Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lader til LIPO Batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lader til LIPO Batteri

    Hei

    Har kjøpt meg tre brukte helikopter. blant annet 2 stk Art-tech Falcon helikopter, forgje eier benyttet en annen LIPO lader, enn den strøm kontakten som fulgte med. Så jeg må kjøpe meg en lader, som en kan plugge banan plugger inni, for så og lade lipo batteriene.

    Så er det noen som har en grei lader og anbefale til mitt bruk?

  • #2
    Bantam BC6 lader det meste, og kan brukes både på 12 og 230volt.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Den så da grei ut. Forgje eier av heliet hadde klippet ledningene og satt på banan plugger, som skulle gå til laderen. Er det inntak for dette på laderen`?

      Comment


      • #4
        Ja, det er det.
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Originally posted by roadrune View Post
          Ja, det er det.
          Hvordan er denne laderen i forhold til de de selger på elefun? Samme greiene? Eller er det noen fordeler eller bakdeler med laderene?

          Comment


          • #6
            Den er en direkte konkurent til denne fra Hyperion: Siden finnes ikke

            Begge laderne har masse tilhengere, der de fleste sier at sin lader er kjempebra, så uansett hvilken du velger, så blir du helt sikkrt fornøyd. Bare pass på å få med adaptere som passer til balanserings-kontakten på dine batteri, hvis du sier hvilke batteri du har, så kan vi hjelpe deg med det.

            Du kan også kikke på Hyperion sin Duo lader, som også lader alle batteri, opp til 6S-LiPo (samme som de andre) bare med mer Amper.
            Den lader to batteri samtidig (de må være like store), men koster det doble, i tillegg til at du må ha en 12-15V strømforsyning på helst 30A.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Originally posted by roadrune View Post
              Du kan også kikke på Hyperion sin Duo lader, som også lader alle batteri, opp til 6S-LiPo (samme som de andre) bare med mer Amper.
              Den lader to batteri samtidig (de må være like store), men koster det doble, i tillegg til at du må ha en 12-15V strømforsyning på helst 30A.
              Hvorfor helst 30A, når du kan lade på maks 2x10A? Har en 20A strømforsyning, men ikke en duo, ennå. Vil du komme for nært maks belasting på 2x10A?
              Trond Nilsen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tarpoon View Post
                Hvorfor helst 30A, når du kan lade på maks 2x10A? Har en 20A strømforsyning, men ikke en duo, ennå. Vil du komme for nært maks belasting på 2x10A?
                Fordi du kan lade 2x 5A (10A totalt) ved 25 volt, mens strømforsyningen leverer 20A ved ca 12volt.
                Det regnes også en del svinn.
                Oppgitt fra Hyperion på denne laderen, er minimum 27A ved 12v
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  hmm, ok, hadde håpet at denne ville holde: Siden finnes ikke. Powersupply 13,8V 20A
                  Trond Nilsen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tarpoon View Post
                    hmm, ok, hadde håpet at denne ville holde: Siden finnes ikke. Powersupply 13,8V 20A
                    Ikke la deg lure av produsent / leverandørenes marketing hype rundt antall Amper enheten kan levere.
                    Det er kun en ting som gjelder og det er hvor mange WATT (Volt ganger Amper) strømforsyningen og laderen kan levere / håndtere.
                    De fleste lavpris strømforsyningen som selge her i landet er noe billig Kina crap - de virker utmerket til enklere formål, men begynner men å belaste dem opp mot det maksimale de er spesifisert for blir det fryktelig varmt inne i dem - langt over hva de komponentene er spesifisert for (sett flere som leverer opp mot 20A uten vifte i boksen....) m.a.o. velg en PSU som gir deg den effekten du trenger med GOD margin!

                    Gjør noen enkle beregninger og du vil fort finne ut hva som passer sammen:

                    Du sa at du så på en PSU som kunne gi 13,8V og 20A, dette gir "teoretisk"(V*A=W) 13,8*20= 276 Watt
                    Vil du f.eks lade et 6 Selle (S) 5000mA batteri vil dette trekke Vmax = 6S * 4,2V=25,2V som gir 25,2V * 5A = 126W
                    Vet du i tillegg hvor mange Watt Laderen kan håndtere så kan du begynne og sammenlikne verdiene for å se om disse passer sammen.

                    For og være på den sikkre siden så ta og legg inn en sikkerhetmargin på ca 10%

                    Tommelfinger regel:
                    Strømforsyning må kunne levere mer effekt enn Laderen som igjen må kunne levere mer enn hva batteriet trekker under ladning
                    (hvis batteriet trekker 126W under lading bør laderen kunne gi ca 140W og strømforsyningen må kunne gi ca 155W

                    Har sett flere som setter inn et bilbatteri som erstatter for 220V strømforsyningen - noe som fungerer helt utmerket hvis du har plass til det.

                    Hyperion sin DUO lader er en utmerket lader, jeg har bare en innvending mot den og det er at den har kun inntak fra en strømkilde - det betyr at man må ut å kjøpe en kraftig dyr strømforsyning istedenfor 2 mindre som som regel er langt enklere og billigere (men dette er min mening )
                    Last edited by Quadrocopter; 14-09-08, 15:54. Reason: typo

                    Comment


                    • #11
                      Det var sent igår, og noen øl hadde endt sitt liv hos meg, så jeg kom ikke med ett godt svar....

                      Det Quadrocotper sier er helt riktig, men jeg kan legge til at Duo laderen trekker 360W på max.
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Da har jeg fått tatt bilder av ladekablene og batteriene, slik at dere kunne fortelle meg hvilken balanserings kontakt jeg burde ha:









                        Slik er det gjort på alle kontaktene som skulle gått til en stikkkontakt lader, er klippet og satt på banan plugger:



                        Legger ved et bilde av heliene som skal bli offer for Lars martin lærer seg å fyke helikopter:



                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tarpoon View Post
                          hmm, ok, hadde håpet at denne ville holde: Siden finnes ikke. Powersupply 13,8V 20A
                          Jeg har den strømforsyningen og lader 2x5000 mAh (6S)-batterier på 1C samtidig. Det fungerer fint hos meg, men det er mulig jeg har oversett noe?
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            Siden finnes ikke

                            Jeg kommer nok til å gå for denne. men hva mer trenger jeg for å kunne lade?

                            Balanseringsplugger er det noe jeg må ha? Eller går det fint så lenge jeg har ladekabler med bananplugger ?

                            Comment


                            • #15
                              Jeg får ikke sett bildene av kontaktene her på jobben men,

                              Ja du bør ha balanseringskontakter. Laderen du kjøper på elefun har slike balanseringsbrett slik at den passer til batterier med forskjellig antall celler, men ikke til alle de forskjellige balanseringskontakt-typene som nesten er like mange som antall batteriprodusenter på markedet.

                              Så det du trenger å gjøre når du bestiller deg laderen, er å bestille deg kontakt med "samme navn" som det du har på batteriene dine.

                              Jeg som for eksempel mangler en slik "bro" til mine Thunderpower batterier hadde kjøpt meg denne:
                              Hyperion LBA10 2S-6S Adapter TP/FP

                              Og som det står i produktbeskrivelsen så:
                              TP: fit recent THUNDERPOWER and all FLIGHTPOWER* packs from 2S to 6S.

                              Håper det hjalp.
                              Honeybee CP 2

                              Comment

                              Working...
                              X