Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lodding!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lodding!

    Hei.

    Noen som har tips med lodding av dean til batteri?

    Får bare en diger klump, og har problemer med å få tinnet til å sitte?
    Har det mye å si med w på loddepennen?
    Kjøpte noen greier fra biltema, ikke veldig dyrt, kan være det?


    Mvh.

    Øyvind
    dx7

    Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
    Løten MFK
    Stay Frosty

  • #2
    Hold loddespissen mot undersiden av metallet.
    Hold loddetinnet på andre siden.
    Når metallet er varmt nok, smelter tinnet, og du få en fin "klump".

    Poenget er å gjøre metallet varmt nok til at tinnet smelter.

    Har selv en billig loddepenn fra biltema.
    Trond Nilsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by Øyvind M View Post
      Hei.

      Noen som har tips med lodding av dean til batteri?

      Får bare en diger klump, og har problemer med å få tinnet til å sitte?
      Har det mye å si med w på loddepennen?
      Kjøpte noen greier fra biltema, ikke veldig dyrt, kan være det?


      Mvh.

      Øyvind
      Jeg lodder disse kontaktene med 40 watt bolt.
      Jeg fortinner først ledningen for seg selv og kontakten for seg selv, så lodder jeg de sammen. Kan hende at loddebolten din har for lite watt, jeg bruker ikke lodde fett på disse kontaktene.

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Hvis du bruker en for svak loddebolt tar det lang tid å varme opp metallet, og varmen har en tendens til å myke opp plasten i kontakten.
        Det kan være en god ide å sette sammen han og hun kontakten før lodding. Da er du sikker på at de holder fasongen.

        Rein
        mine fly;
        Noen kommer
        noen går.

        Comment


        • #5
          Å sette sammen kontakter kan gjøre at fjæra i hannkjønnkontakten mister noe av spennet sitt. Deans anbefaler at man ikke gjør det.

          Jeg fortinner kontakten og ledningene først ved å holde en fuktig loddeboltspidd mot kontakten og påføre fersk tinn i overgangen mellom spiss og kontakt/ledning. Varmer du opp motsatt side av kontakten/ledningen så varmer du opp unødvendig mye og det kan gjøre at tinnet sprer seg lang innover i ledningen og gjør den stiv.

          Når delene er fortinnet trer jeg krympestrømpe over ledningene og setter kontakten og ledningen i et lite stativ med to klyper som holder det i ro og sammen. Det er veldig viktig at ingen av delene rører på seg før tinner er helt herdet. Deretter setter jeg loddebolten slik at den våte spissen ligger mot både kontakt og ledning samtidig og påfører ytterligere litt ferskt loddetinn mellom.

          Jeg bruker loddetinn med flussmiddel og en 60 W loddebolt.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Øyvind M View Post
            Noen som har tips med lodding av dean til batteri?

            Får bare en diger klump, og har problemer med å få tinnet til å sitte?
            Har det mye å si med w på loddepennen?
            Kjøpte noen greier fra biltema, ikke veldig dyrt, kan være det?
            Her er det som i alt annet - øvelse gjør mester!

            Det som normalt er problemet er at spissen er for tynn slik at den ikke greier å overføre nok varme

            Du bør ha en loddebolt på minst 50 watt - videre bør du ha en spiss som er like bred som metallet på Dean's kontakten. det viktigste er nok varme (spissen bør holde 350˚) og "tykk" nok spiss!

            Tuppen på loddebolten skal være blank (frisk tinn) er den sort/mørkegrå så leder den ikke varme!

            Sett Hann kontakten inn i en en hun eller motsatt og spenn disse ordentlig fast i egnet festeanordning (liten skrustikke...)

            Legg spissen av loddebolten på den ene av metall leppene på*Deans pluggen og legg på tinnet slik at det treffer både spissen og metall leppa.
            Tinnet vil nå flyte utover leppa og fylle hele denne men en liten forhøyning av tinn.

            Fjern ca 5 mm av isolasjonen på minus ledningen fra batteriet (husk at pluss ledere MÅ være isolert)(Husk å tre på krympestrømpen ), legg loddebolten inntil kobberet og legg tinnet inntil både kobber og spiss slik at det trekker ut i kobberet og fyller dette helt.

            Legg så kabelen oppå det tinnet som du tidligere smeltet på Dean leppa.

            Legg så loddespissen oppe på toppen av kabelen. Legg litt tinn mellom kabel og spiss - du vil nå se at tinnet smelter først i kabelen så på leppa. (det er her du trenger tre armer , litt hjelp eller en annen klemme anordning som holder kabelen er tingen)
            Legg litt ekstra tinn mellom leppa og kabel slik at tinnet får en fin og blank overflate.
            Tre så krympen slik at den dekker alt som er ledende, krymp den med varme før du begynner på neste kabel.

            Dette er quick & dirty metoden - bruker den hver gang og loddingen sitter som limt!

            Hvis du søker på*nettet etter "soldering deans" så ligger det mengder med eksempler der ute.
            Last edited by Quadrocopter; 31-01-09, 20:32.

            Comment


            • #7
              Takk for svar. Fikk se en youtube video, da så det bare sykt lett ut

              Har en 15W loddepenn, får vel prøve på noe med mer. rundt 50W da?

              dx7

              Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
              Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
              Løten MFK
              Stay Frosty

              Comment

              Working...
              X