Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken loddebolt ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken loddebolt ?

    Hei!

    Skal lodde på kontakter på lipo'ene mine og fant ut at clas ohlson dritten
    jeg har ikke fungerer. På posen til kontakten står det at det skal være
    _varmt_ og minst 700 grader, men så vidt jeg kan se i farta så er de fleste
    loddebolter under 400 grader ?

    Hva gjør dere for å lodde på kontakter folkens ?

    Er det forresten nødvendig med loddefett ? (eller hva det heter) og er det
    spesielt loddetinn man bør benytte ?

  • #2
    Er nok 700 grader F som tilsvarer 371 grader C.
    Bruk loddetinn med flussmiddel inni så slipper du andre kjemikalier. Har aldri brukt disse kontaktene, men vet det er viktig å ikke varme de så lenge at plasten smelter. Det beste er å bruke en kraftig loddebolt, minst 60W. Da går det kjappere å få metallet varmt nok.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Har selv kjøpt en loddebolt fra Black&Decker. Kostet vel rundt 300kr såvidt jeg husker. Er meget fornøyd med den, har innstillinger for to forskjellige temperaturer. Det som også er så bra med denne loddebolten er at det følger med litt forskjellig tupper, blant annet en skalpell tupp. Denne er helt genial til feks å kutte hull til servobayene og samtidig feste betrekningen skikkelig rundt kantene
      Mvh
      Ståle

      Comment


      • #4
        Takk for det

        Hvem selger denne b&d bolten ? Virket som ett greit alternativ

        Comment


        • #5
          for eit år siden kjøpte eg meg en Dremel Versatip,har ikke brukt noen av dei andre loddeboltene etter det
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Illusion View Post
            Takk for det

            Hvem selger denne b&d bolten ? Virket som ett greit alternativ
            Kjøpte min på Byggmakker
            Mvh
            Ståle

            Comment


            • #7
              Originally posted by elektrodude View Post
              for eit år siden kjøpte eg meg en Dremel Versatip,har ikke brukt noen av dei andre loddeboltene etter det

              Samme her.
              Dremel sin er overlegen noe annet en det jeg har brukt tidligere.
              Hans Idar Haldorsen
              Alta

              Sceadu Evo 50
              T-Rex 450 SE
              E-starter
              U Can Do 3D Elektro
              Great Planes Revolver 50

              Comment


              • #8
                elfa.se

                Elfa har også godt utvalg av loddeutstyr. Jeg kjøpte loddestasjon med art. nr. 82-422-08 samt noen ekstra spisser og er kjempefornøyd. Før hadde jeg en sånn monsterbolt fra biltema.



                Eirik
                2 * T-rex 450
                1 * T-rex 500

                Comment


                • #9
                  Jeg bruker biltema sin loddestasjon. Funker helt fint.
                  Rolf Bakke
                  Mine RC filmer på YouTube:
                  http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

                  Comment


                  • #10
                    Nærmeste duppeditt-sjappe for min del er Clas'ern så jeg stakk innom og skulle ha en 40 watts bolt. De hadde bare 30, 60 og 100 watt så jeg tok med meg en 30 watt siden jeg synest 60 watt'ern så litt vel stor ut. Dette er standard loddebolt. Ikke noe fanzy greier.

                    Så.. prøvde å lodde på pluggen med den nye bolten uten at jeg kan si at jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Holdt bolten under ledningen en liten stund og loddetinn over uten at tinnet smeltet ved priming av ledningstump.. Så måtte hjelpe til litt med bolten med dertil amatørmessige resultat..

                    Må man opp i 60 watt for å lodde på kontakt til 6 cellers lipo ? Eller er det jeg som har 10 loddetommeltotter

                    Tror jeg skal få en kompis til å lodde de to andre pakkene mine og esc'en

                    Comment


                    • #11
                      Jeg lodder 6s LiPo, og esc'er med feitere ledninger med en 25w

                      Men det tar litt tid.
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Lazy Bee View Post
                        Jeg bruker biltema sin loddestasjon. Funker helt fint.
                        Hehe.. Så det er DU som er Kaptein K...
                        Geir


                        3D plane - 1D brain

                        Comment


                        • #13
                          Tror jeg fant "feilen".. Det nye bly-direktivet som fører til at mye av det tinnet som pushes (inkludert det jeg kjøpte) er blyfritt.. Ergo trenger mer varme. Det er kanskje heller ikke av beste kvalitet den tuppen som fulgte med bolten.

                          Så får investere i en litt mer kvalitetstupp og blyholdig tinn så tenker jeg det ordner seg

                          Rune: Jeg ville ikke ha satset på mye tid når jeg lodder lipo'er. Er ikke få historier på nett om folk som har overopphetet pakken slik at det begynner å brenne ved lodding av kontakt. Når det gjelder lipo er vel hovedregelen ekstra varme på bolten slik at loddingen tar minimalt med tid. Dette igjen medfører at leding av varme til pakken blir mindre enn med svakere varme på bolten og lengre tid.

                          Comment


                          • #14
                            For å få overførrt varmen fra bolten til ledningen er det viktig å ha smeltet tinn i mellom. Først litt tinn på spissen, så spissen mot ledningen samtidig som man tilfører berøringspunktet mere tinn. Man må ofte arbeide seg rund på denne måten da ledningen som kjent består av mange tråder som gir dårlig varmeleding fra den ene siden til den andre.
                            Fred Larssen

                            Comment


                            • #15
                              Tinn på spissen har jeg.. men mener du at jeg skal jobbe meg rundt ledningen ved å ha tinn direkte på spissen ?? Det var vel det jeg gjorde på den første batteripakken, med dertil amatørmessige resultat. Tinnet skal etter min mening smeltes ned/inni og rundt fra toppen og ned mot bolten.. ikke ligge som et lag rundt

                              Comment

                              Working...
                              X