Announcement

Collapse
No announcement yet.

S eller P?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • S eller P?

    Jeg skal lage en holder for lading av 4aaa batterier, og lurer da på om det er best å koble i S eller P?

    Jeg innbiller meg at P er best, at det da vil fungere som en slags balansering?

    Den skal brukes både til NiMh og LiIon.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

  • #2
    Originally posted by roadrune View Post
    Jeg innbiller meg at P er best, at det da vil fungere som en slags balansering?
    Om du lader sellene i paralell, vil alle sellene ha samme påtrykt spenning uavhengig hvor mye strøm som er på batteriet, når du starter ladingen, her vil jeg tro det er fare for å overlade evntuelle enkeltseller.

    Om du lader sellene i serie, vil totalt påtrykt spenning fordele seg med "ujevnt" spenningsfall over hver selle i seriekoblingen, alt ettersom hvilken tilstand sella er i. Så vil tro dette er den beste veien å gå. I dette tilfellet vil du få en form for ballansering.
    Last edited by royalevo; 08-11-08, 20:40.
    ------------------

    PA Bad Boy med ASP46
    H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
    E-Flite Taylorcraft
    T-rex 450Sport
    Cessna Cardinal on floates (EPP)

    Comment


    • #3
      Kan du forklare litt klarere (med teskje) hvorfor de kan overlades i 1s4p?

      Siden laderen da bare leverer nok spenning til en celle, hvorfor kan de overlades?
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Kommer vel an på hvilken lader du har. Men om du paralellkobler feks, 4 seller i en batteripakke der en selle er fullladet og to er halvladet og en er tom. Setter denne "pakka" på lading. Laderen vil nå legge hele sin påtrykte spenning på alle seller, også den sellen som allerede er fullaldet, denne sella kan nå teoretisk sett bli overladet. I en serie kobling vil spenningen over hver selle være avhengig av indre motstand i sella, samt hvor høy spenning sella har (Hvor oppladet denne er) Om en selle er fulladet i en slik kombinasjon, vil spenningsfallet over denne sella bli mindre, en over de sellene som er halvfulle.

        Er ikke så lett å forklare det på en enkel måte. kanskje andre her inne på forumet har en enklere måte å formidle det på
        Last edited by royalevo; 08-11-08, 20:42.
        ------------------

        PA Bad Boy med ASP46
        H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
        E-Flite Taylorcraft
        T-rex 450Sport
        Cessna Cardinal on floates (EPP)

        Comment


        • #5
          Du har sikkert rett, men jeg hadde trodd de cellene som var fulle avviste strømmen, mens de tomme ville suge den til seg....

          Jeg har to ladere, en Hyperion duo, og en Bantam BC6, sistnevnte kommer nok til å bli brukt til dette, siden den kan cycle.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by royalevo View Post
            Om du lader sellene i paralell, vil alle sellene ha samme påtrykt spenning uavhengig hvor mye strøm som er på batteriet, når du starter ladingen, her vil jeg tro det er fare for å overlade evntuelle enkeltseller.

            Om du lader sellene i serie, vil totalt påtrykt spenning fordele seg med "ujevnt" spenningsfall over hver selle i seriekoblingen, alt ettersom hvilken tilstand sella er i. Så vil tro dette er den beste veien å gå. I dette tilfellet vil du få en form for ballansering.
            Min logikk sier at det er omvendt av hva du sier. Hvis du parallellkobler 4 celler med forskjellig spenning, vil de cellene med høy spenning blø over på de med mindre spenning (de vil i prinsippet hjelpe laderen med å lade de cellene som har mindre spenning). Lader du 4 celler i serie, vil ikke cellene ha noen mulighet til å blø over på hverandre.
            Lars Henrik Kjølberg

            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

            Klubber:
            Jets of Norway
            Nittedal modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by larshkj View Post
              Min logikk sier at det er omvendt av hva du sier. Hvis du parallellkobler 4 celler med forskjellig spenning, vil de cellene med høy spenning blø over på de med mindre spenning (de vil i prinsippet hjelpe laderen med å lade de cellene som har mindre spenning). Lader du 4 celler i serie, vil ikke cellene ha noen mulighet til å blø over på hverandre.
              Det var det jeg også trodde, jeg klarte bare ikke å forklare det så godt
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                Men hvorfor kobler du ikke bare til en balanseringskontakt på holderen du skal lage da?
                Parallell er forresten det beste , ihvertfall om du ikke lader med så veldig høy ladestrøm...
                Last edited by Heliman; 09-11-08, 09:42.
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

                Team Visa...

