Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor kan jeg få tak i skikkelige Ni-Cd celler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor kan jeg få tak i skikkelige Ni-Cd celler?

    Jeg merker at det begynner å bli verre å få tak i gode Ni-Cd celler .
    Jeg er på jakt etter celler eller 4,8V pakker som er rundt 2400mAh.
    Noen som vet hvor jeg kan få tak i Ni-Cd nå?
    Last edited by nybegunda; 15-12-08, 00:17. Reason: forsøk på å gjøre overskriften tydeligere
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Norwegian modellers har fremdeles løse Ni-Cd celler.

    Comment


    • #3
      Tja så litt rundt på norske sidene , så litt utsolgt ut eller ikke hadde noe inne.. Jaja men vet at cyberheli har inn ni-cd 2400 Sanyo 4.8 til rund 30 $ . Funker bra dem. Send eddie en mail så hjelper han deg sikkert.
      Tom Jonny Pettersen
      http://www.bodomfk.no

      Comment


      • #4
        Tower Hobbies i USA har løse Sanyo Ni-cd celler i mange størrelser opp til 3ah.

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Bare vær klar over at Sanyo nå har sluttet å produsere NiCd, så det som finnes på markedet er definitivt slutten (av det merket).
          NiCd er så miljøbelastende at videre produksjon av andre ikke kan påregnes.
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #6
            Prøv hos www.rcpartner.no
            Svein-Tore Gundersen

            Graupner MC32 Hott V2
            Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
            Sbach 342 DA 50
            3dhs Slick 89 Elektro
            Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
            Jet Legend F-15 (simjet 3000)
            Retrojet 75 (Simjet 1910)
            Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
            Byron Corsair

            Comment


            • #7
              Må det være NiCd? Noen spesiell grunn til det i så fall?

              Om ikke så finnes det jo NiMh-celler som gjør jobben greit også. Se f,eks denne: Predator F3F - byggeblogg / erfaringer - (MFN) ModellflyNytt.no
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #8
                Originally posted by torgust View Post
                Må det være NiCd? Noen spesiell grunn til det i så fall?

                Om ikke så finnes det jo NiMh-celler som gjør jobben greit også. Se f,eks denne: Predator F3F - byggeblogg / erfaringer - (MFN) ModellflyNytt.no
                Hei igjen!
                Tusen takk for mange gode svar
                NiMh celler har skremt meg ved et par anledninger i sterk kulde og jeg har etter dette konsekvent benyttet Sanyo NiCd i rx pakker ved flyving med strømkrevende modeller på vinteren.
                Om sommeren flyr jeg oftest mindre modeller og har benyttet NiMh uten bekymringer.
                Jeg er klar over at NiCd ikke er bra for miljøet, men de virker dessverre så godt at jeg tiltrekkes de allikevel. Jeg får levere de inn på riktig vis den dagen de skal kasseres. Når det en gang er slutt på NiCd så er det jo slutt og da er det jo kjekt å høre at Det finnes NiMh celler som erfarene piloter anbefaler.
                Jeg får lese litt om disse Eneloop cellene til Sanyo rundt om før jeg bestemmer meg. Kan noen svare meg på om de er like gode som NiCd i kulde?
                Tor Helseth
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  mener leikvold dogfighetrs selger de sellene du er på utkikk etter

                  Tor Andersen
                  Oi en perfekt landing

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by nybegunda View Post
                    Kan noen svare meg på om de er like gode som NiCd i kulde?

                    Har ikke egen erfaring med dem... enda.
                    I følge produsenten skal de holde god ytelse ned til -10 grader Celcius.

                    Jeg kommer til å kjøpe slike til mine modeller fremover i alle fall

                    Info, grafer og slikt her: eneloop | APS
                    Så ser du fort om det holder til ditt bruk
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by nybegunda View Post
                      Hei igjen!
                      Jeg får lese litt om disse Eneloop cellene til Sanyo rundt om før jeg bestemmer meg. Kan noen svare meg på om de er like gode som NiCd i kulde?
                      NiMh har skremt meg og, spesielt GP (green power) som flere andre anbefaler. NiMH kan ikke sammenlignes med NiCd i kulde, ihvertfall ikke ved store strømtrekk (egen erfaring, så jeg kan ikke snakke for alle typer NiMh). Nå er det jo kommet A123 da som kanskje kan være et alternativ til deg. Det er det jeg har gått over på etter at NiCd ble så vanskelig å få tak i. Bruker stort sett pakker fra flightpower, men det er bare av gammel vane.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by oistein View Post
                        NiMh har skremt meg og, spesielt GP (green power) som flere andre anbefaler. NiMH kan ikke sammenlignes med NiCd i kulde, ihvertfall ikke ved store strømtrekk (egen erfaring, så jeg kan ikke snakke for alle typer NiMh). Nå er det jo kommet A123 da som kanskje kan være et alternativ til deg. Det er det jeg har gått over på etter at NiCd ble så vanskelig å få tak i. Bruker stort sett pakker fra flightpower, men det er bare av gammel vane.
                        A123 er helt konge med tanke på ladetid og ytelse, men jeg har oppfattet at de holder tilnærmet full spenning til det er slutt og at de da dropper rett i bånn.
                        Hvis dette er riktig blir det vanskelig å holde kontrollen på mottakerpakken med voltspy. Alternativet blir da å bruke timer, men det blir for usikkert for meg.
                        Sikkert flotte til kjørebatterier da!

                        Jeg må lese mer om disse Eneloop batteriene. De ser jo lovende ut men jeg har hørt det før at NÅ er det kommet NiMh batterier som er like gode som NiCd uten at det har stemt helt.
                        huff.. valgets kvaler.
                        kjempefint med så mange gode svar!
                        Tor Helseth
                        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Har kjørt A123 i hele høst/vinter med godt hell, nå skal en slik inn for å sjekke forbruk:
                          Siden finnes ikke
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by affa View Post
                            Har kjørt A123 i hele høst/vinter med godt hell, nå skal en slik inn for å sjekke forbruk:
                            Siden finnes ikke
                            Nei nå har jeg sett en sånn også Den så slett ikke dum ut.
                            Har du brukt A123 til mottakerpakke? Går det greit å holde kontrollen med forbrukt/resterende kapasitet på de cellene allikevel?
                            Tor Helseth
                            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Jeg bruker de utelukkende til mottager batteri, men jeg bruker de aldri så mye at jeg er i nærheten av å tømme de uansett. Bruker de i store skala fly og jet, mao stoler jeg på disse pakkene.

                              Comment

                              Working...
                              X