Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fromeco Iron Corps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fromeco Iron Corps

    Hei! Titter på fromeco sine Iron Corps i 2400mAh størrelse.

    Siden finnes ikke

    På sidene står det at de ligner A123-cellene i kjemien, men er ikke identiske med tanke på å kunne levere veldig høy ampere. Har skjønt at et stort argument er at de kan hurtiglades i motsetning til LiPo. Men hvor mange C kan de lades på? Regner med at det "sunnest" å gå for så lav C som mulig, men snakker vi 2C eller 4C? Noen som vet?

    Ser på forumet at noen bruker Bly-programmet til A123. Er dette gjengs oppfatning? Eller er A123-program det eneste som er akseptabelt?

    Fromeco 8-Ball funker da ikke på Iron Corps, så her må man lade opp tidlig, og telle antall mAh som har blitt dyttet inn? Og så bare sette opp en timer på radioen etter litt regning? Hvor mange prosent av kapasiteten/spenningen skal være igjen når pakken er tom?

    Siste ting: Trenger en ny lader, men er usikker på om jeg bør prioritere en lader som takler 2C eller mer når det gjelder hurtiglading av LiPO. Er hurtiglading av LiPO "up and coming", eller blir det A123 fremover? Noen som vil tørre å synse litt?

    Flyr utelukkende nitro, så dette blir kun til Tx-Rx-batterier.

    Noen av dere vil sikkert si at noe/alt har blitt mer eller mindre bevart tidligere, men siden Fromeco hevder at de har samme kjemi som A123, men ellers ikke har samme egenskapene, så blir jeg litt skeptisk.
    Last edited by johanngj; 17-11-08, 07:04. Reason: leif
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

  • #2
    Fromeco sine nettsider står det: Max Charge Rate 8 amps.
    Jeg bruker selv A123 som RX batteri i mitt heli. Jeg har prøvd meg frem og funnet ut hvor mange turer som er forsvarlig å fly før jeg lader. Jeg lader etter hver femte tur. Kan kanskje tyne 7turer ut av batteriet, men greit å litt å gå på siden utladningskurven på A123 er nesten helt flat helt til batteriet plutselig er tomt. Så man får liten forsvarsel på att batteriet snart er tomt.
    Terje Fagermoen
    Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
    Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

    Comment


    • #3
      Hei,

      Har selv A123 batteri i min 90. Jeg flyr lett 6 turer på mitt 4600 mah. Har ikke testet hvor mange turer jeg egentlig klarer, men jeg bruker vel mellom 200-300 mah pr. tur (da med 3 8718 servoer, 611 m/BLS251 og 9550 som throttle servo).

      Jeg har også hørt at man kan lade A123 med bly-program, men jeg bruker selv Hyperion sin lader som har A123 program. Jeg lader vel på 10A på mitt batteri (ettersom laderen min ikke klarer å levere mer). Dette er en av fordelen med A123 at du kan mishandle dem uten at de tar skade.

      Skulle jeg ha valgt lader i dag, for å lade A123, så ville jeg ha hatt en lader som kan levere mer en 2C. Men det fungerer selvfølgelig, og du må nesten vurdere hvor mye penger du ønsker å bruke. Hør hørt noe om at Hobby City har billige ladere som klarer å levere ganske mye. Du kan jo sjekke.

      De batteriene som du nevner tror jeg er fordi Fromeco ikke fikk tak i A123 celler. Dette har nok ordnet seg nå. Batteriet du nevner hadde jeg, men problemet med form-faktoren i forhold til mitt heli. Jeg bruker derfor A123 System sine batterier.

      Det jeg selv er usikker på er hvordan disse tåler kulde. Det vil vise seg.

      Når det gjelder testing (type 8-ball tester) så har Fromeco laget en Wheesler (!!). Denne måler mah som går igjennom. Dermed har du kontroll hvor mye du har brukt. Litt mer sofistikert sammenlignet med å bare se på laderen.

      Håper dette var til noe hjelp.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment

      Working...
      X