Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er batteriene dårlige??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er batteriene dårlige??

    Hallo folkens, driver å vekker batteriene til live etter vinterdvalen.

    Når eg setter de inn i et fly som har voltwatch, lyser de konst på max grønn.

    Men når eg begynner å vifte med rorene/rører på alt av servoer så lyser det svakt i alle diodene fra grønn til rød, men sterkest i max grønn fortsatt.

    Dette gjelder nesten alle batterier som er av nimh type, men har ett nytt av nicd og dær står lyset på max hele tiden, kommer ei svak glo i lampa ved siden av max.

    Kan eg konkludere med at de andre batteriene er dårlige eller???

    Det er et par som var nye ifjord, men men?

    No er det straks nok lys for flytid etter jobb hær i nord!!
    Børge G Hansen

    Futaba 10C 2.4FASST
    Optic6
    C17E
    Dassler
    T-Rex
    T-Rex 600 N Pro
    U-CAN-DO 46
    Cessna Cardinal
    Cessna 182 skyline
    cap 232 27% alitalia
    edge 540 vince

  • #2
    Hvilke batterier er det snakk om. Etter at jeg konsekvent begynte å lade lipo batteriene opp til 50 % etter bruk og fullader dem kun når jeg skal bruke dem, synes jeg at det er blitt bedre.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      Noen/mange nimh celler trenger noen ladinger/utladinger for å våkne skikkelig fra vinterdvalen.Om du har cycleprogram på laderen din så er det eit flott verktøy.ellers kan du tappe batteria med en lyspære f.eks for så å lade opp igjen noen ganger.
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #4
        Originally posted by elektrodude View Post
        Noen/mange nimh celler trenger noen ladinger/utladinger for å våkne skikkelig fra vinterdvalen.Om du har cycleprogram på laderen din så er det eit flott verktøy.ellers kan du tappe batteria med en lyspære f.eks for så å lade opp igjen noen ganger.
        Har hatt et par cyclinger på de, og blir ikke noe bedre.

        Dvs at de har tatt imot mere ah enn første gang, men no tapper eg og fyller på ca like mye ah som batteriene er oppgitt til å være.
        Børge G Hansen

        Futaba 10C 2.4FASST
        Optic6
        C17E
        Dassler
        T-Rex
        T-Rex 600 N Pro
        U-CAN-DO 46
        Cessna Cardinal
        Cessna 182 skyline
        cap 232 27% alitalia
        edge 540 vince

        Comment


        • #5
          De batteriene er nok helt i orden, det er ikke uvanlig at voltspy oppfører seg slik. Personlig bruker jeg aldri sånne, jeg har heller en løs batteritester som måler batteriet med en fast belastning. Syclingene du har gjort er også en god måte å holde kontroll med batteriene

          Jarle
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

          Comment


          • #6
            Originally posted by jarle View Post
            De batteriene er nok helt i orden, det er ikke uvanlig at voltspy oppfører seg slik. Personlig bruker jeg aldri sånne, jeg har heller en løs batteritester som måler batteriet med en fast belastning. Syclingene du har gjort er også en god måte å holde kontroll med batteriene

            Jarle
            Er det lov å spørre hvilken type tester du bruker??
            Børge G Hansen

            Futaba 10C 2.4FASST
            Optic6
            C17E
            Dassler
            T-Rex
            T-Rex 600 N Pro
            U-CAN-DO 46
            Cessna Cardinal
            Cessna 182 skyline
            cap 232 27% alitalia
            edge 540 vince

            Comment


            • #7
              Det er ikke noe galt med voltspy'en. Den viser bare at spenningen dropper når servoene trekker strøm. Strømtrekket er ikke konstant, mere som korte pulser. Voltpy er rask nok til å fange opp disse spenningsdroppene. Dersom det lyser langt nok nede på skalaen er det skummelt dersom man bruker moderne mottagere med microcontrollere, f.eks. 2.4GHz mottagere (rebooter). XPS/IFS er beryktet for dette og produsenten anbefaler derfor minst 5 cellers Rx pakker for å ha litt å gå på. Forverringen skyldes at den indre motstanden i cellene har økt slik at spenningen dropper mer enn de gjorde i fjor. Mange NiMh pakker med stor kapasitet (f.eks. AA celler på 2000 mAh+) har for høy indre motstand allerede når de er nye.

              Edit: "Etter vinterdvalen"? Dette problemet blir enda værre i kulda, særlig i indre Troms .
              Last edited by flarssen; 03-02-09, 19:21.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Gjør som jarle anbefaler: Bruk voltmeter mens du kjører servoer osv. Da ser du i klartekst (tall) hvilken spenning batteriene leverer både med og uten strømtrekk. Bare sørg for å ikke kortslutte polene med prøvepinnene eller annet. (jeg vet alt om å kortslutte batteripakker )

                Comment

                Working...
                X