Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lade fra Sigarettenner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lade fra Sigarettenner

    Vurderer å kjøpe meg en slik en:
    Siden finnes ikke

    ...og benytte stikkontakten i bagasjerommet istedenfor å fikle med batteriet i mottorrommet.

    Så vidt jeg kan lese i instruksjonsboken så står det en 25Ampers sikring på 12V kontaktene og det står at forbruk ikke må overstige 120Watt.

    Kan jeg da lade 6 cellers 3000mAh batteri uten problemer med imax B6AC laderen min ?

  • #2
    Originally posted by Illusion View Post
    Vurderer å kjøpe meg en slik en:
    Siden finnes ikke

    ...og benytte stikkontakten i bagasjerommet istedenfor å fikle med batteriet i mottorrommet.

    Så vidt jeg kan lese i instruksjonsboken så står det en 25Ampers sikring på 12V kontaktene og det står at forbruk ikke må overstige 120Watt.

    Kan jeg da lade 6 cellers 3000mAh batteri uten problemer med imax B6AC laderen min ?
    120 watt er 10 ampere på 12 volt. Du trenger jo ikke mere enn 3 ampere for å lade batteriet ditt...

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Originally posted by Olavjoergensen View Post
      120 watt er 10 ampere på 12 volt. Du trenger jo ikke mere enn 3 ampere for å lade batteriet ditt...

      Mvh OJ
      Ikke hvis det er LiPo, da er batteriet på over 25V, og trenger over 6A ved 12V, men det vil nok fortsatt gå.
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Laderen din klarer max 50Watt, så det går nok fint
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #5
          Originally posted by roadrune View Post
          Ikke hvis det er LiPo, da er batteriet på over 25V, og trenger over 6A ved 12V, men det vil nok fortsatt gå.
          Nå vet ikke jeg hvordan du lader lipo batteriene dine, men jeg lader de aldri på over 1C. Et batteri på 3000 mah lades da på 3A ved 1C.
          Fra når fikk volten betydning for ladestrøm??

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Fordi det er antall watt som er interresant. Og siden han har 6 celler må spenningen "transformeres" opp. Og for å få til 25v fra 12v må du ha ca. dobbel effekt. Dermed vil han trenge ca.6A for å lade med 3A.
            P=U*I (effekt/watt = spenning * strøm)
            Eller snu litt på formelen
            I= P/U osv.
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Kortsluttning hos meg. Beklager

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Takk for alle tilbakemeldinger

                Da tenker jeg den saken er biff

                Comment


                • #9
                  Bare for og skremme litt, Jeg kenner en som brant opp bilen sin ved lading av lipo i bilen.
                  BOOMA Intelliswitch

                  Odd A Eriksen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by xxl View Post
                    Bare for og skremme litt, Jeg kenner en som brant opp bilen sin ved lading av lipo i bilen.
                    Og hvordan klarte han det ?

                    Comment


                    • #11
                      Siden det virker som om det er en del som har kontroll på ohms lov og andre ripsbærbusker. Hvor mange batterier kan jeg lade før et standard bilbatteri er flatt ?
                      Last edited by Illusion; 25-02-09, 06:15.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Illusion View Post
                        Hvor mange batterier kan jeg lade før et standard bilbatteri er flatt ?
                        I teorien 8-9 på et fulladet 60Ah batteri, men tror du skal begrense deg til 4-5. Kan være greit å få start på bilen etterpå . Dessuten hevdes det at vanlige bilbatterier ikke er så glade i å bli ladet ut for mye, for ofte.
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by flarssen View Post
                          I teorien 8-9 på et fulladet 60Ah batteri, men tror du skal begrense deg til 4-5. Kan være greit å få start på bilen etterpå . Dessuten hevdes det at vanlige bilbatterier ikke er så glade i å bli ladet ut for mye, for ofte.
                          Vanlige bilbatterier (startebatteri) er laget for å takle korte, harde belastninger. (par sekund og ett par hundre ampere)
                          De tåler dyp utladning dårlig og forringes kjapt.

                          Fritidsbatterier er anderledes, de er laget for å tåle lettere bruk over lengre tid samt takler dypere utladning. Disse passer mye bedre til lading på stripa.

                          Skal du kun bruke bilbatteriet noen få ganger sånn innimellom og til mindre batterier er det bare å kjøre på. Men skal du ha en permanent ladeløsning for større pakker/lengre bruk har du mer igjen ved å anskaffe et eget, mer passende batteri.

                          Du har 6S3Ah pakke.
                          Det gir 6x4,22V x 3A = 76
                          Lading er ikke 100% effektivt så du taper energi, anta 20% tap => 91 / opplading

                          Std bilbatteri er ca 12V/50Ah => 12V x 50A = 600
                          Men du klarer nok bare å untytte maks 60% av denne energien => 360

                          360 / 91 = 4 oppladninger.
                          Last edited by Haldor; 25-02-09, 08:07.
                          ----------------
                          Haldor
                          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by flarssen View Post
                            I teorien 8-9 på et fulladet 60Ah batteri, men tror du skal begrense deg til 4-5. Kan være greit å få start på bilen etterpå . Dessuten hevdes det at vanlige bilbatterier ikke er så glade i å bli ladet ut for mye, for ofte.
                            Takk for det flarssen

                            I praksis vil det vel være snakk om 0 til 2 ladinger siden jeg har med 5 fulladede pakker på stripa.

                            Rart det ikke (som jeg vet om) er spenningsmåler på batteriet i moderne biler. Har jo vært noen reportasjer i det siste om folk som må få starthjelp fordi batteriet ikke klarer å lade seg opp på korte vinterturer.

                            Comment


                            • #15
                              Det vil kreve ca 6 ah pr lading.
                              Hvor langt ned du kan kjøre batteriet ditt uten at du får start problemer er avhengig
                              av hvor stort det er og hvor gamelt det er.

                              Startbatterier i biler liker ikke og lades langt ut.
                              Batteriene er laget for å levere mye strøm og får kortere levetid hvis det lades langt ut. På bilen min må jeg ha tenningen på for og få strøm i kontakten og det er jeg ikke så glad i.

                              Red: jeg er ikke kjapp nok
                              Kjetil
                              oops: . . ! . .

                              http://www.vingmfk.com

                              Comment

                              Working...
                              X