Unconfigured Ad

Collapse

Lipo vs kong vinter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Lipo vs kong vinter

Har erfaring med lipo og rc fly på vinteren, men angående lipo i sender er den null. Duger lipo bra når gradestokken er rundt 10 minus?

Noen som vet, som har prøvd med nyere lipo senderbatterier?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Jeg brukte det i fjor, gikk bra det, men jeg står da heller ikke på stripa i timevis. Jeg kommer flyr tomt og går, sjelden mer enn 1 time - etter det er det ikke noe fres på gammelmannskonsentrasjonen... Radiovott er kjekt...

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Brukte LiPo i senderen (JR9xII) i hele vinter uten noen problemer, merket heller ikke noen reduksjon i levetiden på batteriet.
      Tror ikke jeg var ute i noe kaldere enn 4-5 minus (en Oslo vinter blir aldri så kald....)

Vanlige motor LiPo'er liker seg definitivt ikke ute i -15 uten at de er oppvarmet først.

Har ikke tenkt på problemstillingen men den er interessant så jeg får vel hive senderen inn i fryseren for en liten test.

Fløy siste del av vinteren med en radiowarm + en Biltema håndvarmer inne i den, noe som absolutt kan anbefales.

Comment

• Soarer
        • Mar 2005
        • 1856

Bra saker
        Har nettopp bestillt et 2 cellers 4900 mAh Polyquest til MpX 4000 senderen min. Helt perfekt med 2 celler, da den har 8 V som max.
        Da blir det ordning vettu
        Mvh
        Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• jj
          • Nov 2002
          • 1327

De fleste Lipo celler tåler bruk under 0 grader, men noen merker liker det ikke. Spesiellt utsatt er de om du har god kjøling (feks i ett helikopter).
          Noen merker kan sågar brukes i minus 20 (dog med noe redusert kapasitet).

Det viktigste du skal legge merke til er at når pakken innvendig har kommet under 0 grader vil den ikke ta imot lading. Spenningen stiger raskt og laderen tror den er ferdig ladet. De som bruker Lipo som mottagerbatteri må tenke spesiellt på dette. Gikk en 3+ meter modell på Fagernes Flyshow for ett par år siden... Modellen var lagret i henger over natten og satt på lading neste morgen...

Så det er ikke noe fasit svar på dette, grunnet forskjellene på merker. Og ikke gå i fella å les om de forskjellige spec på nett. Test selv!

PS LiIon og A123 har mye samme problem...
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

Comment

• TheBirg
            • Jan 2004
            • 692

Man kan også gå med batteriene på innerlomma eller en eller annen lomme, da har de fin temperatur til å fly med.
            Ønsker dere en god dag på feltet !
            Birger Mork

Mine besittelser :
            Flygreier (Massevis)
            Heligreier (En Mini Titan)
            Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• syver
              • Aug 2009
              • 914

nå er denne tråden to år gammel så spørsmålet er om følgende gjelder fortsatt?eller har det skjedd ting på lipo fronten?ble litt urolig nå med tanke på å prøve lipo på motager.
              Originally posted by jj
              De fleste Lipo celler tåler bruk under 0 grader, men noen merker liker det ikke. Spesiellt utsatt er de om du har god kjøling (feks i ett helikopter).
              Noen merker kan sågar brukes i minus 20 (dog med noe redusert kapasitet).

Det viktigste du skal legge merke til er at når pakken innvendig har kommet under 0 grader vil den ikke ta imot lading. Spenningen stiger raskt og laderen tror den er ferdig ladet. De som bruker Lipo som mottagerbatteri må tenke spesiellt på dette. Gikk en 3+ meter modell på Fagernes Flyshow for ett par år siden... Modellen var lagret i henger over natten og satt på lading neste morgen...

Så det er ikke noe fasit svar på dette, grunnet forskjellene på merker. Og ikke gå i fella å les om de forskjellige spec på nett. Test selv!

PS LiIon og A123 har mye samme problem...
              Terje syvertsen
              www.ModumModellSportklubb.com
              3dhs edge mintor 38
              C-arf edge dle 111 v3.
              C-ARF extra 330l da 100.

