Unconfigured Ad

Collapse

Oppbevaring av LiPo-batterier

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Originally posted by spitmk16
    I og med at gassen må være i kontakt med oksygen, og samtidig at lipo spyr ut masse gass før de antenner, så mener jeg at å ha i vanlig keramisk blomsterpotte med lokk på er rimelig sikkert. Gassen som kommer ut av denne blomsterotta med lokk på, tar ikke fyr. Derfor har jeg mine batterier i en diger blomsterpotte med lokk på. Fås på feks ikea for ca 100 kr.
    Feil! Lipoene er selvforskynt med oksygen. Det er derfor de antenner relativt voldsomt når det først skjer.

Her er imdilertid en keramisk løsning: LiPoLocker.com Battery Charging Security System Review - RC Groups

Hva som regnes som langtidslagring? Lagring er når cellene ikke lades opp eller ut. Det skjer ikke noe magisk etter x antall dager/uker/måneder.
    Fred Larssen

Comment

• nixxon
      • Feb 2005
      • 478

Originally posted by flarssen
      Feil! Lipoene er selvforskynt med oksygen. Det er derfor de antenner relativt voldsomt når det først skjer.

Her er imdilertid en keramisk løsning: LiPoLocker.com Battery Charging Security System Review - RC Groups

Hva som regnes som langtidslagring? Lagring er når cellene ikke lades opp eller ut. Det skjer ikke noe magisk etter x antall dager/uker/måneder.
      Hva er det som er feil? At det kommer gass ut av batteriet før det oppstår åpne flammer eller at gassen trenger tilført O2 for å kunne brenne? Jeg bare lurer. Kan et Lipo batteri brenne i vakuum eller under vann, slik som jeg mistenker at krutt kan?

Comment

• Biplan
        • Apr 2008
        • 903

Originally posted by nixxon
        Her er det flere som hevder at langtidslagring bør skje med 100% ladet batteri.
        Li-Po Batteries Prolonged Storage Guide - Electric RC Helicopter

Hvorfor skriver folk slikt hvis det beste er å oppbevare batterier i 40-50% oppladet stand? Det visste man vel også i 2008 da den siterte artikkelen ble skrevet.
        Da jeg begynte med elektro i 2007 var rådet jeg fikk av forhandleren å lagre LiPo batterier fullt oppladet. Dette gjorde jeg første vinteren (lagret i romtemperatur), men syntes at batteriene var slappere neste vår. Det viste seg at kapasiteten var redusert til ca 80%, men om dette skjedde gradvis eller bare ved vinterlagring skal jeg ikke si sikkert.

Senere har erfaring vist at LiPo batterier får lengst levetid når de lagres kaldt med 3,8 volt pr celle. Nye ladere har også et ladeprogram for "storage" som gir batteriet denne spenningen ved automatisk å lade ut eller lade opp batteriet.

Uansett lagringsmetode må man passe på at batteriet ikke kommer under minimumsspenningen pga selvutlading; da blir det ødelagt. Det er klart at risikoen for det øker jo lavere spenning (kapasitet) batteriet har når det legges til lagring.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

Working...