Announcement

Collapse
No announcement yet.

kobling av 2 X 5Cell LiPo = 10Cell ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kobling av 2 X 5Cell LiPo = 10Cell ?

    Hei
    Det er sikkert noen av dere der ute som har svaret på om jeg kobler sammen 2 stk. 5Cell Li-Po om jeg da får et 10Cell oppsett, som om jeg hadde 1 stk. 10cell Li-Po, og om dette er et alternativ for å slippe en investering i nye batterier, da jeg har flere 5cellers?
    Attached Files

  • #2
    Originally posted by Eroflott View Post
    Hei
    Det er sikkert noen av dere der ute som har svaret på om jeg kobler sammen 2 stk. 5Cell Li-Po om jeg da får et 10Cell oppsett, som om jeg hadde 1 stk. 10cell Li-Po, og om dette er et alternativ for å slippe en investering i nye batterier, da jeg har flere 5cellers?
    Kobler du i serie får du 10S
    feks: Siden finnes ikke

    Kobler du i parallell får du 5S med dobbel mAh

    Det er viktig at batteriene du kobler sammen er identiske og er ca like mye brukt siden det fort kan bli ubalanse
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

    MFN @ Facebook - Like!

    Comment


    • #3
      Originally posted by spewster View Post
      Kobler du i serie får du 10S
      feks: Siden finnes ikke

      Kobler du i parallell får du 5S med dobbel mAh

      Det er viktig at batteriene du kobler sammen er identiske og er ca like mye brukt siden det fort kan bli ubalanse
      Og her er lader/balanserer som passer til formålet.
      Siden finnes ikke

      Kjøpte selv 2 av forrige versjon til nettopp dette formålet, 2x5S=10S
      Har jeg brukt 5S-pakkene hver for seg så balanserer jeg de ut mot hverandre før jeg begynner å lade de. Laderen passer på at de blir like.
      De kan muligens også lades direkte sammen etter å ha vært brukt hver for seg uten å gå gjennom balanseringen i forkant, men jeg har ikke kommet så langt i manualen

      Stein

      Comment


      • #4
        Tegningen din viser parallelkobling, altså fortsatt 5S men med dobbel kapasitet.
        Her er seriekobling (10S).
        Attached Files
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Tusen takk for alle svar.
          Da skjønner jeg at det er mulig å seriekoble dette!

          Vil jeg få problemer eller ødelegge cellene hvis jeg lader hvert betteri hver for seg, og seriekoble de?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Eroflott View Post
            Tusen takk for alle svar.
            Da skjønner jeg at det er mulig å seriekoble dette!

            Vil jeg få problemer eller ødelegge cellene hvis jeg lader hvert betteri hver for seg, og seriekoble de?
            Nei det får du ikke bare lad de "likt" slik at de har samme spenning når du kobler sammen.
            Stian Håvak (82)
            Fly low or crash trying!

            MFN @ Facebook - Like!

            Comment


            • #7
              Hei,

              Har 6 stk 10S pakker ( 2x6 5S ) som jeg bruker til F3A. Ja, går helt fint å koble de i serie.
              Skal man dra dette litt lengre, så kan man lade de opp hver for seg, deretter måle indremotstanden i hver celle i hver pakke, for så å matche hvilke pakker man skal sette sammen til 10S. Dette forutseter at laderen har dette programmet. Lurt å ha.

              God tur
              Kjell Olav

              Comment

              Working...
              X