                Comment


                • #9
                  Dette er iike LiPo - roadrune spør om bl.a. NiMh!
                  Hvis du sjekke produsentenes data blad så sier de at NiMh bør ikke lades i parallell, se denne linken for mer info

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Dette er iike LiPo - roadrune spør om bl.a. NiMh!
                    Hvis du sjekke produsentenes data blad så sier de at NiMh bør ikke lades i parallell, se denne linken for mer info
                    Ok, så for å si det enkelt: Nixx i serie, og Lixx i parallell?
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Dette er iike LiPo - roadrune spør om bl.a. NiMh!
                      Hvis du sjekke produsentenes data blad så sier de at NiMh bør ikke lades i parallell, se denne linken for mer info
                      Takk for nyttig link!
                      Lars Henrik Kjølberg

                      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                      Klubber:
                      Jets of Norway
                      Nittedal modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by roadrune View Post
                        Ok, så for å si det enkelt: Nixx i serie, og Lixx i parallell?
                        Jeg ville sagt at serie er best hva angår alle typer batterier, ikke bare Nixx. Men klart om du har balanseringsplugg, slik som på mange LIxx pakker, så betyr det ikke noe hvordan pakken er konfigurert, da vil jo alle seller bli tidvis individuellt ladet, intil de er fulladet.

                        En annen bakdel med å paralellkoble seller er at det er vanskelig å "Matche" sellene helt perfekt, så en kan lett få interne strømmer i pakka, som medfører at pakka lader seg ut på egenhånd,fortere en nødvendig. (Som dere selv sier tidligere i tråden, de sellene med høyest spenning blør av seg til de som har lavest spenning)
                        ------------------

                        PA Bad Boy med ASP46
                        H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                        E-Flite Taylorcraft
                        T-rex 450Sport
                        Cessna Cardinal on floates (EPP)

                        Comment


                        • #13
                          Her er en fin måte å parallell-lade mindre LiPo pakker på:
                          RC Groups - View Single Post - iCharger 1010B+, 106B+, 208B, 206B, 306B and 3010B
                          Lars Henrik Kjølberg

                          http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                          Klubber:
                          Jets of Norway
                          Nittedal modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Det har vel kanskje også betydning hva slags celler som lades sammen. Det er en kjent sak at celler som skal stå paralelt må være helt like både hva gjelder volt og ampere ellers vil de blø til hverandre og vil ødelegge hverandre. Normalt bør batteriene være av samme merke og samme produksjonsserie (dvs. produsert på samme tid) og bør være koplet sammen fra de var nye slik at de har hatt lik belastning hele tiden. Da er sannsynligheten størst for at batteiene i pakken er like over lengre tid.

                            Hvorvidt det også kan ha betydning når de lades er jeg mer usikker på. En måte å løse dette på kan kanskje være å alltid cycle batteriene slik at de alltid er likt utladet før de lades. Da antar jeg at paralelt kan være en fordel, fordi batteriene vil blø til hverandre inntil de er tilnærmet like i V.

                            Erik

                            Comment


                            • #15
                              Etter som jeg har lest i diverse tråder på RCGroups er det ikke så veldig viktig at pakkene er helt like ved parallell-lading av LiPo. Men ved serielading er det viktig at batteripakkene er like.
                              Jeg er lagt fra noen ekspert på området, dette er bare noe jeg har lest meg til. Julez på RCGroups virker som en smart kar, og han sverger til parallell-lading.
                              Lars Henrik Kjølberg

                              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                              Klubber:
                              Jets of Norway
                              Nittedal modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X