Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ladetid førstegangslading mottakerbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ladetid førstegangslading mottakerbatteri

    Hei.
    Har nettopp anskaffet meg et nytt mottakerbatteri - Ni-Mh 2700 mAh til Raptoren min.
    Hvor lang tid sånn ca bør dette lades ved førstegangslading?
    Laderen gir 60 mA ut til mottakerbatteri.

    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no

  • #2
    det skulle vel kunne stå på rundt 50 timer det vel. Den laderen gir jo så lite strøm at du kan bruke den til trickle lading. La stå på hele tiden mener jeg.
    Arrester meg om jeg tar feil.

    Comment


    • #3
      Originally posted by arntum View Post
      Hei.
      Har nettopp anskaffet meg et nytt mottakerbatteri - Ni-Mh 2700 mAh til Raptoren min.
      Hvor lang tid sånn ca bør dette lades ved førstegangslading?
      Laderen gir 60 mA ut til mottakerbatteri.

      Arnfin
      Er dette den eneste laderen du har?
      Hvis det er tilfelle, bør du tenke på å investere i en ny lader som gir deg litt mer strøm. Kanskje en med delta peak også.
      Det er ikke alltid lett å planlegge 50 timer i forkant av når man skal ut og fly

      Hva med denne?
      The resource cannot be found.
      Lars Henrik Kjølberg

      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

      Klubber:
      Jets of Norway
      Nittedal modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Men 60 ma på en 2700 pakke kan man kalle trickle charge. Når du har vært og flydd la det stå på hele tiden. En annen ting er at visst du skal fly dagen etter, er det lite trolig at rx pakka har fått nok ma. Sånn har jeg lært det.Men trådstarter har helt sikkert en bedre lader.

        Comment


        • #5
          Hei alle som har svart på tråden min.

          Jo, jeg har en annen lader - den gir 80 mA til mottakerbatteri - det er jo ikke så mye mer (60 mA på den som står på nå).
          Jeg har alltid fått hørt at mottakerbatterier skal lades opp sakte - ikke med hurtiglader slik som kjørebatteriene til elektromodeller.
          Ellers har jeg hørt at det er ok om mottakerbatteriene blir ladet opp over natta, men at en skal bruke lengre tid på førstegangslading av helt nytt batteri.
          Har visst noe å lære her, ser det ut for.

          Arnfin

          Arnfin
          ........................................
          Fly:
          Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
          Seamaster (Irvine 53 2-takt)
          Wingo (Phasor 15-3)
          Soarus Sports El.glider (600 børste)
          E-Starter (Axi 2212-24)
          ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
          C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
          Formosa (Himax C2812-1200)
          Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
          Cessna Skywagon 185 elektromodell
          Heli:
          Twister Bell 47
          Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
          Radio:
          Graupner/Jr MX-12
          Spektrum DX7

          mail: arntum@broadpark.no

          Comment


          • #6
            Det er rett at man ofte bruker prinsippet om at batterier som tømmes fort skal lades fort og tilsvarende tømmes sakt = lades sakte, men her snakker vi ikke om å lade sakte her snakker vi jo knapt om å lade i det hele tatt.

            1 time er ganske raskt. 20 minutter på NiMh er fort. 5-10 timer er sakte nok.
            Dvs en lader som gir 270-540 ma er helt ok. (270 skal jo teoretisk gi 2700/270*1.4= 14 timer men ettersom du sjelden er helt tom så blir det nok i praksis rundt 10)

            Comment


            • #7
              Originally posted by arntum View Post
              Ellers har jeg hørt at det er ok om mottakerbatteriene blir ladet opp over natta, men at en skal bruke lengre tid på førstegangslading av helt nytt batteri.
              Har visst noe å lære her, ser det ut for.
              Det er riktig at nye batterier skal "overlades" før bruk. Dette er for å ballansere pakken. Celler som fylles først går over til å produsere varme, mens de venter på at de andre skal bli fulladet. For at varmeutviklingen ikke skal bli for stor, anbefales det lav ladestrøm (1/10C i minst 14 timer). 60mA funker nok også til dette formålet, mens som nevnt tidligere vil det ta lang tid.
              Ikke la pakken stå på denne laderen hele tiden til vanlig. Det er ikke bra for kjemien. Ekte trickle lading er ikke lav konstant strøm, men relativt høy strøm i korte støt.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin View Post
                Det er rett at man ofte bruker prinsippet om at batterier som tømmes fort skal lades fort og tilsvarende tømmes sakt = lades sakte, men her snakker vi ikke om å lade sakte her snakker vi jo knapt om å lade i det hele tatt.

                1 time er ganske raskt. 20 minutter på NiMh er fort. 5-10 timer er sakte nok.
                Dvs en lader som gir 270-540 ma er helt ok. (270 skal jo teoretisk gi 2700/270*1.4= 14 timer men ettersom du sjelden er helt tom så blir det nok i praksis rundt 10)
                Hei.

                Du ganger med 1,4. Hva står dette tallet for?

                Ellers: Kan jeg bruke hurtigladeren min for Ni-Mh batterier til å lade mottakerbatteriet bare jeg går langt nok ned i mA

                Arnfin
                ........................................
                Fly:
                Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
                Seamaster (Irvine 53 2-takt)
                Wingo (Phasor 15-3)
                Soarus Sports El.glider (600 børste)
                E-Starter (Axi 2212-24)
                ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
                C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
                Formosa (Himax C2812-1200)
                Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
                Cessna Skywagon 185 elektromodell
                Heli:
                Twister Bell 47
                Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
                Radio:
                Graupner/Jr MX-12
                Spektrum DX7

                mail: arntum@broadpark.no

                Comment


                • #9
                  Du kan lade trygt og sikkert lade 270 ma i ca. 14 timer.
                  270 ganger 10 = 2700 pluss at man legger på ett par tre timer. (prosessen skal igang og det tar litt tid.
                  arvid

                  Comment


                  • #10
                    Hurtig lader går fint. Jeg lader ofte mine på 1C - altså på 1 time

                    Comment

                    Working...
                    X