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by syver
                nå er denne tråden to år gammel så spørsmålet er om følgende gjelder fortsatt?eller har det skjedd ting på lipo fronten?ble litt urolig nå med tanke på å prøve lipo på motager.
                Kvaliteten i kulde er blitt noe bedre med årene men etter å ha gjort en fryser test -18°C i fjor på noen av de forskjellige LiPo pakkene jeg hadde - med nedslående resultat - så måtte jeg bare ta en sjekke runde hos produsentene og Enerland var veldig villig til å svare (hentet fra en annen tråd)

Det er enorm forskjell mellom LiPo og LiFe(A123)

Her er spesifikasjonene på bruksområde som kommer fra en av verdens største LiPo/LiFe produsent (Enerland som blant annet leverer PolyQuest)

For LiPo spesifiserer de "operating ambient temperatur" til 0° til +60°C
                For A123 spesifiserer de "operating ambient temperatur" til -30° til +60°C
                Hvor ambient temperatur er temperaturen i miljøet rundt batteriet!
                Husk at dette er på batterier som har ligget "lenge" i kulden å blitt gjennomkalde!

På Rx-batterier får du heller ikke noe hjelp av egenprodusert varme i batteriet (indremotstand) siden det nesten ikke trekkes noe strøm ut av dem.

Men skal du være sikker så gjør en test på egenhånd - legg den fulladete batteri pakka i en tett pose i fryseren.
                Etter 3 - 4 timer tar du den ut å måler spenningen med en gang - har spenningen gått ned "betraktelig" så har du en utfordring i kulden!

Comment

• jotto
                  • Jul 2007
                  • 3060

Jeg fløy med 5000 mAh-mottakerpakke på T-Rex 700N i fjor vinter ned til -20. Det fungerte greit sålenge jeg passet på spenningsindikatoren, men spenningen falt mye raskere enn på sommeren.

Konklusjonen min var at det fungerte greit, men jeg hadde med meg flere mottakerbatterier på stripa slik at jeg bare fløy noen få turer per batteri. På sommeren fløy jeg hele dagen på et slikt batteri.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Lars N
                    Moderator
                    • Apr 2002
                    • 2891

Hmmm takk USA and noen andre land at de fortsatt selger den fæle ikke miljøvennlige NiCd....
                    Lars Norberg

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Originally posted by Lars N
                      Hmmm takk USA and noen andre land at de fortsatt selger den fæle ikke miljøvennlige NiCd....
                      NiCd hadde jeg ikke vurdert en gang - den batteritypen er historie. Skal du bruke Nikkel baserte batterier så bruk NiMH.
                      A123 (LiFePO4) er veldig bra!

Holder Rx-batteriet rom eller lunken bil temperatur så vil det ta lang tid før den interne temperaturen når omgivelse temperaturen selv om denne skulle være -15 eller mer.

Comment

• syver
                        • Aug 2009
                        • 914

ok,sjekker hvor mye de taper seg med å putte dem i frysa,fins det "voltspy"til lipo som jeg kan koble på balanseringskontakten som kan stå på når jeg flyr?.vil gjerne høre hvilke erfaringer dere som bruker lipo på motager har på vinterstid.jeg er ikke å flyr hvis det kryper under -10.
                        Terje syvertsen
                        www.ModumModellSportklubb.com
                        3dhs edge mintor 38
                        C-arf edge dle 111 v3.
                        C-ARF extra 330l da 100.

Comment

• Lars N
                          Moderator
                          • Apr 2002
                          • 2891

Originally posted by Quadrocopter
                          NiCd hadde jeg ikke vurdert en gang - den batteritypen er historie. Skal du bruke Nikkel baserte batterier så bruk NiMH.
                          A123 (LiFePO4) er veldig bra!

Holder Rx-batteriet rom eller lunken bil temperatur så vil det ta lang tid før den interne temperaturen når omgivelse temperaturen selv om denne skulle være -15 eller mer.
                          Hvorfor det? Greit nok gammel teknikk, men du bruker jo fungerer Jo utmerket i kulden, kan tømmes helt og lades fort uten å ta skade. Slapp utladingskurve så man slipper å gå tom på et blunk:P
                          Lars Norberg

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Originally posted by Lars N
                            Hvorfor det? Greit nok gammel teknikk, men du bruker jo fungerer Jo utmerket i kulden, kan tømmes helt og lades fort uten å ta skade. Slapp utladingskurve så man slipper å gå tom på et blunk:P
                            NiMH har alle de fordelene du nevner over og i motsetting til NiCd batterier så kan NiMH batterier lades/utlades en mengde ganger uten å ta skade (minne effekten).
                            Videre slipper du å bestille NiCd batterier fra USA eller en eller et annet land som ikke forholder seg til RoHS.

Om du trenger mye strøm til kraftige (digitale) servoer eller at batteriene må være lette å små, så er det ikke mange andre valg enn en eller annen Litium (Lixx) type.
                            Last edited by Quadrocopter; 15-12-10, 11:18.

Comment

Working...