere på gjør at nye celler, og celler som har ligget lenge ubrukt, kan være vanskelige å lade opp. De viser nemlig ofte litt uryddig oppførsel til å begynne med og kan lett gi såkalte falske topper (false peaks). Noen ladere unngår slike problemer ved å overse spenningsfall de første minuttene, andre ladere bruker mer avanserte algoritmer. Men enkle ladere vil gå i felle og avslutte ladingen tidlig. Da er det bare å prøve på nytt. For NiCd hjelper det ofte å gi batteriet et spark til å begynne med, dvs. bruke veldig høy ladestrøm de første 20-30 sekundene for å sparke det i gang. NiMH kan være mer følsomme for slikt, jeg ville ikke gjort det på annet enn GPs R-celler.
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• ERJ
                  • Aug 2007
                  • 935

Svar skyldig...

Originally posted by Lars Odland
                  Hvorfor er det da program til Nimh og Nicad på min Hyperion?
                  Se det Lars...Det kan jeg nok ikke svare deg på siden jeg "bare" kjenner Bantam...
                  Og NiCad / NiMh programet på min lader skiller ikke de to batteritypene, men
                  behandler disse som en og samme...

Mvh Einar - naiv som jeg er trodde jeg at dette også gjalt for andre merker ladere
                  også.. ;-(

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

Originally posted by Mk.V
                    Se det Lars...Det kan jeg nok ikke svare deg på siden jeg "bare" kjenner Bantam...
                    Og NiCad / NiMh programet på min lader skiller ikke de to batteritypene, men
                    behandler disse som en og samme...

Mvh Einar - naiv som jeg er trodde jeg at dette også gjalt for andre merker ladere
                    også.. ;-(
                    Bantam bc6 har både NiMh og NiCd program...
                    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• LarsO
                      • Dec 2007
                      • 1273

Takker så mye for opplysende svar, men som med alt annet så avler et svar ett nytt spørsmål
                      I begge programmene/modusene (NiMh og NiCad) kan jeg velge delta peak, dette skjønner jeg er vedlikeholdslading slik at den ligger og "pulserer" for å holde volten oppe/alltid toppe volten?
                      Denne delta peak`en kan jeg stille mellom 3-25mV/pr. celle. Hvordan vet jeg hvor mye denne veriden skal stå på?
                      Hvor lenge kan/bør jeg la en pakke ligge på (delta) peak vedlikehold?

Comment

• Mossie69
                        • Apr 2002
                        • 684

Hvis ikke manualen sier noe om det ville jeg brukt lave verdier for NiMH og høye for NiCd. Jeg ville brukt høyere verdier for R-celler (altså motorbatterier, hurtigladbare) enn for normale celler (mottakerbatterier).

For motorbatterier gjelder at det beste er å gi dem en skikkelig utlading og opplading før du bruker dem. Vedlikeholdslading på NiCd over lang tid er ugunstig.
                        Anders Valland
                        Trondheim

Comment

• ERJ
                          • Aug 2007
                          • 935

Skjønner ikke helt hvor du vil...

Originally posted by roadrune
                          Bantam bc6 har både NiMh og NiCd program...

Min Bantam BC6 er "siste" utgave med firkantete taster...I bruksmanualen er der
                          KUN TO SIDER som omhandler NiCad/NiMh batterier...Sidene 13 og 14. Hverken
                          på sidene eller FYSISK på laderen er det noe som skiller batteritypene.

Det kommer KUN opp EN informasjon ved bruk...Nemmelig NiMh.

Mvh Einar - liker dårlig og bli fremstilt for og gi uriktige opplysninger!

Comment

• LarsO
                            • Dec 2007
                            • 1273

Originally posted by Mossie69
                            Hvis ikke manualen sier noe om det ville jeg brukt lave verdier for NiMH og høye for NiCd. Jeg ville brukt høyere verdier for R-celler (altså motorbatterier, hurtigladbare) enn for normale celler (mottakerbatterier).
                            Det står ikke noe om dette i manualen
                            Hvordan vet jeg hva høye verdier er, uten om min og maks m/V.
                            Finnes det en måte å regne dette ut på?
                            Hvordan vet jeg hvilken verdi jeg feks. skal sette på min NiMh pakke på 4,8v/2,2amp?

Comment

• Mossie69
                              • Apr 2002
                              • 684

Originally posted by Lars Odland
                              Hvordan vet jeg hva høye verdier er, uten om min og maks m/V.
                              Finnes det en måte å regne dette ut på?
                              Hvordan vet jeg hvilken verdi jeg feks. skal sette på min NiMh pakke på 4,8v/2,2amp?
                              Hmmm...du sa selv i et innlegg lenger oppe at "Denne delta peak`en kan jeg stille mellom 3-25mV/pr. celle."

Lav verdi er altså 3 mV/celle, høy er 25 mV/celle.

Du spør om en pakke på 4.8 V. Det er en 4-cell pakke. Hvis det er en mottakerpakke og NiMH bruker du lav verdi, altså 3 mV/celle. 3 multiplisert med 4 er 12, dvs. du setter delta-peak til 12 mV. Du har nå fortalt laderen at den skal lade inntil spenningen over pakken har falt med 12 mV.

Skulle pakken være NiMH for motorbruk ville jeg valgt en høyere verdi, kanskje 10 mV/celle dvs. 40 mV totalt.

Hvis du nå kan rive deg løs fra de nøyaktige svarene jeg har gitt her og gå tilbake til de prinsippene jeg ga tidligere så vil du se at du bruker lave verdier for mottakerbatterier, høye for motorbatterier. Du bruker lave verdier for NiMH og høye for NiCd. Ved å kombinere disse finner du at NiMH motorbatteri skal ha middels verdier, likeledes NiCd mottakerbatterier. Om du skulle velge 10, 11 eller 15mV/celle er flisespikkeri. Prøv deg frem og se hva som gir best resultat, dvs. mest mAh inn og minst varme generert i cellene under lading.
                              Anders Valland
                              Trondheim

Comment

Working...