Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maks volt for mottakerbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maks volt for mottakerbatteri

    Sitter og lader en batteripakke på 1000 mAh med max 0,1 A for å bli kjent med min nye lader (G.T. Power A-6). Det er en sk. 4,8 volts mottakerpakke fra Futaba (NR-4RB).

    Nå er laderen oppe i ca 5,70 volt. Bør jeg skru av nå for å hindre skade? Deltapeaken har ennå ikke slått inn (laderen har en trigger voltage på 12 mV pr celle, jf. instruksjonsboka).

    Håper på et kjapt svar her, siden jeg er litt i tvil nå og spenningen øker.

    nixxon

  • #2
    Originally posted by nixxon View Post
    Sitter og lader en batteripakke på 1000 mAh med max 0,1 A for å bli kjent med min nye lader (G.T. Power A-6). Det er en sk. 4,8 volts mottakerpakke fra Futaba (NR-4RB).

    Nå er laderen oppe i ca 5,70 volt. Bør jeg skru av nå for å hindre skade? Deltapeaken har ennå ikke slått inn (laderen har en trigger voltage på 12 mV pr celle, jf. instruksjonsboka).

    Håper på et kjapt svar her, siden jeg er litt i tvil nå og spenningen øker.

    nixxon
    Nå nærmer det seg 5,8 volt (1,45 Volt pr celle) --> Skrur av nå.

    (laderen sier 5,77 V og Watt's Up sier 5,79 V)

    Comment


    • #3
      Dette hørtes litt merkelig høyt ut for en 4,8volt pakke. Ville regnet med at denne skulle kutte ladingen på ca 5,4 volt.
      Er det Nicd eller Nimh?
      Skyt meg hvis jeg tar feil nå men : Mener å huske at Nimh har litt høyere spenning på nyladet batt pakke!

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Det er NiCd ja. Futaba NR-4RB, "Made in Hong-Kong", 4.8Volt, 1000 mAh, Charging 100 mA - 15 hours, Quick charge 1,5 A - 1 hours

        4,8 volt = 1,2 volt / celle
        5,2 volt = 1,3 volt / celle
        5,6 volt = 1,4 volt / celle

        Det hele sluttet på:

        5,88 volt = 1,47 volt / celle

        Comment


        • #5
          Tror ikke det er noe problem. Mine 8 cellers sender pakker går glatt opp i 12 volt under lading.

          Comment


          • #6
            Helt normalt. En må jo ha høyere spenning ut på laderen enn det pakken har ellers går jo strømmen feil vei. En nyladet pakke har vel en hvile spenning på rundt 1,3 - 1,4 per cell så da må spenningen over for at det skal gå strøm. Ved konstant strøm lading på 1C overgår laderen ofte 1,5 også. Det kommer jo litt an på softwaren i laderen, men mange ladere vil dytte på 1 amp hvis du manuelt ber om 1 amp i nicd/nimh program. Dette er jo ikke optimalt, men disse batteriene er jo svært robust. Dette skjer ikke i lixx program da laderen går fra konstant strøm til konstant spenning når spenningen blir høy nok. Dette skjer som regel kun i automat programmene på nicd/nimh, litt avhengig av hvilken lader du bruker.

            Comment

            Working...
            X