Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lade 4.8 batteri med 5.8 volt lader?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lade 4.8 batteri med 5.8 volt lader?

    Hei,

    Har kjøpt futaba 6EX radiosett i USA og har selvsagt fått med en amerikansk lader. Har en gammel futabalader fra før. Den nye laderen har ouput på TX 9,6v 70mA, RX 4.8v 100mA (og batteriene har tilsvarende volt). Kan jeg likevel bruke min gamle norske lader som har output TX 11,6v 45 mA, RX 5,8 v 45 mA? Det er NiCd-batterier.

  • #2
    4.8 volt er nominell spenning for en 4 cellers pakke. Om du lader med 4.8 volt vil den aldri bli fulladet. Den har neppe den utspenningen. 5.8 volt/4 = 1.45 volt per celle så det skal gå helt fint.

    Er du sikker på at laderen ikke tåler både 100 og 220 volt, mange gjør det og en overgang for pluggen finner du ganske billig. Har 2 JR ladere som i utgangspunktet hadde "amerikansk" kontakt som jeg bruker med overgang.
    Står i så fall på laderen at den tåler begge. Du finner overganger på en plass som heter Karaoke.no eller noe slikt...nei jeg har ikke karaokedilla - var bare der jeg fant dem lettest, de hadde 3 for kr 99,- før.

    Comment


    • #3
      Takk for svar! Jeg så etter om det sto input 120-230V, som det ofte gjør, men det står bare 120, så da har jeg ikke så lyst til å prøve. Men at den gamle bare har 45ma ut har heller ikke noe å si? Må vel lade lenger kanskje.

      Comment


      • #4
        Nei da er det ikke verdt å prøve.
        batterikapasitet/ladestrøm(45ma)*1.4 = ladetid.

        Comment


        • #5
          Originally posted by endrema View Post
          Takk for svar! Jeg så etter om det sto input 120-230V, som det ofte gjør, men det står bare 120, så da har jeg ikke så lyst til å prøve. Men at den gamle bare har 45ma ut har heller ikke noe å si? Må vel lade lenger kanskje.
          Vanson voltage converter fra Clas Ohlson funker til mine apparater fra USA.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment

          Working...
          X