Announcement

Collapse
No announcement yet.

JR batteriplugger

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• JR batteriplugger

Trenger en JR batteriplugg for å lage en ladekabel til en LiPo transmitter-pakke (http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7346).

Batteriet kom ikke med den 'vanlige' Deans ladekontakten, men med en JST-XH balanseringstilkobling og JR/Futaba discharge tilkobling.

For å lade denne på min Bantam BC6, må jeg altså finne plugg som passer batteriets discharge plugg, og mekke en kabel til laderen. Noen som vet hvor jeg får tak i slike JR-plugger?

Enkleste er vel å bare kjøpe en servoforlenger med størst mulig dimensjon og sette på bananplugger.

Du kan få kjøpt ferdige ladekabler også hos f eks Elefun.
    http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000

Eller www.impx.no under batterier og ladere -> ladekabler.

Tror jeg vil ha et slikt batteri også......

mv
    Ola
    Last edited by Ola; 08-09-08, 18:37. Reason: drykkleif
    Ola
    Elverum Flyklubb Modell
    www.efkm.org

Comment

JR bruker ikke vanlig servokontakt på sender batterier.

Det enkleste er å ta en XH hunn der du lodder +/- til de ytterste kablene på balanseringspluggen så kan du lade uten å koble til eller for den saks skyld koble løs JR kontakten. Da løfter du bare pakka ut av radion og lader den liggende ved siden av radion, fortsatt tilkoblet.

Du finner en her som du ønsker
      http://www.radicalrc.com/shop/?shop=1&cat=100
      Last edited by Tintin; 08-09-08, 22:38.

Comment

Originally posted by Ola View Post
        Enkleste er vel å bare kjøpe en servoforlenger med størst mulig dimensjon og sette på bananplugger.

Du kan få kjøpt ferdige ladekabler også hos f eks Elefun.
        http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000

Eller www.impx.no under batterier og ladere -> ladekabler.

Tror jeg vil ha et slikt batteri også......

mv
        Ola
        En slik futaba-plugg/kabel er kanskje det enkleste i første omgang iallefall.

Uansett, du vil garantert like dette eller tilsvarende LiPo-batteri til senderen din! Fikk mitt batteri for snart 3 uker siden og har brukt det 8-9 ganger (0.5-1 times varighet pr gang) hittil. Spenningen har kun droppet fra 11.8V til 11.4V!! Ganske vilt, og du vil definitivt ikke tilbake til NiMh.

Regner med å bruke lagringsmodusen på min Bantam-lader når batteriet viser 10.5V. Med denne farten kan det ta litt tid Spørs hvordan batteriet oppfører seg når det blir kaldere i været da. Kan jo evt lage en skjøtekabel og ha batteriet mot kroppen på kalde dager...

Comment

Bare vær obs på at garantien ryker ved bruk ab LiPo i mange JR radioer, de tåler vistnok ikke den høyere spenningen.

Jeg tror ikke det vil bli noe problem om vinteren, siden du tar så lite ut av det, det er jo ikke snakk om 20C, akkurat
          Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

Originally posted by roadrune View Post
            Bare vær obs på at garantien ryker ved bruk ab LiPo i mange JR radioer, de tåler vistnok ikke den høyere spenningen.

Jeg tror ikke det vil bli noe problem om vinteren, siden du tar så lite ut av det, det er jo ikke snakk om 20C, akkurat
            Husk at når du topplader din normale batteripakke har du kanskje 11.8V i det du slår på senderen. Dette ramler fort ned mot 11.0V, men er likevel godt over 9.6V. Dette er spenninger MÅ senderen tåle. 'Storage' funksjonen til Bantam lader hver celle til 3.85V (11.55V for 3S), så jeg kan ikke begripe at dette skulle ta livet av senderen.

Sysler også med tanken på å modde spenningsregulatoren (http://www.dimensionengineering.com/...ektrum_mod.htm), bare for å garantert miste garantien

Har en US-importert X9303 2.4, og avstand til forhandler/verksted gjør at jeg neppe vil gjøre noe om det skulle bli behov for å benytte garantien.

Comment

Garanti?
              Den forsvant da radioen var ny og jeg flytta idle-up/flightmode svitsjen på 9X/9XII til "riktig sted".
              Ble en del lodding og forlengelse av kabler, men det var absolutt verdt bryet.

Kjeda meg på bussen i går så jeg leste litt i manualen til 12X. JR advarer mot nettopp å benytte 3S som senderpakker.

Den spenningsregulatoren virker spennende. Dersom en såpass liten mod kan medføre en halvering av strømtrekket.....

mvh
              Ola
              Ola
              Elverum Flyklubb Modell
              www.efkm.org

Comment

Det gjør de DSX9 manualen også. det har funket fint i min 9XII i ganske lang tid nå

Comment

Working...
                X