Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Har erfaring med lipo og rc fly på vinteren, men angående lipo i sender er den null. Duger lipo bra når gradestokken er rundt 10 minus?
Noen som vet, som har prøvd med nyere lipo senderbatterier?
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Jeg brukte det i fjor, gikk bra det, men jeg står da heller ikke på stripa i timevis. Jeg kommer flyr tomt og går, sjelden mer enn 1 time - etter det er det ikke noe fres på gammelmannskonsentrasjonen... Radiovott er kjekt...
Brukte LiPo i senderen (JR9xII) i hele vinter uten noen problemer, merket heller ikke noen reduksjon i levetiden på batteriet.
Tror ikke jeg var ute i noe kaldere enn 4-5 minus (en Oslo vinter blir aldri så kald....)
Vanlige motor LiPo'er liker seg definitivt ikke ute i -15 uten at de er oppvarmet først.
Har ikke tenkt på problemstillingen men den er interessant så jeg får vel hive senderen inn i fryseren for en liten test.
Fløy siste del av vinteren med en radiowarm + en Biltema håndvarmer inne i den, noe som absolutt kan anbefales.
Bra saker
Har nettopp bestillt et 2 cellers 4900 mAh Polyquest til MpX 4000 senderen min. Helt perfekt med 2 celler, da den har 8 V som max.
Da blir det ordning vettu
Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.
De fleste Lipo celler tåler bruk under 0 grader, men noen merker liker det ikke. Spesiellt utsatt er de om du har god kjøling (feks i ett helikopter).
Noen merker kan sågar brukes i minus 20 (dog med noe redusert kapasitet).
Det viktigste du skal legge merke til er at når pakken innvendig har kommet under 0 grader vil den ikke ta imot lading. Spenningen stiger raskt og laderen tror den er ferdig ladet. De som bruker Lipo som mottagerbatteri må tenke spesiellt på dette. Gikk en 3+ meter modell på Fagernes Flyshow for ett par år siden... Modellen var lagret i henger over natten og satt på lading neste morgen...
Så det er ikke noe fasit svar på dette, grunnet forskjellene på merker. Og ikke gå i fella å les om de forskjellige spec på nett. Test selv!
nå er denne tråden to år gammel så spørsmålet er om følgende gjelder fortsatt?eller har det skjedd ting på lipo fronten?ble litt urolig nå med tanke på å prøve lipo på motager.
Originally posted by jj
De fleste Lipo celler tåler bruk under 0 grader, men noen merker liker det ikke. Spesiellt utsatt er de om du har god kjøling (feks i ett helikopter).
Noen merker kan sågar brukes i minus 20 (dog med noe redusert kapasitet).
Det viktigste du skal legge merke til er at når pakken innvendig har kommet under 0 grader vil den ikke ta imot lading. Spenningen stiger raskt og laderen tror den er ferdig ladet. De som bruker Lipo som mottagerbatteri må tenke spesiellt på dette. Gikk en 3+ meter modell på Fagernes Flyshow for ett par år siden... Modellen var lagret i henger over natten og satt på lading neste morgen...
Så det er ikke noe fasit svar på dette, grunnet forskjellene på merker. Og ikke gå i fella å les om de forskjellige spec på nett. Test selv!
nå er denne tråden to år gammel så spørsmålet er om følgende gjelder fortsatt?eller har det skjedd ting på lipo fronten?ble litt urolig nå med tanke på å prøve lipo på motager.
Kvaliteten i kulde er blitt noe bedre med årene men etter å ha gjort en fryser test -18°C i fjor på noen av de forskjellige LiPo pakkene jeg hadde - med nedslående resultat - så måtte jeg bare ta en sjekke runde hos produsentene og Enerland var veldig villig til å svare (hentet fra en annen tråd)
Det er enorm forskjell mellom LiPo og LiFe(A123)
Her er spesifikasjonene på bruksområde som kommer fra en av verdens største LiPo/LiFe produsent (Enerland som blant annet leverer PolyQuest)
For LiPo spesifiserer de "operating ambient temperatur" til 0° til +60°C
For A123 spesifiserer de "operating ambient temperatur" til -30° til +60°C
Hvor ambient temperatur er temperaturen i miljøet rundt batteriet!
Husk at dette er på batterier som har ligget "lenge" i kulden å blitt gjennomkalde!
På Rx-batterier får du heller ikke noe hjelp av egenprodusert varme i batteriet (indremotstand) siden det nesten ikke trekkes noe strøm ut av dem.
Men skal du være sikker så gjør en test på egenhånd - legg den fulladete batteri pakka i en tett pose i fryseren.
Etter 3 - 4 timer tar du den ut å måler spenningen med en gang - har spenningen gått ned "betraktelig" så har du en utfordring i kulden!
Jeg fløy med 5000 mAh-mottakerpakke på T-Rex 700N i fjor vinter ned til -20. Det fungerte greit sålenge jeg passet på spenningsindikatoren, men spenningen falt mye raskere enn på sommeren.
Konklusjonen min var at det fungerte greit, men jeg hadde med meg flere mottakerbatterier på stripa slik at jeg bare fløy noen få turer per batteri. På sommeren fløy jeg hele dagen på et slikt batteri.
Hmmm takk USA and noen andre land at de fortsatt selger den fæle ikke miljøvennlige NiCd....
NiCd hadde jeg ikke vurdert en gang - den batteritypen er historie. Skal du bruke Nikkel baserte batterier så bruk NiMH.
A123 (LiFePO4) er veldig bra!
Holder Rx-batteriet rom eller lunken bil temperatur så vil det ta lang tid før den interne temperaturen når omgivelse temperaturen selv om denne skulle være -15 eller mer.
ok,sjekker hvor mye de taper seg med å putte dem i frysa,fins det "voltspy"til lipo som jeg kan koble på balanseringskontakten som kan stå på når jeg flyr?.vil gjerne høre hvilke erfaringer dere som bruker lipo på motager har på vinterstid.jeg er ikke å flyr hvis det kryper under -10.
NiCd hadde jeg ikke vurdert en gang - den batteritypen er historie. Skal du bruke Nikkel baserte batterier så bruk NiMH.
A123 (LiFePO4) er veldig bra!
Holder Rx-batteriet rom eller lunken bil temperatur så vil det ta lang tid før den interne temperaturen når omgivelse temperaturen selv om denne skulle være -15 eller mer.
Hvorfor det? Greit nok gammel teknikk, men du bruker jo fungerer Jo utmerket i kulden, kan tømmes helt og lades fort uten å ta skade. Slapp utladingskurve så man slipper å gå tom på et blunk:P
Hvorfor det? Greit nok gammel teknikk, men du bruker jo fungerer Jo utmerket i kulden, kan tømmes helt og lades fort uten å ta skade. Slapp utladingskurve så man slipper å gå tom på et blunk:P
NiMH har alle de fordelene du nevner over og i motsetting til NiCd batterier så kan NiMH batterier lades/utlades en mengde ganger uten å ta skade (minne effekten).
Videre slipper du å bestille NiCd batterier fra USA eller en eller et annet land som ikke forholder seg til RoHS.
Om du trenger mye strøm til kraftige (digitale) servoer eller at batteriene må være lette å små, så er det ikke mange andre valg enn en eller annen Litium (Lixx) type.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment