Announcement

Collapse
No announcement yet.

Outrage VS kulde.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Outrage VS kulde.

    Jeg har 3 års erfaring med lipo, og visste hvor mye kulde gjør med batteriene. Men jeg har blitt overrasket over Outrage sine 25 C batterier.

    Jeg syns at både power og flytid holder seg rimelig bra, selv om batteriene er veldig kalde (under 0 grader). På 3700 mah som jeg bruker på flyet mitt, merket jeg liten/ingen forsjell på hovringsmuligheten. Antall amp inn på batteriet etterpå var ikke merkbart mere.

    På 2200 mah sin variant, som jeg bruker på trex 450, så syns jeg det kun er en liten dropp i power, og liten dropp på lengde. I sommer fløy jeg 7 min på batteriene, og satt ned tiden til 6 min, og har masse til gode. Kan sikkert fly 6.40-7 min på dem.

    Jeg målte også spenning etter at batteriene på 3700 mah i antatt snitt temp hadde oppholdt seg i -10 grader i ca 2 uker, og de viste 12,4 volt. Mine 2200 mah batterier var rundt -5, og de viste at de var fortsatt fulladet.



    Andre som har samme erfaring?

    Hva langtidsvirkning angående å starte med kalde batterier vet jeg ikke noe om.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Som nevnt i en annen tråd, så er det den indre motstanden i pakkene som øker når temperaturen synker. Dette fører til stort spenningsfall ved belastning. Spenningen uten belastning blir ikke nevneverdi lavere i minusgrader. Dersom kjøleeffekten ikke er for høy, vil temperaturen i pakken fort stige ved bruk. For å unngå at spenningen trekkes ned mot cutoff i starten kan det derfor være lurt å varmkjøre pakken med moderat pådrag før man tar av. Dette vil trolig også redusere evt. skadevirkninger av slike kaldstarter.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Originally posted by flarssen View Post
      Som nevnt i en annen tråd, så er det den indre motstanden i pakkene som øker når temperaturen synker. Dette fører til stort spenningsfall ved belastning. Spenningen uten belastning blir ikke nevneverdi lavere i minusgrader. Dersom kjøleeffekten ikke er for høy, vil temperaturen i pakken fort stige ved bruk. For å unngå at spenningen trekkes ned mot cutoff i starten kan det derfor være lurt å varmkjøre pakken med moderat pådrag før man tar av. Dette vil trolig også redusere evt. skadevirkninger av slike kaldstarter.
      Hvorfor merker jeg ikke særlig forsjell da om batteriene er kalde eller ikke. På andre lipoer har jeg merket stor forsjell, men ikke disse.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment

      Working...
      X